Český startup Zuri podnikatele Michala Illicha, vyvíjející letadlo s kolmým startem, zažívá jaro plné novinek. Firma začala s prvními pozemními testy svého experimentálního letadla a s příchodem června stěhuje jeho vývoj z kralupských hal k Hostivici nedaleko pražského Zličína. A co víc, zajistila si finance minimálně pro letošní rok.
„V novém investičním kole jsme získali 300 tisíc eur (zhruba 7,6 milionu korun, pozn. redakce) od Marka Rosy z GoodAI a Zdeňka Polácha,“ říká pro Forbes Michal Illich a vzápětí dodává: „Oba investoři se ozvali nezávisle na sobě přímo mně. Nešlo tedy o součást velkého hledání či aktivní kampaň.“
Marek Rosa a Zdeněk Polách, který stál za rozjezdem Bonuswebu nebo operátora Kaora, se tak přidali k investorům, jako jsou fond Pale Fire Capital nebo firma Kiwi.com, kteří už do Zuri v minulosti vložili dohromady 800 tisíc eur.
Celkově už si projekt podle Illicha vyžádal přes třicet milionů korun. „Fascinují mě projekty, které mají revoluční potenciál, možnost změnit věci ne dvakrát, ale stokrát. Když jsem se poprvé dozvěděl o Zuri, o letadle, které bude mít kolmý start a potom horizontální let, hned jsem věděl, že je to věc, která změní svět,“ říká Marek Rosa z GoodAI o své motivaci podpořit penězi Zuri.
„Michala znám profesně přes dvacet let, považuji jej za chytrého a extrémně pracovitého člověka,“ přidává se další nový investor Zdeněk Polách. „Poslední rok sdílíme kanceláře a vidím, že k sobě dokázal přitáhnout stejně zapálené lidi. Fascinuje mě ta energie, která prýští všude kolem, nadšení celého týmu tvořit něco nového, revolučního. Když jsem se dozvěděl, že Zuri hledá investory, neváhal jsem ani na okamžik,” dodává.
Dvaačtyřicetiletý podnikatel Michal Illich začal hybridní leteckou technologii zahrnující kolmý start (takzvaný VTOL – Vertical Take-Off and Landing) vyvíjet v roce 2017, když na rozjezd vývoje využil peníze ze svých předchozích úspěšných projektů, například z prodeje vyhledávače Jyxo skupině Nova.
Zuri se chce uchytit na globálním poli regionální letecké přepravy. Velký potenciál vidí právě v osobní dopravě na kratší a střední vzdálenosti s využitím poměrně husté sítě malých lokálních letišť a dalších přistávacích ploch. Letadlo, které se bude pohybovat rychlostí až 300 kilometrů v hodině, potřebuje ke svému přistání i vzletu prostor o rozměrech 15 x 15 metrů.
Zuri není čistě elektrický stroj, má hybridní pohon kombinující lithiové články a turbínový generátor elektrické energie. Díky tomu je schopen doletu až 600 kilometrů, což značně převyšuje konkurenci, ke které patří například americká firma Joby Aviation nebo Volocopter.
Peníze z aktuálního investičního kola Zuri podle Illicha vystačí tak do přelomu roku. „Bude záležet na tempu našeho růstu. Kdybychom utráceli současným tempem, tak by nám to vystačilo do ledna příštího roku. Nicméně peníze chceme kromě vývoje použít i na rozšíření týmu, a když se nám podaří, může to danou ranvej zkrátit,“ říká
Na projektu aktuálně pracuje tým sedmi lidí na plný úvazek a zhruba sedmi part-time pracovníků. Do roka se ale může podle Illicha až zdvojnásobit. I proto podnikatel stále hledá další investory. „Teď začneme více cílit na zahraničí, protože další investice by už měla být významně vyšší,“ vysvětluje.
V očekávání prvního vzletu
Cesta k prvnímu letu s člověkem je však ještě dlouhá. Český startup začal na přelomu roku testovat prozatím jen prototyp VTOL letadla s jedenáctimetrovým rozpětím křídel, který se má stát základem pro chystaný letoun Zuri 2.0.
Zuri aktuálně v Kralupech připravuje poslední kolo pozemních testů, které by mělo proběhnout už v úvodu června. Od země se stroj ale zatím neodlepí, v této fázi jde hlavně o testování vrtule, regulátorů, kabeláže, baterií, telemetrie a řízení letu.
„Není to jen o tom, že zmáčknete čudlík a nastartujete motor. Je kolem toho spolupráce velkého týmu, celý technologický postup a metodika, to vše pod dohledem člověka nominovaného z Úřadu pro civilní letectví,“ vysvětluje Illich.
Prototyp by se měl poprvé nad zem vznést v červenci. „Půjde o vis ve výšce zhruba dva metry nad zemí, a tedy kolmý vzlet a potom pomalý a bezpečný sestup zpět na zem,“ popisuje Illich s tím, že všechna získaná data budou následně vyhodnocena a stanou se odrazovým můstkem k druhé verzi prototypu, který bude veřejnosti představen letos v létě.
„Věřím, že se projekt podaří dotáhnout do úspěšného konce a zároveň se domnívám, že oblast, ve které se angažuje, představuje budoucnost odvětví dopravy,“ říká k tomu jeden z nových investorů Zdeněk Polách.
„Tajně doufám, že si toto letadlo budu moci časem koupit a doplnit jej AI pilotem a potom létat v poloautomatickém režimu,“ přidává se Marek Rosa z GoodAI, který by Zuri mohl dodat zkušenosti, zejména pokud jde o vývoj autonomního pilota.