Šéf Košík.cz Tomáš Jeřábek ve svém textu popisuje, jak se druhý nejsilnější internetový supermarket potýkal s panickými nákupy způsobenými blížícím se koronavirem.
Poslední týden pro nás byl extrémně náročný. Denní objednávky se vlivem koronavirové paniky během jediného dne vyhouply na dvojnásobek běžného provozu, dokonce ještě celou pětinu nad loňskou vánoční špičku – tedy nejsilnější období celého roku.
Extrémní zájem však trval pouze několik dnů a od počátku tohoto týdne se situace uklidňuje – a to navzdory prvním případům nakažených koronavirem v Česku. Košík.cz tedy ruší většinu dosavadních opatření – opět se začíná promovat zboží, vracíme všechna závozová okna a minimální hodnota objednávky klesla zpět na 500 korun.
Co jsme se naučili? Že na panické nákupy se obchodníci nedokážou připravit. Že přišly, to poznáte až ve chvíli, kdy už se s nimi nedá nic dělat. Upravit zásobování, aby nedocházelo k vyprodávání, to je pak věc, kterou v podstatě všechny obchody zvládly v průběhu dvou až tří dnů. Rychleji to ani nejde. I to však stačí k tomu, aby lidé podlehli pocitu, že jídla je nedostatek.
Panikářů však nakonec bylo méně, než jak to z médií možná vypadalo. Pětaosmdesát procent všech zákazníků i nadále nakupovalo běžným způsobem. Patnáct procent nákupů sice přesáhlo padesátikilovou hranici, nicméně pouze jednotky procent ze všech objednávek bychom označili slovem extrémní. I tak nám právě tyto stovky zákazníků dokázaly „zablokovat“ desítky tisíc běžných rozvozů.
Nejúčinnějším nástrojem se tak ukázal váhový limit na jednu objednávku, který dokázal skokově zvednout dostupnost zboží a eliminovat nejen panikáře, ale i případné spekulanty. Omezení zatím necháváme v platnosti, slouží i nadále jako pojistka proti rychlému vyprodání zásob.
A pokud by se krizová situace kdykoli zopakovala, jsme připraveni ji nadále modelovat. Nic tomu však v současnou chvíli nenasvědčuje – ti, kteří se potřebovali pro svůj psychický komfort zásobovat, to zvládli právě v průběhu dvou až tří nejkritičtějších dnů.