Rychlá auta, drahá auta, burácející auta, ale i nastupující elektromobily. Vedle toho obří automobilový byznys nebo design, který se líbí (a někdy taky ne). A hlavně novinky, ve kterých budeme dřív nebo později jezdit.

Forbes FastWheels je pravidelný souhrn, díky kterému budete mít jasno o tom nejzajímavějším, co se ve světě benzinu, nafty i elektřiny událo. Startujeme!

Poslední Aventador

Je konec. Lamborghini oznámilo, že v továrně v Sant’Agata Bolognese vyrobilo poslední model Aventador. S ním tak z Lamborghini nadobro odejde i generace aut, která spoléhala na atmosférický dvanáctiválcový motor. Nástupci už si budou vypomáhat elektřinou.

Cesta posledního Aventadoru LP 780—4 Ultimae Roadster ve speciální světle modré barvě Ad Personam k novému majiteli, který za něj v přepočtu zaplatil minimálně 12 milionů korun, nebude nijak dlouhá. Auto totiž poputuje z Itálie do Švýcarska. Až ho šťastný majitel dostane do rukou, začne si užívat výkon 780 koní, zrychlení z nuly na sto za 2,9 sekundy a maximální rychlost 355 kilometrů za hodinu.

Aventadory se vyráběly jedenáct let. A za tu dobu se jich prodalo 11 465 kusů, což méně než sourozeneckého Lamborghini Huracan i „masového“ SUV Urus. Závěrečná série Ultimae, z níž je i poslední model, vznikla v počtu šesti set kusů a byla vyprodaná dlouho předtím, než se auta dostala do výroby.

Svět se třese na akcie Porsche

Už ve čtvrtek se na trh dostanou akcie automobilky Porsche. Podle agentury Reuters zájem o ně několikanásobně převyšuje objem prodeje v rámci primární veřejné nabídky (IPO). Vedení koncernu Volkswagen, pod které Porsche spadá, cenu prioritních akcií stanovilo na 76,50 až 82,50 za kus.

Pro soukromé a institucionální investory upisovací období už začalo a potrvá do středy 28. září. Akcie budou nabízeny soukromým investorům v Německu, Rakousku, Švýcarsku, Francii, Itálii a ve Španělsku.

Celkový výtěžek z prodeje akcií v rámci IPO by měl dosáhnout 18,1 až 19,5 miliardy eur. Celou automobilku Porsche by to mohlo ohodnotit na 70 až 75 miliard eur, tedy zhruba na 1,7 až 1,8 bilionu korun. Získané peníze mateřský koncern plánuje použít na financování přechodu k elektromobilitě.

Rodinné ferrari téměř vyprodáno?

Neuběhly ani dva týdny od jeho světové premiéry, a nové čtyřmístné Ferrari Purosanguoe s cenovkou přes deset milionů korun je nejspíš vyprodané na dobu celého výrobního cyklu. Údajně se totiž zvažuje uzavření objednávkových knih. Automobilka nicméně tuhle zprávu nepotvrdila.

Ferrari před dvěma týdny uvedlo, že výroba „rodinného“ vozu si z celkové produkce ukrojí nanejvýš pětinu. To znamená, že ročně plánuje vyrobit nanejvýš tři tisíce kusů Purosanguoe. Pokud budeme počítat s tím, že italská značka bude novinku vyrábět osm let, už teď má objednávky na víc než dvacet tisíc aut s dvanáctiválcovým motorem pod kapotou.

Zájemci o Purosangue jsou ostatně i v Česku. Šéf Scuderia Praha Richard Vegera Forbesu potvrdil, že auto už si objednalo dvacet až třicet tuzemských fanoušků slavné značky. Vedle složení zálohy museli splnit i podmínky automobilky, která v první vlně vychází vstříc jen těm, které považuje za stálé zákazníky.

Monstrózní pick-up

I u Brabusu musí mít při objednávání člověk štěstí. Slavný úpravce mercedesů totiž jen pro desítku zájemců postavil monstrum vycházející z Mercedesu-Benz třídy G. A dal na ni cenovku šestnáct milionů korun. Bez případných příplatků a daní.

Co tahle nadopovaná šílenost umí? Devět set koní, zrychlení z nuly na sto za 3,7 sekundy a nejvyšší rychlost elektronicky omezená na 280 kilometrů za hodinu. A to jen kvůli ochraně pneumatik, které by vyšší rychlost ve spojení s hmotností 2,7 tuny nemusely ustát.

Ze sériového mercedesu tady toho moc nenajdete. Auto je širší, delší, má výrazně upravený podvozek a na sobě bezpočet designérských úprav uvnitř i venku, například rudě podsvícenou masku. Pod kapotou má čtyřapůllitrový osmiválec, kterým se majitel může kdykoli pochlubit. Část kapoty je totiž průhledná, aby srdce brabusu bylo dostatečně na odiv.

Balí to i Toyota. Končí v Rusku

Začíná to vypadat, že Rusům skutečně zbydou na ježdění jen Lady. Všechny západní automobilky prodeje zastavily, a pokud ještě mají na území Ruska nějakou fabriku, výroba v ní stojí. Teď se ke koncernům jako Renault-Nissan a Volkswagen přidala i japonská Toyota, která opustí závod v Petrohradu.

Toyota továrnu s roční kapacitou 100 tisíc aut zavřela v březnu a od té doby ji udržovala v pohotovosti pro případ, že se problémy vyvolané ruskou agresí směrem k Ukrajině podaří vyřešit. Její vedení ale momentálně nevidí žádné náznaky toho, že by se v budoucnu v tomto směru něco změnilo. O práci v Rusku tak přijde zhruba dva tisíce lidí.

O stejném kroku podle japonského listu Nikkei údajně uvažuje i společnost Mazda Motor, která jedná o ukončení výroby aut v závodě ve Vladivostoku na východě Ruska. Automobilka se k této zprávě zatím nevyjádřila. 

Co až nám dojde plyn?

Na řešení této otázky se připravují automobilky po celé Evropě. Například Mercedes-Benz proto začal vyrábět díly do zásoby. V závodě ve městě Untertürkheim nedaleko Stuttgartu si firma s předstihem vyrobí části převodovek či náprav, aby dokázala udržet výrobu ve svých továrnách ve Spojených státech a Číně.

Mercedes se tak snaží zajistit, aby v případě výpadku v domovském Německu mohla výroba pokračovat alespoň v továrnách v Alabamě a v Pekingu. Podle šéfa výroby Jörga Burzera Mercedes-Benz už nyní snížil spotřebu plynu o deset procent a v případě potřeby by ji mohl srazit až o polovinu.

Stejný problém řeší i koncern Volkswagen, jehož vedení podle agentury Bloomberg upozornilo, že v případě dlouhodobého nedostatku plynu by se výroba z Německa a východní Evropy včetně Česka mohla přesunout jinam. 

Mluvčí Volkswagenu uvedl, že z přesunu výroby by mohla těžit jihozápadní Evropa, nebo pobřežní části severní Evropy, kde je lepší přístup k námořním dodávkám zkapalněného zemního plynu (LNG). Volkswagen již vyrábí automobily v Portugalsku, Španělsku a Belgii, což jsou státy, které už LNG terminály mají.

Malý, ale zatraceně ostrý

Stuttgartská automobilka dala světu novou malou bestii. Jmenuje se Mercedes-AMG C 63. Vypadá nenápadně a pod kapotou má jen čtyřválec, což je o polovinu válců méně, než kolik bylo zvykem, s výkonem 476 koní. Tady by leckdo mohl chtít přestat číst, ale kdepak. Pokračujeme.

Zmizelé válce totiž nahradil elektromotor u zadní nápravy schopný předat výkon i na předek s výkonem dalších 204 koní. V součtu se tak bavíme o 680 koních, což je údaj, kterým se třída C nikdy v minulosti chlubit nemohla.

Hybridní řešení se samozřejmě projevilo na váze. Malé „céčko“ tak váží 2,1 tuny, ale ani to mu nebrání, aby z 0 na 100 zrychlilo za 3,6 sekundy. Maximální rychlost je pak 280 kilometrů za hodinu u verze sedan, u kombíku je o deset kilometrů nižší. Za vyšší maximálku si ale bude potřeba připlatit, protože ve standardu skončí na 250 kilometrech za hodinu. Cena je zatím tajemstvím.