skip to main content
Český byznys

Náročný rok, skvělé výsledky. Kofola i v lockdownu trhla zisk EBITDA přes miliardu

„Byli jsme větší pesimisti, než jak to nakonec dopadlo,“ říkal Forbesu už na sklonku září Jannis Samaras, který se svou rodinou vlastní přes polovinu nápojového impéria Kofola. A měl pravdu.

Podle čerstvě zveřejněných předběžných výsledků uzavřela skupina náročný pandemický rok 2020 nad očekávání dobře s tržbami 6,17 miliardy korun a ziskem EBITDA ve výši 1,03 miliardy.

Loňské tržby klesly ve srovnání s předchozím rokem jenom o 3,7 procenta – navzdory tomu, že Kofolu na jaře i na podzim tvrdě zasáhla vládní opatření. Tržbám Kofoly loni pomohla úspěšná akvizice minerálních vod Ondrášovka a Korunní, díky kterým skupina ukousla větší podíl na retailovém trhu a taky hodně silné třetí čtvrtletí.

Reklama

Letní prodeje byly podle Samarase jedny z nejlepších vůbec, přesto se Kofola, s jejímiž akciemi se obchoduje na pražské burze, snažila na podzim krotit očekávání. Ještě před koncem roku skupina odhadovala zisk EBITDA v rozmezí 950 milionů až jedné miliardy korun.

„To, že jsme rok uzavřeli lépe, je výsledkem využití krátkého rozvolnění na začátku prosince, dobré kondice pracovního kapitálu a naší velké nákladové disciplíny na konci roku,“ dodává k výsledkům Samaras, syn řeckého poválečného emigranta, který Kofolu v 90. letech koupil a spolu potom začali tradiční československou značku znovu rozvíjet.

Jannis Samaras s rodinou

  • Majetek v hodnotě 2,6 mld. Kč
  • 89. nejbohatší Čech v žebříčku roku 2020
Reklama

Loňský rok přitom znamenal pro Kofolu, která zaměstnává dva tisíce lidí, další významný růst do šířky. I v pandemii naplno šlapala do akvizic a růstu portfolia: na jaře skupina dokončila zmíněné akvizice Karlovarské Korunní a Ondrášovky a do své stáje zařadila minerálku Šaratica, kterou si otevřela cestu k distribuční síti lékáren.

Kofola dále koupila českého výrobce ciderů a řemeslných limonád F. H. Prager a na podzim rozšířila portfolio o vlastní značku kávy Trepallini.

Jeden šrám jí však pandemický rok přesto uštědřil. Uzavření nákupních center a prázdné kancelářské komplexy, ze kterých zmizeli lidé na home office, negativně dopadly na značku UGO, provozující 72 freshbarů a salaterií. Její tržby se loni výrazně propadly.

Čtvrtý kvartál znamenal pro celou skupinu Kofola meziročně pokles tržeb o necelých 12 procent. „Pandemie koronaviru nám celkem loni způsobila ztrátu na úrovni EBITDA přibližně 280 milionů korun. Celkem jsme tak ve srovnání s rokem 2019 ztratili na ukazateli EBITDA přibližně 90 milionů korun,“ vypočítává Samaras.

A cíle pro letošek? Kofola chce zisk EBITDA opět zvýšit a poslat ho někam do rozmezí 1,03 až 1,15 miliardy korun. „Očekáváme, že rok 2021 bude stejně jako ten loňský plný omezení souvisejících s pandemií. Musíme být proto opět flexibilní,“ konstatuje Martin Pisklák, finanční ředitel skupiny Kofola.

„Na rozdíl od loňska jsme ale připraveni mnohem lépe. Máme již zkušenost s lockdowny, upravili jsme strukturu nákladů a očekáváme synergie z integrace Ondrášovky a Korunní. Snížíme i zadluženost tím, že se uskromníme v investicích,“ dodává optimisticky.

Reklama
Reklama