skip to main content
Byznys a miliardáři

Kolaps exportu do Německa nehrozí, shodují se čeští miliardáři

Nový týden přinesl neklid na české hranice a také do německých automobilek i tuzemských firem. Spolková republika totiž kvůli zhoršující se pandemické situaci v Česku zavedla od pondělí plošný zákaz cestování mezi oběma zeměmi.

A i když se omezení týká jen pohybu osob a tok zboží je stále zachován, podmínky vstupu pro pendlery a řidiče kamionové dopravy, kteří mají z omezení výjimku, stojí za vznikem mnohakilometrových front před hraničními přechody. Nejproblematičtější je situace na Rozvadově, kde i v úterý ráno byly osmikilometrové fronty.

Německé sdružení automobilového průmyslu (VDA) se tak v této souvislosti obává, že automobilky v zemi budou muset kvůli zpoždění dodávek dílů dočasně omezit, nebo dokonce uzavřít výrobu.

Čeští podnikatelé to ale tak černě nevidí. „Ryby si nevypustí rybník a nikdo si nepodřeže svou větev,“ komentuje současnou situaci majitel skupiny Koh-i-noor holding a 58. nejbohatší Čech Vlastislav Bříza.

Reklama

Vlastislav Bříza

  • Majetek v hodnotě 4,0 mld. Kč
  • 58. nejbohatší Čech v žebříčku roku 2020

„Pokud by šlo o tužky, tam si omezení mohou dovolit, ale nedokážu si představit, že by to šlo u automotive,“ říká Bříza, jehož firma pro německé automobilky dováží strojírenské výrobky. Věří prý, že Němci udělají pro co nejhladší tok zboží vše potřebné.

Majitel Koh-i-noor holdingu Vlastislav Bříza.

„Němci tak nerozumní nejsou, aby si odřízli zboží,“ přidává se k němu zakladatel a majitel výrobce plastů Isolit-Bravo a 99. nejbohatší Čech Kvido Štěpánek

Hranice mohou nyní překračovat s negativním testem jen němečtí občané a cizinci s trvalým pobytem v Německu. I oni se však po příjezdu musí uchýlit do karantény. Výjimku z karantény mají právě nákladní dopravci, kteří rovněž musí mít test, jehož platnost se na přechodech kontroluje. Což logicky způsobuje prodlevy. 

Kvido Štěpánek

  • Majetek v hodnotě 1,6 mld. Kč
  • 99. nejbohatší Čech v žebříčku roku 2020

Štěpánek i Bříza však věří, že Německo, kam loni směřovalo téměř 33 procent našeho exportu v hodnotě 1,4 bilionu korun, nebude řidičům kamionů a spedičním firmám dělat další zbytečné obstrukce. Se zdržením na hranicích se však počítat musí a přinese dodatečné náklady. 

„Bezpochyby dojde ke zdržením, a tím i ke zvýšeným nákladům dopravců. A ti je budou muset zkusit přenést na svoje zákazníky, jak v Německu, tak i v dalších státech, do kterých přes SRN tranzitují,“ vysvětluje Jan Medveď, zástupce generálního tajemníka sdružení dopravců ČESMAD.

Reklama
Majitel firmy Isolit-Bravo Kvido Štěpánek. Foto | David Turecký

„V Česku jsou také stovky dceřiných firem německých společností a omezení mobility lidí z obou zemí určitě může způsobit řadu komplikací. Osobně odhaduji denní ztráty plynoucí z uzavírky hranic v desítkách milionů korun,“ vypočítává pro Forbes ředitel CzechTradu Německo Adam Jareš.

S uzavřením hranic přišel i konec služebních cest. A německé firmy podle Jareše přišly také o možnost provádět v českých výrobních podnicích audity. Ty tak nemusí získat potřebné licence k výrobě, což může vést ke ztrátě zakázek.

Hlad automobilek

Zpřísnění opatření přitom přišlo v době ekonomické konjunktury německých automobilek. Vývoz zboží z Česka směrem k německým výrobcům vozů se v posledním čtvrtletí loňského roku zvýšil o pětinu a velký apetit tamních automobilek potvrzují i čeští podnikatelé.

„Teď je obecně obrovský tlak německých automobilek na dodávky zboží,“ potvrzuje Kateřina Beránková, majitelka skupiny AWEC, dodávající pro automotive náhradní díly. Její skupiny se omezení zatím nijak nedotýká, většinu produkce totiž dodává dceřiným firmám německých automobilek do Polska.

Majitelka firmy Awec Kateřina Beránková. Foto: Tomáš Škoda

„Když ale nebudou mít klíčové součástky, výroba by mohla být narušena plošně, což by se dotklo nás všech,“ varuje Beránková a její obavy v pondělí sdílel i německý svaz automotive výrobců VDA. Zatím se však černé scénáře uzavření výroby nenaplňují. 

Předplatné Forbesu
Tři bratři
Forbes 5/2021

Německý průmysl už navíc podle Břízy zažívá horké chvíle delší dobu. Problém je podle něj zejména v tom, že v automotive občas chybí materiál, který si německé společnosti objednaly u subdodavatelů, a ti se ho pak rychle snaží sehnat, jak to jen jde. „Často proto píšeme varovné dopisy, protože v době covidu se občas celý proces někde zadrhne,“ popisuje majitel Koh-i-nooru.

Ten aktuálně řeší covid-19 i ve své firmě. V desítkách závodů po celé republice má dle svých slov 30 procent zaměstnanců nemocných nebo v karanténě v souvislosti s covidem. „Je to dost náročné,“ uzavírá.

Reklama
Reklama