skip to main content
Světový byznys

Končí let nad planetou jménem svět. Boeing přestane vyrábět legendární Jumbo Jet

3 minuty čtení

Vyrábí se nepřetržitě již od roku 1968. Přečkal dva ropné šoky, válku v Zálivu i globální finanční krizi. Z důvodu měnících se preferencí ze strany jednotlivých aerolinek, které v poslední době začaly upřednostňovat menší, zato provozně efektivnější stroje, ale zažil legendární Boeing 747 postupný ústup ze slávy.

Ten měl původně trvat ještě několik dlouhých let, současná koronavirová pandemie však naneštěstí celý proces významně urychlila. Poslední Jumbo Jet tak z výrobní linky sjede už v roce 2022.

O tom, že lidé Boeing 747 uvidí čím dál častěji v leteckých muzeích spíše než na nebi, se spekulovalo již delší dobu, nyní však spekulace nabývají konkrétní podoby – během uplynulých týdnů oznámili svůj úmysl kompletně se zbavit zmíněných Jumbo Jetů hned dva přední letečtí dopravci, British Airways a australský Qantas.

Jumbo Jet přistávající nad pláží Maho na ostrově Svatý Martin
Reklama

Že je z dlouhodobého hlediska situace neudržitelná, si dobře uvědomují i v Boeingu. „Dopad pandemie na letecký průmysl je nadále tvrdý,“ řekl minulý týden šéf Boeingu Dave Calhoun poté, co jeho firma oznámila, že ve druhém letošním kvartálu realizovala čistou ztrátu ve výši 2,4 miliardy dolarů (zhruba 53 miliard korun) a že ji čeká další velká vlna propouštění. 

Pravda, loni touto dobou na tom byl americký výrobce letecké techniky ještě o něco hůř. Katastrofální potíže s jeho stroji 737 MAX tehdy ztrátu vyšponovaly až na 2,94 miliardy dolarů, ale je potřeba podotknout, že i vyhlídky do budoucna byly před rokem diametrálně odlišné. Odvětví letecké dopravy se rozrůstalo neuvěřitelnou rychlostí, ve světě chybělo na 800 tisíc pilotů a o nové letouny – ať už od Boeingu, či Airbusu – byl i kvůli přetrvávajícímu uzemnění všech maxů enormní zájem. Pak přišel covid-19.

Pandemie zároveň nebyla jediným důvodem, proč se americká společnost rozhodla uspíšit ukončení výroby své čtyřmotorové legendy. K tomuto kroku se schylovalo od okamžiku, kdy frázi „vzlet povolen“ poprvé dostaly stroje Boeing 787 Dreamliner a Airbus A350.

Oba tyto letouny jsou ve srovnání s legendárním Jumbo Jetem, potažmo konkurenčním Airbusem A380, o něco menší, a tudíž přepraví i méně pasažérů. Jsou však schopné doletět dál, přičemž náklady na jejich provoz jsou vzhledem ke skutečnosti, že disponují pouze dvěma motory, daleko nižší. A přesně o to šlo jednotlivým dopravcům ještě před nástupem korony.

Reklama

Doby, kdy bylo nejdůležitější dopravit z místa A na místo B co největší počet pasažérů najednou, jsou ty tam. Teď je in dostat je bez mezipřistání co nejdál za co nejmenší provozní náklady a pokud možno i co nejekologičtěji, k čemuž se oba výše zmíněné letouny hodí náramně – kdežto modely Boeing 747, respektive Airbus A380, už o poznání hůře.

747 bývala synonymem luxusu.

Co na tom, že bezprostředně poté, co se začátkem 70. let minulého století objevila „sedmčtyřisedmička“ v barvách dnes již zaniklých aerolinek Pan Am poprvé na obloze, stala se jakýmsi novým synonynem luxusu. Že jste na jejích dvou palubách vedle standardních sedaček našli třeba bar, menší salonek, a v některých případech dokonce i restauraci. Nebo že už dlouhých 30 let spolehlivě slouží americkým prezidentům, jichž se za dobu, po kterou se vyrábí, v tomto úřadu vystřídalo hned deset.

747 na pařížské letecké show v roce 1969 | Foto Getty

V dnešní koronavirové době už zkrátka není pro „Královnu nebes“, jak se Boeingu 747 rovněž přezdívá, místo. Jedná se sice aktuálně o nejrychlejší komerční letadlo na světě (je schopné letět rychlostí až 1046 kilometrů za hodinu), ale se svými 70,6, až 76,4 metru délky (v závislosti na konkrétní verzi) a kapacitou až 524 sedadel je až příliš velké.

Náklady na provoz nejsou pochopitelně jediným kritériem hrajícím ve prospěch výše uvedených strojů. Důležitá je též samotná pořizovací cena. Zatímco nejnovější verzi velkokapacitního Jumbo Jetu lze podle údajů Boeingu pořídit za 418,4 milionu dolarů (9,25 miliardy korun), v případě dreamlinerů je to o celých 80 milionů dolarů méně. A to je ve chvíli, kdy jsou i velké mezinárodní letecké společnosti nuceny obracet každý cent dvakrát, další pádný argument pro to, proč dát legendárním Jumbo Jetům po více než půl století vale.

Éra dopravních čtyřmotoráků je tak, zdá se, nadobro u konce.

Reklama
Reklama