Povinné přimíchávání biosložky do motorové nafty a benzinu od letošního července skončí. Omezí se i okruh vozidel, za která musí podnikatelé platit silniční daň. Zaměstnanci, kteří využívají k soukromým účelům služební nízkoemisní vozidla, například elektromobily, se dočkají daňového zvýhodnění proti klasickým vozidlům na benzin nebo naftu.

Změny zákonů, které to umožní, ve středu schválil Senát. Jde o soubor návrhů, kterými vláda reagovala na rostoucí ceny pohonných hmot z posledních měsíců. Předlohu nyní dostane k podpisu prezident. Novela počítá i s dvouletým odkladem termínu zákazu provozu starých neekologických kotlů na uhlí o dva roky na 1. září 2024.

Předlohu horní komora schválila hlasy 42 z 50 přítomných senátorů, proti byl jeden. Senát nehlasoval o navržené úpravě svého hospodářského výboru o zpřesnění povinnosti dodavatelů pohonných hmot zajistit snížení emisí skleníkových plynů. Výbor chtěl, aby se vztahovala na daňové území České republiky.

Konec povinného přimíchávání biosložky do nafty povede podle dřívějšího vyjádření ministra financí Zbyňka Stanjura k jejímu zlevnění o 1,50 koruny až dvě koruny za litr. Přimíchávání zůstane dobrovolné. Kromě toho Parlament již dříve schválil vládní návrh na dočasné snížení spotřební daně u benzinu a nafty o 1,50 koruny na litr.

Bývalá náměstkyně ministra životního prostředí a poslankyně ANO Berenika Peštová i bývalý ministr životního prostředí Richard Brabec však zpochybňují tvrzení, že by konec povinného přimíchávání zlevnil pohonné hmoty.