Partnerství české nápojářské rodinné firmy Kofola a rakouské firmy Rauch, které obě společnosti uzavřely před deseti lety, skončilo.

Kofola už nebude distribuovat džusy a další nápoje Rauchu, přichází s vlastní značkou džusů i ledových čajů. Ve čtvrtek to oznámil generální ředitel Kofoly ČeskoSlovensko Daniel Buryš.

„Myslím, že obě dvě strany to hodnotí jako velice úspěšnou spolupráci. Teď jsme se ale dohodli, že každý půjdeme vlastní cestou,“ prohlásil Buryš, podle kterého jde o oboustranný konec spolupráce v přátelském duchu.

Na začátku partnerství Jürgen Rauch, výkonný ředitel a ve čtvrté generaci spolumajitel firmy, prohlásil, že s Kofolou nechtějí spolupracovat roky, ale generace.

Rauch v roce 2014 uvedl, že ke spojení došlo, protože Rauch je silný v džusech a ledových čajích a Kofola v sycených nealko nápojích, takže se mohou dobře doplňovat.

Kofola má na československém trhu fantastický distribuční systém, který by si podle Rauchových slov nikdy nemohli dovolit sami. Od roku 1995 na tuzemském trhu Rauch distribuoval přes vlastní firmu. Rauch vlastní například značky Happy Day nebo Ice Tea.

„Vytvořili jsme vlastní značky, které budeme uvádět na trh. V oblasti džusů je to Curiosa a v oblasti ledových čajů jsme se spojili s Dilmahem, se kterým dlouhodobě spolupracujeme a uvedeme řadu ledových čajů,“ řekl Buryš.

Kofola, sídlící v Ostravě, je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě, má čtrnáct výrobních závodů na pěti evropských trzích. K výrobkům firmy vedle stejnojmenného nápoje patří nápoje značek Rajec, Korunní, Ondrášovka, Kláštorná Kalcia, Jupí, Vinea nebo Semtex.

Do skupiny patří dále síť UGO, český výrobce směsí z léčivých rostlin Leros, výrobce piv Holba, Zubr a Litovel Pivovary CZ Group, slovinská společnost Radenska a chorvatský výrobce minerálních vod Studenac.

Kofola má téměř 2800 zaměstnanců. Za letošní tři čtvrtletí jí vzrostly tržby meziročně o 2,01 miliardy na 8,63 miliardy korun a provozní zisk před odpisy (EBITDA) jí stoupl o 467,7 milionu na 1,6 miliardy korun.

Analytici očekávají, že obměna portfolia firmy bude mít na ziskovost neutrální dopad a pro příští rok počítají s pokračováním v pozitivním trendu hospodaření.