Patří k nejvlivnějším a nejvýraznějším českým manažerkám. Lenka Helena Koenigsmark byla v Česku přes deset let spojena se značkou Mattel. Jako marketingová šéfka pro Česko, Slovensko a později i pro Maďarsko spadala do vrcholového managementu hračkářského gigantu.

Byla vidět nejen díky své práci v Mattelu – loni navíc kandidovala do Senátu, nevyhýbala se ani debatě o prezidentské kandidatuře. Na sociálních sítích je navíc známá jako majitelka populárního instagramového účtu MaxMilion&Me, kde otevřeně popisuje výhry i výzvy života s těžce postiženým mladším synem, šestiletým Maxem.

S hračkářským koncernem se teď Koenigsmark čerstvě rozloučila. „Koncem loňského roku se američtí akcionáři rozhodli, že je nutno snížit počet zaměstnanců. A jak se to rolovalo po jednotlivých kontinentech a regionech, černý Petr padl i na nás, jako jednu z nejmenších poboček,“ vysvětluje pro Forbes manažerka.

S připravovanou změnou byla obeznámena už od března, ale nesměla o ní mluvit. Věděla nicméně, co přibližně očekávat. „Už před několika lety jsem s kolegou zavírala Maďarsko, letos byl zavřen office Mattelu i ve Švýcarsku.“

Změna neznamená odchod Mattelu z českého trhu, jen proměnu řídicí struktury společnosti v našem regionu. „Zvenčí jde v podstatě o kosmetickou změnu, většina lidí v týmu zůstává, ale budou spadat pod Mattel Europa BV a reportovat do Polska,“ přibližuje Koenigsmark.

„Rozdílem je, že na českém trhu nebudou v rámci Mattelu žádní people leaders. Koncový spotřebitel, zákazník, tuto změnu nijak nepostřehne,“ ujišťuje. Barbie, letos v létě tolik zviditelněná i úspěšným kinohitem, ani další hračky v čele s Hot Wheels nebo Fisher-Price tak z českých pultů nezmizejí.

Uplynulý půlrok hodnotí Koenigsmark jako mimořádně obtížný. „Nejtěžší pro mne bylo, že jsem nemohla informaci sdílet s kolegy. Ambivalentní pocit, trochu chůze na ostří nože, až do června jsme s kolegou nevěděli, zda se podaří udržet celý tým a na to navázaný ekosystém agentur. Nevzala bych si na svědomí, že ulevím svému tíživému pocitu na úkor toho, že mnoho lidí bude v existenčním stresu, co s nimi bude,“ vysvětluje složitou situaci bývalá šéfka.

Za to, že se pro většinu českého týmu nakonec skoro nic nemění, prý vděčí hlavně svému přímému nadřízenému. „Zde patří obrovské díky Andrzejovi Szymanskému, který přesvědčil všechny kolem, že se celý český tým má udržet, jak je. Tedy s výjimkou jeho a mne,“ krčí rameny ohledně konce svého angažmá.

Nejprve byla na stole možnost, že by se i ona posunula na evropskou úroveň managementu a v Mattelu zůstala. Byla to však možnost spíše teoretická, vzhledem k těžké nemoci mladšího syna. „V Mattelu vědí, že nejsem mobilní, takže cizí země je pro mne nemožná varianta. Byť by mě to asi lákalo, tak se obávám, že takové možnosti, abych pro Maxe a druhého syna zajistila skvělé podmínky, bych nedostala.“

Forbes Woman podzim 2023
Vydání Forbesu Forbes Woman podzim 2023

Na uplynulých deset let nicméně Koenigsmark nehledí s hořkostí, naopak. „Miluji Mattel, miluji svoje kolegy, bylo to úžasných deset let. Sledovala jsem všechny růst – své lidi v týmu, ale také značky,“ ohlíží se na dosažené úspěchy.

„Třeba Hot Wheels byly téměř neviditelné a teď je to super brand. Haněná Barbie se transformovala v lídra na trhu hraček nejen co do obratu, ale také jako posel diverzity, inkluze, girl power. A já na to byla hrdá a s pokorou sledovala cestu všech,“ míní Koenigsmark.

„Zní to jako klišé, ale byli jsme opravdu jako rodina. Jsem zastánce autentického leadershipu, chci, aby mne lidé respektovali jako šéfa proto, co dělám, co zastávám, v co věřím. Ne protože musí,“ líčí manažerka, která má k Mattelu i osobní vztah.

Když ve firmě končila, připadala si prý jako na předávání Oscarů. „Tolik dobrých věcí jsem o sobě dlouho neslyšela a dojímalo mne, že mnoho lidí plakalo. Bylo to tak hezké a já si toho strašně vážím. Je to konec jedné ery. Ale každý konec je zároveň začátek.“

Teď Lenka Helena Koenigsmark přemýšlí, co s životem a kariérou dál. Rozhodnutá není, hledá a zvažuje své možnosti. „Vím, že to bude znít divně, protože jsem věděla od března, co se chystá, ale zatím opravdu stále přemýšlím, kam jít dál,“ přiznává.

„Kandidatura do Senátu mi navíc ukázala, že chci pozitivně ovlivňovat svět kolem sebe, pomoci této zemi, takže je možné, že se vydám tímto směrem. Moje parketa je ESG, diverzita a inkluze. Chci zanechat po sobě jednou dobré věci,“ říká odhodlaně.

Patří mezi ně i projekt Dobrodějna, přímá materiální pomoc rodinám potřebných, v němž se Koenigsmark dlouho aktivně angažuje. Do její sbírky šatstva, hraček, potravin, spotřebičů i nábytku se zapojují nejen individuální dárci, ale také řada velkých firem.

Ze hry prý dokonce není ani prezidentská kandidatura. „Hrad mne stále láká. Vím ale, že musím ještě hodně pracovat, abych se stala více známou. Česká republika si zaslouží prezidentku ženu – konsenzuální, autentickou, soucitnou ženu,“ věří.

A do té doby? „Poprvé v profesním životě mám čas a prostředky na to se na chvíli zastavit a říct si, co vlastně chci,“ uzavírá Lenka Helena Koenigsmark.