České e-shopy mají za sebou složitý rok, během kterého musely vystřízlivět z pandemických rekordů.
Obrat online prodejů se loni meziročně snížil o dvanáct procent, což je vůbec první propad v historii, vyplývá z dat Asociace pro elektronickou komerci. Šetření Čechů potvrzují i poslední data statistického úřadu, v březnu vykázal tuzemský maloobchodní sektor jedenáctý meziroční pokles tržeb v řadě.
Podle šéfa Shoptetu Samuela Huby však brzy dojde k obratu. „Situaci na trhu sledujeme každý měsíc a trend je pozitivní, myslím si, že se celá e-commerce vrátí k růstu někdy na přelomu letošního druhého a třetího kvartálu,“ uvádí CEO největšího dodavatele e-shopových řešení na tuzemském trhu. Platformu od Shoptetu využívá k online prodeji více než 34 tisíc převážně malých a středních firem.
Těm se podle Huby daří i v době, kdy je e-commerce trh v útlumu. „Malí a střední hráči jsou mnohem flexibilnější v přizpůsobování se, například snižováním marží. V prvním čtvrtletí se obrat našich e-shopů meziročně zvedl o sedmnáct procent,“ říká.
V rozhovoru pro Forbes mluví také o dalším kroku Shoptetu do offline světa a o tom, k čemu e-shopy využívají jazykové modely jako ChatGPT.
Jedním z hlavních témat vašeho e-commerce veletrhu Reshoper byla letos umělá inteligence. Kde vidíte její největší potenciál v online prodeji?
Umělou inteligenci, teď konkrétně velké jazykové modely typu ChatGPT, využívají naši e-shopaři například pro produktové popisky. Dostat nové produkty na e-shop je dnes jednodušší a rychlejší, nemusí se platit copywriter a jednodušší jsou i překlady popisků z cizích jazyků. AI se využívá také k personalizaci nabídky pro klienta, různým nákupním chatbotům, ale i u fotek a vizualizací.
Co nějaká rizika? V souvislosti s ChatGPT se v e-commerce mluví třeba o generování falešných uživatelských recenzí…
Já věřím, že trh české e-commerce, který je nejvíc penetrovaný ze všech středoevropských zemí, se čistí sám. Že se u uživatelských recenzí dostávají do popředí ty kvalitní místo nekvalitních, technologické firmy jako my tomu jdou naproti. Vytváření dezinformací je určitě problém, ale to je téma pro někoho jiného, zásadní hrozbu pro e-commerce nevidím.
Shoptet momentálně pracuje na vlastních platebních terminálech, v jakém je to stadiu?
Teď je testujeme v pilotním provozu a v následujících týdnech je budeme spouštět. Pro nás je to krok do offline světa, kde už částečně jsme přes pokladní systémy. Naše platební brána Shoptet Pay má za sebou docela úspěšný rok, vyrostli jsme na téměř šest tisíc e-shopů. Terminály jsou pro nás dalším krokem, jak pokrýt potřeby prodávajících.
Jak to teď vypadá na vašem nejčerstvějším, maďarském trhu?
Máme tam vyšší stovky e-shopů. Maďarsko je trh, který má obrovský potenciál. Kdybychom se na to podívali optikou čísel, je to trh velikostí podobný Česku, ale penetrace e-commerce v retailu je kolem deseti až jedenácti procent, zatímco v Česku je to patnáct až šestnáct procent. Takže je tam velký prostor jen v tom, aby ten ekosystém doběhl Česko.
Vidíme také velké množství českých a slovenských firem expandujících do Maďarska, protože trh je tam méně konkurenční. A samozřejmě naopak také chceme, aby měly maďarské e-shopy ambici jít do zahraničí. V maďarské e-commerce je zatím mnohem méně úspěšných příběhů než v české.
Před rokem jste mluvil i o plánech na další zahraniční expanzi v oblasti střední a východní Evropy, případně v Německu. Kdy budete otevírat nějaký nový trh?
Pracujeme na tom, pro nás jako pro regionální jedničku je expanze strategickým krokem. Začalo to Slovenskem a Maďarskem a plánujeme pokračovat, ostatně naši zákazníci také expandují do okolních zemí. Naše loňské uvažování se nezměnilo, máme kratší shortlist potenciálních zemí, ale konkrétnější informaci vám zatím dát nemůžu.
Chtěli bychom rozhodnout do konce letošního roku, ale není to tvrdý deadline. Nechceme to uspěchat, protože všude, kam jdeme, tam chceme být na trhu jedničkou.
Jak se daří rozvíjet službu Shoptet Premium, přes kterou jste začali velkým klientům nabízet řešení na míru?
Teď jsme s ní vstoupili na Slovensko. Dnes máme v premiu značky jako Rituals, pivovar Svijany, Kofola… Chceme, aby příběh e-shopu, který u nás začal, měl na Shoptetu i pokračování, potřebujeme velkým prodejcům nabízet něco víc. V tomto ohledu to byl logický krok. Celá e-commerce se určitým způsobem „saasuje“ (přechází z vlastních softwarových řešení na služby SaaS, software as a service, které si firmy předplácejí, pozn. redakce), protože náklady jsou pak nesrovnatelně nižší.
V jakém rozmezí se pohybují cenovky premiových řešení?
Začíná to na dvanácti tisících měsíčně.
V letech 2018 až 2021 jste nabírali nové e-shopy tempem pět až šest tisíc ročně, loni jste získali tři tisíce, od té doby přibyla zhruba tisícovka. Šlapete do premia i proto, že váš růst mezi malými a středními e-shopy naráží na limity?
To ne, hlavním důvodem je, že chceme, aby naši zákazníci dále rostli. Chceme mít pro ně řešení. Také vidíme trend a potřebu firem a e-shopů řídit svůj byznys, aniž by každý pro sebe se svými programátory de facto vyvíjel kolo.
Často říkáte, že Česko je e-shopová velmoc kvůli počtu zdejších e-shopů „na hlavu“. Kde je nějaká hranice saturace trhu?
Velmi dobrá otázka. My jsme přesvědčení, že je stále co objevovat a stále se budou objevovat nová řešení zaběhlých problémů. V Česku má podnikání tradici, i proto je zde podle mě tolik e-shopů. Nicméně potenciál dalšího růstu zde stále je, patnáctiprocentní podíl e-commerce na retailu je sice hodně, ale třeba v takové Velké Británii je to třicet procent. To, že je stále kam růst, dokazují i naši malí a střední e-shopaři, kteří loni rostli, i když celý trh klesal.
Vaše e-shopy měly skutečně loni souhrnný obrat 59 miliard ve srovnání s padesáti miliardami předloni. Není ale to číslo vyšší jen proto, že vám přibyly nové e-shopy?
Tento dopad tam určitě je, ale je minoritní. Rostou totiž i počty objednávek. Navíc novým e-shopům nějakou dobu trvá, než svůj byznys rozjedou. Růst jsme zaznamenali i v prvním letošním čtvrtletí, kde se obrat ve srovnání se stejným obdobím loni zvedl o sedmnáct procent.
Kolik e-shopů ročně vaši platformu opouští?
To je interní informace, kterou nezveřejňujeme, ale jsme na tom lépe než podobné firmy, které působí ve stejném oboru na globální úrovni.
Prozradíte loňský zisk?
Ne, ale můžu říct, že Shoptet je dlouhodobě zisková firma a ani loni se to nezměnilo.
Čím to je, že vaše e-shopy rostou, i když celý trh klesá? Nemáte od nich žádné signály, že by lidé šetřili?
Malí a střední hráči jsou mnohem flexibilnější v přizpůsobování se změnám na trhu, například snižováním marží. Řada velkých firem v e-commerce měla třeba také problém s financováním zásob, což je problém, který malé a střední firmy nemají, protože je nedrží v takovém množství.
Situaci na trhu sledujeme každý měsíc a trend je pozitivní, myslím si, že se celá e-commerce vrátí k růstu někde na přelomu letošního druhého a třetího kvartálu.
Před pár dny jste řekl, že nyní jsou na tom nejhůře e-shopy s lékařským a lékárenským zbožím, proč zrovna prodejci tohoto sortimentu?
To jsme viděli v číslech za první kvartál. Nechci spekulovat, čím to bylo způsobené, je to jen jedno čtvrtletí.
Dá se naopak říct, který typ sortimentu je teď na tom nejlépe?
Hodně v prvním čtvrtletí rostl prodej mobilních telefonů a e-shopy zaměřené na cestování či gastronomii. Dlouhodobě, což je zajímavé, rostou prodeje erotických pomůcek.
Jak významný je v Česku segment recommerce, tedy online prodej zboží z druhé ruky? Jak rychle roste?
Vidíme několik úspěšných shopů na naší platformě, ať už se secondhand zbožím, nebo s působností v rámci cirkulární ekonomiky. Je to trend tažený poptávkou zákazníků, kteří se čím dál víc zajímají o environmentální stopu těch produktů, což si myslím, že bude pokračovat.
Jaká je nyní ve firmě role miliardáře Ondřeje Tomka, který drží v Shoptetu sedmdesát procent?
V rámci boardů jsme s ním v úzkém kontaktu, je to člověk, co má neskutečný vhled jak do e-commerce, tak do obecných trendů na trhu. V rámci exekutivy ale zapojený není.