Skupina Kofola zveřejnila výsledky hospodaření za třetí čtvrtletí. A tržby jsou nejvyšší v historii. Kofole pomohlo jak silné léto doma a na Slovensku, tak oživený turistický ruch a prodeje v Chorvatsku. I díky nim celá skupina utržila od července do konce září přes 2,1 miliardy korun a za devět měsíců letošního roku už přes pět miliard.
„Letošní letní sezona se nám prodejně vydařila ještě o trochu lépe než ta loňská, která byla taky rekordní. Podařilo se nám díky dobře připraveným aktivitám a kampaním opět využít přítomnost domácích turistů v Česku a na Slovensku,“ komentuje vývoj třetího čtvrtletí Jannis Samaras, generální ředitel Skupiny Kofola a majoritní vlastník.
„Pomohli nám i turisté z celé Evropy, kteří se vrátili na dovolené do Chorvatska a Slovinska. Právě adriatický region tentokrát stojí za meziročním růstem celkových tržeb,“ dodává Samaras, podle aktuálního žebříčku Forbesu 89. nejbohatší Čech.
Chorvatské a slovinské prodeje meziročně vzrostly o třináct procent a provozní zisk EBITDA v regionu Kofole poskočil dokonce o šestnáct procent.
EBITDA celé skupiny Kofola se i díky tomu za první tři čtvrtletí letošního roku vyšplhala na 986 milionů korun. Na konci roku přesáhne miliardu a podle odhadů vedení Kofoly to může dotáhnout až k hodnotě 1,12 miliardy. Na listopadové valné hromadě proto management navrhne výplatu dividendy ve výši 13,5 koruny na akcii.
„Na českém i slovenském trhu je dlouhodobě letní prodejní jedničkou čepovaná Kofola,“ říká Daniel Buryš, generální ředitel společnosti Kofola ČeskoSlovensko. Nápojářské impérium proto konstantně navyšuje počet prodejních míst, v létě už jich bylo patnáct tisíc.
Letos se ale skvěle zapsala i nová prémiová limonáda ze sicilských citrusů Targa Florio, její prodeje výrazně překonaly očekávání Kofoly. Na jinak mírně klesajícím trhu nealkoholických nápojů stabilně roste ještě Kláštorná Kalcia.
Tržby sice utěšeně rostou, rostou ale taky náklady. Skupina čelí už od začátku roku zdražení energií, dopravy, obalových materiálů, ale taky jedné z klíčových ingrediencí – cukru. V Česku a na Slovensku proto už letos Kofola reagovala zdražováním.
Skupina Kofola ovládaná rodinou Samarasů má celkem jedenáct výrobních závodů na pěti evropských trzích. Zaměstnává téměř dva tisíce lidí a do jejího portfolia kromě tradiční československé limonády patří i vody Rajec, Ondrášovka a Korunní, sirupy Jupí, energeťáky Semtex nebo čaje Leros.