Vyjmutí leteckého paliva ze zdanění není v souladu se současnými výzvami a politikami v oblasti klimatu. Evropská komise proto chystá revizi, která navrhne minimální zdanění znečisťujících leteckých paliv, jež se mu dosud vyhýbají.

Dokument, podle kterého unijní daňová pravidla podporují fosilní paliva na úkor ekologických zdrojů energie, by měla komise předložit už 14. července. Návrh počítá se zavedením celounijní minimální sazby daně na energetické produkty dodávané jako letecké palivo pro lety v Evropské unii. Od roku 2023 by minimální sazba daně na letecké palivo začínala na nule a postupně by se během deseti let zvyšovala, dokud by nebyla zavedena plná sazba.

Návrh neupřesňuje, jaká bude konečná sazba. Udržitelná paliva, včetně obnovitelného vodíku a pokročilých biopaliv, by během tohoto desetiletého období minimální dani nepodléhala. Cílem návrhu je přimět letecké společnosti, aby začaly přecházet na udržitelná paliva, jako je například e-kerosin, a omezily tak emise skleníkových plynů. Zavádění těchto paliv však brání vysoké náklady a jejich podíl na evropské spotřebě leteckého paliva je nižší než jedno procento.

Prosazení návrhu přitom může být poměrně náročné. Změny unijních daňových sazeb totiž vyžadují jednomyslný souhlas 27 členských zemí EU, což znamená, že je může vetovat kterýkoli stát.

Brusel rovněž připravuje návrh, který letecké společnosti zaváže k tomu, aby používaly určitý minimální podíl udržitelných paliv, čímž by se po nich zvýšila poptávka. Ten by podle očekávání měl předložit už příští měsíc.