skip to main content
Šéfové Česka

Big Bosch. Problém není spalovací motor, ale palivo, říká Milan Šlachta

Jak je na tom česká ekonomika? Jak jsou na tom nejdůležitější firmy země? A jak vidí přítomnost a budoucnost Česka jeho šéfové, ti, kteří stojí v čele těchto firem? Na to hledá odpovědi série Šéfové Česka.

Je pátek a pěkné počasí, ke konci týdne se tuzemský zástupce skupiny Bosch opět cítí dobře. Náladu Milana Šlachty ale zvedá především skutečnost, že fabriky běží zase naplno. Loni přitom touhle dobou jely výrobní závody klidně jen na dvacet procent, společnost využívala státní podporu a kdo mohl, přešel na home office.

Následně byly zavedena konta pracovní doby a zaměstnanci si v některých závodech zkrátili o několik dní v měsíci pracovní úvazek a plat. Dobrovolně. Firmě se povedlo to, co po finanční krizi v roce 2009 – přesvědčit zaměstnance a odbory, aby táhli v době krize solidárně za jeden provaz.

Kritické první pololetí se tak podařilo V tom druhém se pak situace v českém Boschi obrátila a výrobní závody začaly zaměstnance dokonce nabírat. Jen už to nebylo tak jednoduché.

Nejdřív to odnesly závody v Budějovicích a Jihlavě, které se specializují na automobilové komponenty. Už v březnu se tamní výroba začala propadat tak masivně, že v půli dubna bylo téměř zhasnuto a volné pátky se staly novým normálem.

Reklama

Na konci léta se začala křivka výroby zase zvedat, ale nedostatek zaměstnanců trval. Vznikla dokonce možnost krátkodobého zaměstnání: program Na tři měsíce do Bosche, cílící na ty, kdo přišli kvůli protipandemickým omezením o práci v jiné oblasti podnikání.

Částečně vypomoci museli i kolegové a kolegyně z kanceláří, díky čemuž bylo sice druhé pololetí výrazně silnější, ale výpadek z jara už nevykompenzovalo. Nejvíc byl výsledek skupiny v ČR ovlivněn vývojem v oblasti automotive.

Dobře si naopak v Česku vedly divize spotřebního zboží, tedy domácí spotřebiče a nářadí v typicky modrých a zelených barvách. Oba segmenty se orientují na online byznys, což se německé firmě vyplatilo: jako celá e-commerce krizi ani nepocítili.

Přesto společnost zaznamenala v Česku celkový propad obratu včetně exportu z výrobních závodů o deset procent – na 46,3 miliardy korun. Zároveň však loňské investice dosáhly na téměř 840 milionů. Bosch u nás nejvíce investoval do moderních výrobních technologií, automatizace a digitalizace.

Celkově investiční účet dosáhl v letech 2015 až 2020 přibližně 13,3 miliardy korun. Momentálně se firma v oblasti nových trendů v technologiích pohonu soustředí na dva projekty.

Máme ambici umět připravit vodu pro méně náročnou výrobu vodíku.

„Jedním je vznik a rozvoj oddělení pro vývoj palivového článku. Vývojáři se zabývají jak mobilními, pro automobily na vodík, tak i stacionárními aplikacemi palivového článku,“ upřesňuje Milan Šlachta v hlavní kanceláři v Českých Budějovicích, kde má Bosch jedno z největších vývojových center. 

„Druhý projekt je také z oblasti  vodíkového hospodářství. Jedná se o úpravu vody pro výrobu vodíku, ze kterého se následně v palivovém článku vyrobí elektřina. Je to specifický způsob destilace, kde máme ambici umět připravit vodu tak, aby se z ní dal vyrábět vodík méně náročně,“ popisuje Šlachta.

Jaké největší poučení vám přinesl loňský rok?

Že máme tým lidí, který zvládne i tak složité období. Potvrdilo se mi také, že se vyplatí s lidmi otevřeně komunikovat, říct jim, jaký je stav, jaká jsou rizika, šance a jaké jsou naše možnosti. A za třetí pak ukázal výhody digitalizace. Hodně procesů už máme digitalizovaných, takže většina lidí, kteří nejsou svázáni s výrobní linkou, mohli jít pracovat ze dne na den na home office, který se využíval v nejvyšší možné míře a fungoval skvěle.

Aktuálně řešíme a zamýšlíme se, jak budeme práci z domova využívat v budoucnu. Je otázkou, jestli by to mohlo fungovat v takové míře i dlouhodobě. Spíše ne, ale vrátit se úplně zpět také nechceme. Takže pravidla upravíme. Covid nás ve vnímání toho, jak je možné spolupracovat, celkem rychle posunul do vyšší ligy. 

Jste připraveni na nové trendy v automotive?

Naše dva největší výrobní závody v Jihlavě a Českých Budějovicích patří do automobilové divize Powertrain Solutions, která má ve svém portfoliu vedle komponentů spalovacích motorů i zodpovědnost za celou oblast nových technologií pohonu. Od bateriové elektromobility až třeba po palivové články vyrábějící elektrickou energii z vodíku. Máme v rámci divize rozdělené kompetence a kromě vývoje se na výrobě nových typů pohonů v České republice zatím nepodílíme.

Do elektromobility ale investuje skupina Bosch celosvětově jen v tomto roce více než 700 milionů eur a je dnes jedním z největších světových dodavatelů komponentů a řešení pro elektromobilitu.

Reklama
Do automotive letos skupina Bosch investuje 700 milionů eur.

S ohledem na celosvětové trendy se také postupně transformujeme na společnost, která umí udělat zákazníkovi řešení na míru, od výrobku, přes software až po službu. Sázíme na konektivitu, vlastní vývoj softwaru a nastavení obchodního modelu. A to ve všech divizích, nejen v automotive.

Jste jedním z hlavních výrobců komponentů pro spalovací motory, které jsou na ústupu…

Zastáváme princip technologické neutrality a dnešní moderní spalovací motor vnímáme jako součást toho, jak téma ochrany klimatu řešit. Další snižování limitů emisí už nepřináší žádné významné zlepšení situace, ale může mít významné sociálně-ekonomické dopady. Přechod na elektromobilitu je zároveň příliš rychlý. Kromě bateriové elektromobility mají určitě budoucnost i jiné typy pohonů, které by zasloužily podporu.

Potenciál má dle našeho názoru jak mobilita na bázi vodíku, tak i využívání syntetického paliva. Oboje samozřejmě za podmínky výroby pomocí elektřiny z obnovitelných zdrojů. Takto vyráběný vodík – tedy zelený vodík – dělá z palivových článků velmi dobré alternativní řešení mobility a zároveň je i základem pro výrobu syntetických paliv.

Po Evropě dnes jezdí 300 milionů aut se spalovacími motory. Když bude auto se spalovacím motorem jezdit na syntetické palivo, které se vyrábí z vodíku a oxidu uhličitého, tak celkově může být stejně klimaticky neutrální jako bateriové auto. Jen je to třeba měřit včetně výroby paliva. Navíc využijete stávající infrastrukturu čerpacích stanic. Ten problém není spalovací motor, problém je palivo.

To by bylo skvělé řešení nejen pro auta, že?

Ano, vodík a syntetická paliva mají vedle snížení emisí u stávající flotily osobních aut přesah i tam, kde bateriová elektromobilita není tak vhodná. Třeba u nákladních aut, letadel a lodí, tam baterie ještě moc nefungují.

Co k tomu potřebujeme?

Byli bychom rádi, kdyby se nejprve odstranily slabiny současných předpisů. To zahrnuje posuzování spotřeby v reálných podmínkách provozu a dosažení transparentnosti. Jde o to, kde se v silničním provozu oxid uhličitý vytváří – od výroby paliva nebo elektřiny až po jejich použití ve vozidle.

Musíme započítat obnovitelná syntetická paliva, to samo o sobě vytvoří pobídky pro investice. Víme, jak je vyrábět z obnovitelných zdrojů, ale je třeba to rychle dostat na úroveň průmyslové výroby, aby se snížily výrobní náklady. Nutnou podmínkou je mít dostatek elektrické energie z obnovitelných zdrojů. Bez toho by to nedávalo smysl. Tuto energii budeme potřebovat jak pro výrobu vodíku i syntetických paliv.

Kde Bosch v Česku mimo odvětví automotive působí?

Společnost je tu zastoupena ve všech svých obchodních oblastech: Mobility Solutions, průmyslové technice, spotřebním zboží a energetice a technice budov. Máme zde šest společností, které zahrnují výrobní závody s vývojem zaměřené na automobilovou techniku v Českých Budějovicích a Jihlavě, výrobní závod na hydraulické systémy Rexroth v Brně, tepelnou techniku v Krnově, jedno opravárenské centrum pro elektrické nářadí v Mikulově a logistický sklad v Boru u Tachova.

Přesvědčili jsme zákazníky osedlat elektrokola ve velkém.

V Praze pak sídlí prodejní oddělení jednotlivých divizí Bosch pro Čechy a Slovensko. Na našem trhu prodáváme mimo jiné elektrické nářadí, oblíbené domácí spotřebiče, inteligentní kamery, přístupové a zabezpečovací systémy pro budovy, plynové a elektrické kotle a tepelná čerpadla. Z automotive bych vedle dodávek přímo automobilkám, které tvoří největší část obratu společnosti, zmínil ještě dvě oblasti. Prodej náhradních dílů pro automobily s certifikovanou sítí servisů Bosch car service a stále populárnější dodávky pohonů pro elektrokola místním výrobcům kol.

Čím to, že se vám tahle divize tak moc rozjela?

Protože jsme ten pohon stvořili pro život a díky super řešení přesvědčili zákazníky osedlat elektrokola ve velkém. Bosch využil svou kompetenci v elektromobilitě a dostal na trh pohon, který si zákazníci oblíbili a začali ho vyžadovat. V elektromobilitě máme fakt dobrou pozici a velký rozsah – od elektrokol až po nákladní automobily, od bateriových přes hybridní pohony až po palivové články. Dokázali jsme využít naše know-how při řešení pohonu, regulace výkonu a optimalizovali výdrž baterií. Dnes dokonce dodáváme pro elektrokola i brzdový systém s ABS.

V Brně máte divizi, vyrábějící hydraulické systémy a dodávající například jevištní technologie pro divadla. O co přesně jde a pro koho vyrábíte?

V Brně máme centrálu průmyslových technologií Bosch Rexroth a výrobu hydraulických systémů. Jednou z částí této divize je pak jevištní technika, kterou je například nově vybavena budova Státní opery v Praze, která prošla celkovou rekonstrukcí. Je tam ucelený systém otáčivého jeviště s výsuvnými částmi, ze kterého lze vytvořit libovolnou scenérii pro danou inscenaci. Celou scénu pak řídí náš centrální řídící systém a vše probíhá automaticky. Vyráběli jsme také unikátní pohyblivé prvky pro scénu kapely Lucie. Všichni si jistě vzpomenete na „létajícího“ bubeníka Davida Kollera. To celé byl hydraulicky poháněný systém Rexroth.

Hydraulický systém je velmi tichý, pro diváka i umělce velmi nenápadný a pro jevištní aplikace představuje ideální řešení. Divadelníci si vymyslí, co potřebují, a my jim to vyrobíme. V Brně se tyto systémy projektují a vyrábějí, řídicí systém a software, díky kterému jdou zařízení ovládat třeba přes tablet, se vyvíjí zase v Německu.

Jaké máte v Česku kompetence a potřebujete němčinu?

Kompetencí máme, myslím, celkem dost. Od vývoje přes technologie obrábění, svařování, výroby a montáže plastů až po automatizaci a digitalizaci procesů. Máme velkou oblast testovacích center. Rosteme tady, přesouvají se k nám i aktivity s vysokou přidanou hodnotou, jako je oblast vývoje, a máme neustále otevřené desítky nových inženýrských pozic.

Předplatné Forbesu
Principál
Forbes 7/2021

Na konci roku budeme mít v Česku až 900 vývojářů, což je o sto víc než loni. Jsme zde dost samostatní a máme zodpovědnost za své projekty. Co se týká jazyka, tak samozřejmě převládá angličtina – v té se i připravují veškeré podklady. Ale němčina je stále běžná a její znalost je výhodou.

Jak se vám žije v Českých Budějovicích?
Jsem Budějičák a mám to tady rád. Lidé, kultura, blízko do přírody. Poloha města je skvělá, rychle jste v Alpách u jezer nebo na lyžích, a stejně tak na Šumavě. Až se jednou dostaví dálnice, bude i Praha za rohem. Nejspíš už kvůli věku nebudu mít řidičák, ale kdo ví.

Reklama
Reklama