Výrobce pánské kosmetiky Angry Beards, jenž si svou bezprostřední komunikací rychle získal velké množství příznivců, má za sebou rekordní rok a spřádá plány na další růst. S novými investory v zádech se chce svou otevřeností a nekorektností dostat pod (a na) kůži zákazníků po celé Evropě.
Naštvané vousy, jak lze volně přeložit název třebíčské společnosti, vtrhly na trh před téměř pěti lety s jasným záměrem: uspět v byznysu s poctivými produkty obalenými satirou.
Zákazníci tak mohou od počátku zapomenout na zbytečné formality. Byť si jich ve firmě váží a vděčí jim za strmý růst, rozhodně je neoslovují „vážení“. Spíše mohou klienti počítat s označením „magoři“ nebo „zvědaví bastardi“. Samozřejmostí je tykání pro přímější komunikaci. A přestože takový styl humoru se nesetká s pochopením u každého, funguje to. Svědčí o tom mimo jiné loňské tržby blížící se 125 milionům korun.
„Komunikujeme to, co jsme. Máme rádi srandu, proto jsme ji chtěli vnést také do podnikání, brát ho trochu s nadhledem,“ vysvětloval loni Forbesu Tomáš Čech, který firmu založil spolu s Adamem Auerem.
Momentálně Angry Beards, jejichž dlouhodobě největší trhák představuje Antistick neboli „sportovní lubrikant na pánský pytel“ zabraňující tomu, aby se šourek při sportu či práci lepil, svým neortodoxním projevem přilákali rovněž první investory.
Dohromady třicetiprocentní podíl ve firmě odkoupili a rovným dílem si jej rozdělili Rudolf Říha, regionální podnikatel ve stavebnictví, a Roman Kozumplík, bývalý společník předního českého výrobce oken RI Okna.
V majetkové struktuře Angry Beards tak vystřídají druhého spoluzakladatele Adama Auera, který ze společnosti odešel. Zbylých sedmdesát procent bude nadále držet dosavadní majoritní vlastník Tomáš Čech.
„Ve firmě vidím obrovský potenciál a jako rodilý Třebíčák jsem chtěl přiložit ruku k dílu. Takovýchto firem u nás v kraji moc není a opravdu si myslím, že na Angry Beards bude jednou Třebíč hrdá,“ komentuje investici Říha. „S Romanem jsme oba ve značce viděli dravou, neřízenou střelu, které když se dají pevné základy a trocha struktury, může se ukázat jako skutečný jednorožec,“ věří.
Dva zkušení podnikatelé a zároveň přátelé přitom s Angry Beards původně navázali kontakt kvůli pozemkům pro vlastní reprezentativní sídlo, jehož vybudování společnost plánuje. Do značky se však dle svých slov záhy zamilovali, a tak se debata od nemovitostí postupně stočila i k vyjednávání o odkoupení podílů.
Jak nicméně Rudolf Říha podotýká, investice mu dává rovněž ekonomický smysl, neboť jde o dynamicky rozvíjející se brand v rychle rostoucím segmentu.
Navzdory tomu, že nemalá část e-commerce od jara prochází krušnými časy, naštvaným vousáčům se daří. Letos, po čtyřech úplných letech fungování, očekávají, že by mohli utržit kolem 150 milionů korun. To by představovalo meziroční nárůst o dvacet procent.
„Pravda je, že v březnu jsme měli stažený zadek. Objednávky se hodně propadly a vypadalo to, že spíš než expedovat další balíky půjdeme na frontu. Už v dubnu jsme ale opět rostli,“ ohlíží se Tomáš Čech.
„Vysvětlujeme si to tak, že ať už je doba jakákoli, trochu radosti si člověk udělat musí. Kule v klidu prostě chcete mít, ať se děje cokoli. Nebo možná právě v těchhle crazy časech jsou potřeba nejvíc.“
Osmadvacetiletý většinový majitel společnosti přitom podotýká, že původní byznysové plány směřovaly ještě výš. Současná situace ve světě jej ale přiměla odhady několikrát snížit.
Přesto doufá, že na zmíněné tržby Angry Beards na konci roku dosáhnou a dokonce je i překonají. Ačkoli jedním dechem dodává, že prioritou pro tento rok je zejména stabilizace firmy, jejích čtyřech desítek pracovníků a interních procesů, aby se v nadcházejících letech mohla naplno vrhnout do Evropy.
Od roku 2019 sice již působí na Slovensku a v Polsku, které jí generují zhruba patnáct procent celkových výnosů. Rozvoji na těchto trzích se ovšem Čech a společníci aktivně příliš nevěnovali. Kromě toho by příští rok měli vstoupit do Německa. Cíl je do pěti let zahrnout starý kontinent nejen kosmetikou pro pány, ale rovněž pro dámy, které už nyní výrobky s příznačnou vousatou etiketu používají ve velkém, byť nemají vlastní produktové řady.
Angry Beards založili Tomáš Čech s Adamem Auerem v roce 2018. Tou dobou letití kamarádi toužili po vlastním podnikání a v pánské kosmetice viděli potenciál. Postrádali produkty, které by nebyly nóbl, ale koupili by si je „normální chlapi“.
Začínali s vývojem a výrobou produktů na vousy, postupně však sortiment rozšířili o parfémy, šampony, intimní kosmetiku či také oblečení se svým logem. Vedle dlouhodobě nejpopulárnějšího Antisticku se poslední měsíce těší velké oblibě také „spreje proti smradlavejm haksnám“ DateSaver, určený do bot, a FakSaver na nohy.
„Chvíli jsme teď nevěděli, co roupama dělat. Vypustili jsme třeba BDSM sadu, vyvíjeli svíčky, alkohol, kávu, katanu, všechno věci, který by bylo super mít v nabídce. Na takový záběr jsme ale ještě prťaví,“ konstatuje Tomáš Čech. „Šli jsme teda zpátky na stromy, sestavili jsme dream team zaměstnanců, kteří dřou jak koně, a můžu hrdě říct, že Angry Beards je kosmetika, co má koule.“