Největší streamovací služby čeká letos drsné vystřízlivění. Rekordní výsledky z pandemického vysedávání u obrazovek vystřídala dokonalá bouře v podobě vysokých úrokových sazeb a ochabujícího růstu počtu předplatitelů. Do nových seriálů a filmů už nelze sypat levné peníze a přicházejí miliardová úsporná opatření, která se nevyhnou ani Česku.
Objem seriálové a filmové produkce přitom dospěl do stadia, kdy lze strávit desítky hodin pouhým procházením nekonečných katalogů služeb, jako je Disney+, HBO Max či Netflix. Jenom v USA loni vzniklo 559 nových seriálů, nejvíc v historii. Letos už ale rekordy padat nebudou – největší hráči začali ve velkém šetřit.
Nejviditelnějším příkladem je HBO, která minulý týden oficiálně pustila k vodě například režiséra J. J. Abramse. Jeho produkční firma Bad Robot odmítla redukci rozpočtu kolem 200 milionů dolarů na natáčení sci-fi série Demimonde, a tak byl první Abramsův čistě televizní počin od seriálu Mr. & Mrs. Bloom utnut ještě v předprodukci.
Podobný osud potkal řadu regionálních projektů, které měly posílit programovou nabídku streamovací platformy HBO Max. V rámci globální restrukturalizace přestává HBO vyrábět původní obsah ve Skandinávii, celé střední Evropě, Nizozemsku a Turecku. Stáhne také některé pořady ze své aktuální nabídky.
Pro Česko to znamená, že zde už nevzniknou projekty, jako byly Hořící keř, Pustina nebo Bez vědomí. Poslední jmenovaný seriál už dokonce ve videotéce HBO Max chybí úplně, stejně jako gastronomický pořad Spolu & hladoví, který měl premiéru teprve na jaře. Obětí škrtů se stal i první slovenský originál od HBO, seriál Víťaz od režiséra Jana Hřebejka, který je nyní v postprodukci.
Čerstvý vlastník HBO, společnost Warner Bros. Discovery, potřebuje udržet výdaje pod kontrolou. Společnost vznikla teprve letos v dubnu dokončením spojení televizních gigantů WarnerMedia a Discovery. V čele nové firmy stanul dosavadní šéf Discovery David Zaslav. Jeho hlavní úkol? Vypořádat se s dluhem 55 miliard dolarů, který narostl mimo jiné kvůli nákladné fúzi.
Zaslav investorům slíbil, že oseká náklady o tři miliardy dolarů, a začal tím, že zařízl projekt CNN+. Streamovací službu zpravodajské stanice CNN brzy následovaly zmíněné regionální produkce.
„Vzhledem k tomu, že pokračujeme v práci na spojení HBO Max a Discovery+ do jedné globální streamovací služby, přezkoumáváme naši aktuální obsahovou nabídku stávajících služeb,“ komentoval škrty mluvčí Warner Bros. Discovery.
Lavinu šetření však spustil už Netflix, který začátkem roku varoval před slabším růstem počtu předplatitelů. Následovaly značně neuspokojivé výsledky z prvního letošního kvartálu, kdy největší streamovací služba vykázala pokles počtu předplatitelů o dvě stě tisíc – první ztrátu za více než dekádu.
Investory zdůvodnění propadu zrušením ruských účtů příliš neuklidnilo a akcie Netflixu zlevnily v dubnu o více než šedesát procent. Od té doby se drží na necelých 200 dolarech za kus.
Finanční ředitel Spencer Neumann už tehdy naznačil, že se Netflix bude muset v utrácení krotit. ‚‚Snažíme se na to jít chytře a obezřetně, pokud jde o zařazení zpátečky u růstu výdajů, aby odrážela realitu nárůstu tržeb,“ uvedl.
Netflix v polovině května aktualizoval své firemní zásady, kde přibyl apel na tvůrce, kteří mají „peníze utrácet moudře“. Je to vůbec poprvé, co společnost otevřeně zmiňuje potřebu kontroly výdajů. Kromě toho Netflix propouští zaměstnance, zavádí nový předplatitelský model s reklamami a chce si došlápnout na sdílení hesel mezi uživateli.
Nebude zdaleka jediný, kdo se bude muset uskromnit. Jestliže Netflix odstartoval pomyslný požár, současná makroekonomická situace požár nadále rozfoukává. Rostoucí úrokové sazby komplikují firmám půjčování dalších peněz a na trhu panuje všeobecná nejistota ohledně blízké budoucnosti.
Opatrná je i The Walt Disney Company, která nenápadně snížila svůj roční rozpočet na natáčení o miliardu dolarů. Zatímco loni slíbil mediální gigant výdaje ve výši 33 miliard (což platilo ještě letos v únoru), v květnu už jeho finanční ředitelka Christine McCarthy mluvila o 32 miliardách. Miliardový škrt zdůvodnila ‚‚pomalejší kadencí výdajů, než se očekávalo“.
Éra šetření, která opanovala streamovací služby a televizní studia, se neprojevuje pouze rušením rozjetých projektů. ‚‚Televizní manažer, který vydělal čtyři miliony dolarů ročně, nyní dostává 750 tisíc. Filmy se středním rozpočtem se odkládají na neurčito. Rozpočty na televizní vysílání klesly o více než třicet procent,“ vypočítává agentura Bloomberg.
Některé hlasy z branže už roky předpovídají korekci trhu a upozorňují, že nejen streamovací platformy sypou hromady peněz do příliš mnoho pořadů bez ohledu na jejich kvalitu nebo zisk. Letošní vývoj naznačuje, že tyto hlasy byly konečně vyslyšeny.