Nápojové společnosti Kofola a Mattoni 1873 společně vstupují do slovenské společnosti General Plastic, která vyrábí polotovary na výrobu plastových lahví.

Transakci posuzuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který o tom informoval na svých internetových stránkách. Kofola už dříve o nákupu podílu informovala, uvedla, že v General Plastic bude vlastnit třetinový podíl, třetinu bude mít Mattoni 1873 a třetinu původní majitel, slovenská GP Alliance. Výši transakce společnosti nezveřejnily.

„K navrhovanému spojení soutěžitelů dochází zejména v oblasti výroby a dodávek PET polotovarů používaných k výrobě plastových obalů na nealkoholické nápoje a oblasti výroby a dodávek nealkoholických nápojů,“ uvedl úřad v oznámení.

Společnost General Plastic sídlí ve slovenském Kolárove a je výrobcem produktů, z nichž se vyrábějí PET lahve. Recykluje také použité PET láhve a recyklovaný produkt využívá při výrobě tzv. PET preforem.

Dosud byla jediným majitelem firma GP Alliance. Slovensko spustilo systém zálohování jednorázových plastových lahví od letošního ledna.

Skupina Kofola má jedenáct výrobních závodů na pěti evropských trzích. Celkově zaměstnává přes dva tisíce lidí. Do produktového portfolia v Česku a na Slovensku patří kromě tradičního kolového nápoje Kofola i pramenitá voda Rajec, minerální vody Kláštorná Kalcia, Korunní a Ondrášovka nebo řada sirupů Jupí a další značky.

V licenci vyrábí a distribuuje například Royal Crown Colu. Je také výhradním distributorem značky Evian pro Českou a Slovenskou republiku i léčebné vody Vincentka. Letos jí za tři čtvrtletí vzrostly tržby meziročně o 996,6 milionu korun, tedy o pětinu, na 6,06 miliardy korun.

Provozní zisk před odpisy jí ale klesl o 106,2 milionu na 880,2 milionu korun, pokles představuje 10,8 procenta.

Skupina kolem mateřské společnosti Mattoni 1873, a. s., je největším distributorem nealkoholických nápojů ve střední Evropě. V Česku vyrábí skupina kromě tradiční minerální vody Mattoni také pramenitou vodu Aquila a minerální vody Magnesia, Poděbradka, Dobrá voda a Hanácká Kyselka, ale také značky nealkoholických nápojů Pepsi, Mirinda, 7UP, Schweppes, Gatorade, Mountain Dew a další. Distribuuje také snacky značky Lay’s.

Skupina Mattoni 1873 loni zvýšila tržby o 6,2 procenta na šestnáct miliard korun. Ukazatel EBITDA, tedy hrubý zisk před úroky, daněmi, odpisy a amortizací, stoupl o čtyři procenta. Konkrétní výši zisku nápojářská firma nezveřejňuje.