skip to main content
Český byznys

Náročný rok, skvělé výsledky. Kofola i v lockdownu trhla zisk EBITDA přes miliardu

3 minuty čtení

„Byli jsme větší pesimisti, než jak to nakonec dopadlo,“ říkal Forbesu už na sklonku září Jannis Samaras, který se svou rodinou vlastní přes polovinu nápojového impéria Kofola. A měl pravdu.

Podle čerstvě zveřejněných předběžných výsledků uzavřela skupina náročný pandemický rok 2020 nad očekávání dobře s tržbami 6,17 miliardy korun a ziskem EBITDA ve výši 1,03 miliardy.

Loňské tržby klesly ve srovnání s předchozím rokem jenom o 3,7 procenta – navzdory tomu, že Kofolu na jaře i na podzim tvrdě zasáhla vládní opatření. Tržbám Kofoly loni pomohla úspěšná akvizice minerálních vod Ondrášovka a Korunní, díky kterým skupina ukousla větší podíl na retailovém trhu a taky hodně silné třetí čtvrtletí.

Reklama

Letní prodeje byly podle Samarase jedny z nejlepších vůbec, přesto se Kofola, s jejímiž akciemi se obchoduje na pražské burze, snažila na podzim krotit očekávání. Ještě před koncem roku skupina odhadovala zisk EBITDA v rozmezí 950 milionů až jedné miliardy korun.

„To, že jsme rok uzavřeli lépe, je výsledkem využití krátkého rozvolnění na začátku prosince, dobré kondice pracovního kapitálu a naší velké nákladové disciplíny na konci roku,“ dodává k výsledkům Samaras, syn řeckého poválečného emigranta, který Kofolu v 90. letech koupil a spolu potom začali tradiční československou značku znovu rozvíjet.

Jannis Samaras s rodinou

  • Majetek v hodnotě 2,6 mld. Kč
  • 89. nejbohatší Čech v žebříčku roku 2020
Reklama

Loňský rok přitom znamenal pro Kofolu, která zaměstnává dva tisíce lidí, další významný růst do šířky. I v pandemii naplno šlapala do akvizic a růstu portfolia: na jaře skupina dokončila zmíněné akvizice Karlovarské Korunní a Ondrášovky a do své stáje zařadila minerálku Šaratica, kterou si otevřela cestu k distribuční síti lékáren.

Kofola dále koupila českého výrobce ciderů a řemeslných limonád F. H. Prager a na podzim rozšířila portfolio o vlastní značku kávy Trepallini.

Jeden šrám jí však pandemický rok přesto uštědřil. Uzavření nákupních center a prázdné kancelářské komplexy, ze kterých zmizeli lidé na home office, negativně dopadly na značku UGO, provozující 72 freshbarů a salaterií. Její tržby se loni výrazně propadly.

Čtvrtý kvartál znamenal pro celou skupinu Kofola meziročně pokles tržeb o necelých 12 procent. „Pandemie koronaviru nám celkem loni způsobila ztrátu na úrovni EBITDA přibližně 280 milionů korun. Celkem jsme tak ve srovnání s rokem 2019 ztratili na ukazateli EBITDA přibližně 90 milionů korun,“ vypočítává Samaras.

A cíle pro letošek? Kofola chce zisk EBITDA opět zvýšit a poslat ho někam do rozmezí 1,03 až 1,15 miliardy korun. „Očekáváme, že rok 2021 bude stejně jako ten loňský plný omezení souvisejících s pandemií. Musíme být proto opět flexibilní,“ konstatuje Martin Pisklák, finanční ředitel skupiny Kofola.

„Na rozdíl od loňska jsme ale připraveni mnohem lépe. Máme již zkušenost s lockdowny, upravili jsme strukturu nákladů a očekáváme synergie z integrace Ondrášovky a Korunní. Snížíme i zadluženost tím, že se uskromníme v investicích,“ dodává optimisticky.

Reklama
Reklama