Valentýnská romantika nemusí být každý rok stejná. Stačí dodat večeru nečekanou atmosféru výběrem filmu, s nímž získá svátek všech zamilovaných nečekané konotace.

Jistě, můžete se spolehnout na zlatou klasiku ve stylu Lásky nebeské, ale pokud hodláte trochu riskovat a vnést do svých mezilidských vztahů trochu vzrušení až na hraně sledovatelné zábavy, pak vám nabízíme výběr z hroznů poněkud odvážnější kinematografie.

Vesměs se jedná o snímky předhozené pozornosti diváků v uplynulém roce. Spojuje je aspekt více či méně netradiční romantiky a skutečnost, že žádný z nich nebyl diváky a ani kritikou přijat zcela jednoznačně. Jenže sledování filmu, který posbíral deset Oscarů, to už dnes přece není žádný adrenalin. Zato troufnout si na snímek, který má na CSFD.cz 51 procent? To už je jiné vzrůšo!

BigBug (Jean-Peirre Jeunet)

Snímek označovaný za první solidní satiru éry pandemických lockdownů natočil francouzský režisér Jean-Pierre Jeunet, tvůrce Amélie z Montmartru či Města ztracených dětí. Černá sci-fi komedie vypráví o strastech členů jedné domácnosti, které si vezme za rukojmí čtveřice domácích robotů a v nejlepší lockdownové tradici je odmítají pustit ven. Ne, že by to za to venku zrovna stálo za to – zuří tam totiž revoluce zdivočelé umělé inteligence.

Diváci sice nepřijali Jeunetovu novinku úplně s nadšením, nicméně není nad to si valentýnský večer zpestřit zamyšlením o společenských dopadech protipandemických opatření v době těžké závislosti na moderních technologiích.

Dead for a Dollar (Walter Hill)

Western, v němž spolu hrají hollywoodské legendy Christoph Waltz a Willem Dafoe? Navíc western, který napsala a režírovala další hollywoodská legenda v podobě režiséra Waltera Hilla? To nemůže dopadnout špatně, že ne?

Ačkoli to sice úplně špatně nedopadlo, zůstává tenhle film pověsti své hvězdné tvůrčí sestavy mnohé dlužen. Co v něm nicméně přetrvalo, je stará dobrá duše vyprávění o desperátech a lovcích odměn s kolty zavěšenými proklatě nízko. A také o jejich morálních dilematech, z nichž ne všechna se dají vyřešit kulkou do hlavy (některá potřebují dvě).

Požehnání (Terence Davies)

Romantické biografické drama o básníkovi Siegfriedu Sassoonovi je v porovnání s ostatními snímky v tomto výčtu bezpochyby nejtěžší váha, co se týče divácké náročnosti. Stejně tak ovšem nabízí nemalou odměnu v podobě emocionální horské dráhy, kterou vás během své dvouhodinové stopáže proveze. Sassoon byl vyznamenaný veterán první světové války, za protiválečné postoje však následně skončil v léčebně pro duševně choré.

Měl romantické vztahy s několika muži, oženil se, stal se katolíkem. Ve filmu jej v různých fázích jeho života hrají Jack Lowden a Peter Capaldi (ano, ten prošedivělý Doctor Who!), kteří do té role dávají všechno a je radost je sledovat – jakkoli je to občas těžké.

Zločiny budoucnosti (David Cronenberg)

Bezpochyby nejproslulejší snímek z této sestavy natočil tvůrce takových cinefilních laskomin, jako je Nahý oběd, Crash či Mapy ke hvězdám. Vyrazit na nový film Davida Cronenberga s Viggem Mortensenem a Léou Seydoux v hlavních rolích bez varování je podobný zážitek, jako skočit ze skákacího prkna omylem místo do bazénu rovnou do pořádně zrezivělé drtičky na kuchyňský odpad: je to nečekané a bolí to, zážitek je to ale extatický – jen škoda, že o něm nejde moc vyprávět.

Chcete-li tedy své milé nebo svému milému dopřát k Valentýnu mírně traumatizující vhled do zábavy pro vyvolené, kteří si nechávají na těle rašit nové orgány, hurá do toho.

Otec Stu (Rosalin Ross)

Dost možná nejzábavnější ze všech těchto snímků vypráví skutečný příběh boxera Stuarta Longa na jeho přerodu ze sympaticky drzého boxera v ještě drzejšího kněze.

Mark Wahlberg si roli viditelně užívá v režii dlouholeté partnerky Mela Gibsona Rosalind Ross a krom samotného Gibsona mu tu skvostně sekunduje Teresa Ruiz, proslavená seriálem Narcos: Mexico. Je to vtipné, je to dojemné a připomene to člověku, že sekat latinu nakonec vůbec nemusí být vůbec špatný nápad – obzvlášť na Valentýna.

Bones and All (Luca Guadagnino)

Ale zakončeme náš seznam navýsost bizarní romantikou až do morku kostí. A to doslova do morku kostí, protože Bones and All je vybraným zástupcem nepříliš frekventovaného žánru romantického dramatu o zamilovaných kanibalech.

Chcete-li svůj valentýnský večer zakončit zvoláním „já bych tě láskou sněd“ v doslovném smyslu, nelze v případě snímku od horroráře Lucy Guadagnina sáhnout vedle. Navíc v něm hrají ústřední role Taylor Russellová a Timothée Chalamet a ti jsou přece naprosto k sežrání.