Kamenné obchody se otevřely a inflace spolu s válkou na Ukrajině sebrala lidem chuť utrácet na internetu. To jsou klíčové důvody pro studenou sprchu, kterou si prochází největší evropský e-shop s módou Zalando. Po mimořádně silných výsledcích z minulého roku nyní oznámil, že jeho tržby během prvních letošních tří měsíců meziročně klesly o 1,5 procenta na 2,2 miliardy eur.
Za stejnou dobu společnost také vykázala provozní ztrátu ve výši téměř 52 milionů eur. Loni přitom ve stejném období dosáhla provozního zisku 93 milionů eur.
„Hlavním tématem pro lidi nyní není nakupování módy,“ komentoval výsledky jeden z výkonných ředitelů Robert Gentz a odvolával se na inflaci a válku na východě Evropy. Další klíčový důvod pro slabší výsledky podle něj spočívá v tom, že po dvou letech pandemie jsou v Evropě zase otevřené kamenné obchody, lidé se do nich opět vrací a přestávají nakupovat přes monitor nebo s telefonem v ruce.
Na výsledná červená čísla mají kromě toho dopad i vysoké investice, které nyní Zalando směřuje hlavně do marketingu a přilákání zákazníků a také do rozvoje logistické sítě. Jen letos mají dosáhnout až pět set milionů eur a jejich větší část spolknout hlavně nová logistická centra například ve Frankfurtu, polské Bydhošti nebo v okolí Paříže.
Zalando, které vzniklo v roce 2008 v Berlíně a které se obchoduje na německé burze DAX, nyní působí ve třiadvaceti zemích. Od začátku roku vstoupilo na šest nových trhů a ještě během května chce začít obchodovat nově i v Maďarsku a Rumunsku.
V Zalandu jsou i přes horší výsledky z prvního čtvrtletí přesvědčeni, že společnost znovu posílí a za celý rok se dostane do meziročního růstu nad deset procent.
„Jsme přesvědčeni o síle našeho obchodního modelu a přijímáme další opatření ke zlepšení našich výsledků,“ řekl Gentz, který počítá s tím, že ve druhé polovině roku se ochota lidí utrácet zlepší, a celkem by Zalando, které má nyní téměř 49 milionů aktivních zákazníků, za letošní rok mohlo dosáhnout provozního zisku nad 430 milionů eur.
Velká očekávání mají v centrále Zalanda i od posilující spolupráce s řadou lokálních a menších podniků, které Zalando přes Fashion Store využívají jako platformu pro prodej vlastních výrobků.
O tom, že by pandemický růst definitivně ukončil zlaté časy online obchodu s módou a nyní by se situace ustálila na novém normálu, ale nechce Gentz ani slyšet. „Ne, určitě počítáme s dalším velkým růstem,“ věří.