Obcházejí internetová nákupní tržiště, protože mají dobré důvody otevřít si vlastní. Velké firmy stále intenzivněji preferují obchodní model, s nímž díky vlastnímu e-shopu oslovují zákazníky bez prostředníků. Tento trend se v branži nazývá direct to consumer (D2C) a na jeho vlnu naskočily v poslední době společnosti jako Kofola, pivovar Svijany, s ním sousedící producent mouky Pernerka nebo výrobce oblíbených dortů Marlenka.
Navíc podle Samuela Huby, ředitele společnosti Shoptet, která aktuálně spravuje přes třicet tisíc e-shopů, spustí v Česku ještě letos vlastní internetový obchod hned několik dalších významných firem a značek. „Fenomén, o kterém je řeč, k nám naplno vstoupil v období covidu, kdy velké firmy hledaly kvůli zavřeným obchodům cestu k zákazníkům,“ líčí Huba.
Šlo tedy o okolnostmi víceméně vynucený způsob, jak nepřijít o klienty. Avšak ti, kteří na něj najeli a začali ho využívat, záhy odhalili jeho další nepopiratelné výhody. Ty spočívají především v tom, že ve srovnání s přeprodejci, jakými jsou klasické supermarkety nebo jiné obchody nabízející více značek, mají prodejci své produkty plně pod kontrolou. Lépe si tak budují vztah se zákazníkem, znají jeho profil, potřeby a nákupní chování.
„Během covidu se mnoho lidí naučilo nakupovat online, což byl pro nás jasný signál k založení vlastního e-shopu,“ říká marketingový manažer Pivovaru Svijany Michal Matys a dodává, že všechna online prodaná piva jsou čerstvá, poněvadž se stáčí vždy na konkrétní objednávku.
Marketingový šéf pivovaru logicky argumentuje i tím, že vlastní online prodejna má velmi dobrý potenciál k oslovení ještě většího počtu zákazníků, fanoušků a případných nových kupujících.
„Můžeme mezi lidi dostat všechna naše piva, protože kompletní nabídka není v klasických obchodech s nápoji dostupná. Mimo to nabízíme i množství dalších produktů od zbrusu nového designového půllitru, přes cyklo oblečení, až po vouchery na pivní lázně,“ říká Matys s tím, že ambicí je stát se jedním z největších hráčů mezi pivovary v online nakupování.
Na přímý prodej bez nutnosti prostředníka nedávno začala spoléhat i oblíbená Marlenka. A přestože jsou její výrobky sladké a pivo ze Svijan hořké, motivace pro zřízení vlastního eshopu byla u obou firem hodně podobná.
„Chceme být zákazníkům blíže,“ říká za Marlenku marketingový ředitel Vojtěch Halamíček. „Chceme jim poskytnout komfort objednávání našich výrobků z domu, přičemž výhodou nejsou jen atraktivní ceny, ale také výběr z kompletního sortimentu, což kupující nikde jinde nemá.“
Pro zajímavost, zatímco v Česku rozhýbala trend D2C pandemie, globálně to byl spíš nástup sociálních sítí, zejména Instagramu. Za jednoho s pionýrů nového přístupu je považovaná firma firma Dollar Shave Club, která přes Instagram začala nabízela holící prostředky a ukázalo se, že její služby tímto způsobem využívají zcela jiní zákazníci než ti v drogeriích. Firmu následně koupil za miliardu dolarů gigant Unilever.
Samuel Huba z Shoptetu shrnuje: „Velké firmy a výrobci často přesně neví, co retailoví obchodníci s jejich značkami dělají, jak o ně pečují. Přímý prodej jim umožňuje příběh značek lépe uchopit a lépe se o ně starat.“