Emirates, Qatar Airways nebo Turkish Airlines. To jsou aerolinky, které jsou lídry nejen v rámci Středního východu, ale patří ke špičce celosvětově. Rozdanými kartami nicméně nyní hodlá zamíchat Saúdská Arábie, kde vznikl nový národní dopravce Riyadh Airlines.
Zahájení provozu nových aerolinek sídlících v Rijádu oznámil saúdský korunní princ Muhammad bin Salmán teprve v neděli, přesto už nastínil, že dopravce počítá do sedmi let s více než stovkou pravidelných linek do celého světa. Využít chce výhodné polohy monarchie ležící mezi Evropou, Asií a Afrikou.
Kromě toho, že nově vzniklá aerolinka patřící pod saúdskoarabský státní investiční fond PIF nabídne zhruba dvě stě tisíc pracovních míst, přispět má i k růstu HDP – jinak těžícího zejména z ropného sektoru, a to sumou v přepočtu přes 444 miliard korun.
Národní leteckou společnost Saúdské Arábie Riyadh Airlines bude řídit bývalý šéf aerolinek Etihad Tony Douglas. I přes velkolepé plány ale musí nový dopravce počítat s tvrdou konkurencí ze strany zaběhnutých dopravců v regionu, kteří se řadí k nejlepším na světě. Takový konkurenční boj by ale naopak mohl přinést výhody cestujícím.
„Projekt nových aerolinek míří do velice konkurenčního prostředí a konkurence bezpochyby zlevňuje letenky. Vždy ale jde o jednotlivou situaci na dané lince,“ uvádí pro Forbes Petr Kováč, odborník na leteckou dopravu z firmy EY Partner Corporate Finance.
Podle něj se zlevnění letenek dotkne hlavně dálkových linek, které Riyadh Airlines plánují spustit. „Jak přesně, to je zatím předčasné hodnotit,“ dodává Kováč.
Do včerejška také nebylo jasné, jakou flotilu hodlají nové saúdskoarabské aerolinky provozovat. To nicméně jen dva dny po oznámení o jejich vzniku přiblížil americký výrobce letecké techniky Boeing. Jak Riyadh Airlines, tak již fungující státní společnost Saudi Arabian Airlines si od něj totiž objednaly celkem 78 širokotrupých Boeingů 787 Dreamliner. Každému dopravci připadne polovina.
Podle Reuters jde s celkovou hodnotou objednávky v přepočtu za 820 miliard korun o pátou největší zakázku v historii Boeingu. Dohoda navíc zahrnuje opce, podle nichž může Saudia koupit dalších deset letadel a Riyadh Air dalších 33 letadel.
„Tato nová letecká společnost odráží ambiciózní vizi Saúdské Arábie stát v centru formování budoucnosti globální letecké dopravy,“ komentuje objednávku šéf Boeingu Dave Calhoun. Zakázka podle něj demonstruje také silnou globální poptávku po širokotrupých letadlech v době, kdy probíhá oživení cestovního ruchu po pandemickém útlumu.
Saúdská Arábie zároveň koncem loňského roku představila plán rekonstrukce mezinárodního letiště Krále Chálida v Rijádu, které by se s rozlohou sedmapadesáti kilometrů čtverečních a šesti paralelními dráhami mohlo stát jedním z největších letišť na světě. Obecně ze státního fondu PIF s aktivy přesahujícími 600 miliard dolarů hodlá investovat do diverzifikace ekonomiky a odklonu od ropy.