skip to main content
Byznys

Samaras vyhlásil, že Kofola bude do 10 let uhlíkově neutrální firmou

2 minuty čtení

Novou strategii ohledně udržitelného byznysu představil Jannis Samaras, šéf a spolumajitel Kofoly, která patří do první desítky největších českých rodinných firem. Budoucím ideálem jedné z největších středoevropských nápojářských skupin, která za první čtvrtletí letoška utržila 1,28 miliardy korun, je cirkulární ekonomika a minimalizování uhlíkové stopy.

„Snižujeme uhlíkovou stopu našeho podnikání tak, abychom do roku 2030 dosáhli uhlíkové neutrality. Preferujeme využívání zelené elektřiny, omezujeme spotřebu paliva při dopravě a část uhlíkové stopy, kterou nedokážeme zredukovat, plánujeme nahradit výsadbou stromů a dalšími zelenými opatřeními,“ uvedl Jannis Samaras.

Příklady? Kofola redukuje obaly tím, že se snaží preferovat dodávky zákazníkům v sudech KEG, odlehčuje PET obaly a víčka a začíná používat stoprocentně recyklovatelné plasty (první vodou balenou do rPET je Kláštorná Kalcia). „Usilujeme o to, aby všechny naše jednorázové obaly byly do roku 2025 plně recyklovatelné či kompostovatelné,“ plánuje Jannis Samaras.

Kofola už teď provozuje také největší flotilu kamionů na zemní plyn CNG, které mají zhruba o čtvrtinu nižší uhlíkovou stopou než běžné dieselové náklaďáky.

Reklama

Samaras je zároveň velkým zastáncem vratných obalů a podporuje cíle Evropské unie, která chce mít v roce 2029 zpětný odběr u 90 procent obalů. Po převzetí distribuce džusů Rauch vyměnila Kofola v restauračním segmentu jejich nevratné sklo za vratné, stejný krok udělala u získaných ciderů F.H. Prager. Téma je také pochopitelně ochrana vody a snižování množství cukru v nápojích.

Jannis Samaras. | Foto archiv Forbesu

Zatímco některé jiné firemní projekty musely být kvůli koronavirové krizi odloženy, na investice do udržitelnosti Jannis Samaras sahat nechce. „Mým velkým cílem je dostat udržitelné uvažování do každodenního chodu firmy. Od omezení jednorázových mlíček do kávy v kancelářích až po ochranu vodních zdrojů,“ plánuje syn řeckého poválečného emigranta, která Kofolu v devadesátých letech koupil a spolu ji potom zase začali rozvíjet.

Kofola zatím kvůli koronaviru dostala ránu především v segmentu hospod a restaurací, byť do výsledků za první čtvrtletí se to ještě nepropsalo. Tržby klesly meziročně jen o desetinu procenta a ziskovost EBITDA dokonce mírně vyrostla na 118 milionů korun.

„Díky nově přijatým úsporným opatřením, silnému roku 2019 a začátku tohoto roku máme dostatečný finanční polštář nejen na kritický druhý kvartál, ale jsme připraveni i na scénář, kdy se ekonomika bude probouzet jen pozvolna. Každopádně věříme, že to nejhorší máme za sebou a v příštích měsících se bude všem lépe dýchat,“ nechal se Samaras slyšet při komentování čtvrtletních výsledků.

Reklama
Reklama
Reklama