skip to main content
Český byznys

Naštvaní vousáči. České muže naučili mazat si „podvozek“ a utrácet tisíce za kosmetiku

Na začátku byla touha po podnikání a minimum znalostí z oboru. Během tří let se ale z Angry Beards stal kosmetický lovebrand. Zakladatelé značky Tomáš Čech a Adam Auer postupně naučili české muže mazat si šourek a utrácet za krémy či olejíčky tisíce korun. Loni za ně utržili 50 milionů, přičemž polovinu jen v posledních třech měsících.

„Když jsme před čtyřmi lety začínali, lidé si z nás dělali srandu a chlap, který si koupil kosmetiku sám pro sebe, hned nebyl na holky. Teď se z péče nejen o vousy pozvolna stává frajeřina,“ tvrdí Adam a Tomáš ho doplňuje: „Věřím, že to je i díky nám, protože se kosmetiku snažíme dělat pro normální chlapy, a ne pro nafrněnou smetánku.“

Zakladatelé Angry Beards Adam Auer (vlevo) a Tomáš Čech.

Co přesně si pod tím představit? Především žádné formality. Na ty si v Třebíči, odkud sedmadvacetiletí parťáci pochází, nepotrpí. Naopak sází na bezprostřední komunikaci, která se nese na vlně otevřenosti a nekorektnosti.

Zákazníci u nich v žádném případě nejsou vážení. Místo toho se spíše dočkají označení „magoři“ nebo „zvědaví bastardi“. Samozřejmostí je tykání bez předchozího svolení.

Reklama

„Komunikujeme to, co jsme. Nechceme, aby si někdo koupil náš výrobek a myslel si, že dostane něco jiného, než to reálně je. A my máme rádi srandu, proto jsme ji chtěli vnést také do podnikání, brát ho trochu s nadhledem,“ vysvětluje Tomáš.

Ostatně i název Angry Beards, volně přeložený naštvané vousy, má spíš vyjadřovat satiru, než že by mladé podnikatele permanentně svíral hněv. Zároveň ale dodávají, že ne každý má pro jejich styl humoru pochopení, a tak se výjimečně stávají i situace, kdy se svými narážkami někoho dotknou.

„Nejsme pro všechny a to je v pohodě. Důležité ale je, že naším cílem není nikoho osobně urazit, chceme spíše jen decentně pošťouchnout,“ shodují se.

Adam Auer a Tomáš Čech na snímku s Markem Vašutem, který je tváří Angry Beards.

Oba sice svými plnovousy reprezentují Angry Beards více než důstojně, ale nebyla to potřeba péče o vousy, kvůli které se do neznámého oboru koncem roku 2017 vrhli. Coby studenti VŠE primárně toužili po vlastním podnikání a v pánské kosmetice viděli potenciál.

Předplatné Forbesu
KUP TEĎ!
9/2021

„Chtěli jsme přijít s něčím, co bychom si sami koupili, co by nás potěšilo. Měli jsme pocit, že se vše dělá strašně nóbl, pro gentlemany, jak se říká, ale kolik reálně takových lidí dneska je, když nepočítáme, že chlap otevře ženské dveře a pomůže jí sundat kabát?“ rozvíjí Tomáš, proč značka od počátku cílí na „normální chlapy“.

Původní představa, že budou produkty vyrábět doma, jen nakoupí oleje a smíchají je, se ovšem velmi brzy ukázala jako naivní. Spojili se proto s člověkem, jehož nazývají Taťka chemik, který zajišťuje výrobu a je nedílnou součástí byznysu „naštvaných vousáčů“.

Reklama

Okamžiku, kdy se na trhu objevilo první zboží s etiketou Angry Beards, předcházely měsíce vývoje. Oba mladíci do projektu v jeho počáteční fázi vložili zhruba 300 tisíc korun z vlastních úspor a půjček od rodičů. Rok a půl se mu věnovali při práci, až v červnu 2019 opustili svá zaměstnání a vrhli se do něj naplno.

Začínali s produkty na vousy, postupně ale sortiment rozšířili o parfémy, šampony, intimní kosmetiku či nedávno také oblečení s vlastním logem. Momentálně největší trhák představuje Antistick neboli „sportovní lubrikant na pánský pytel“, jenž zabraňuje tomu, aby se šourek při sportu či práci „lepil“.

„Dělali jsme ho spíše ze srandy. Nepočítali jsme, že o něj bude takový zájem. V prodejích ale převálcoval i do té doby nejpopulárnější Doping, sérum na podporu růstu,“ říkají podnikatelé.

Z velké části i díky němu firma, jejíž produkty jsou kromě e-shopu k dostání také zhruba ve stovce barber shopů po celé republice či drogerii Rossmann, loni vyrostla o více než 400 procent. Zatímco v roce 2019 utržila bezmála 12 milionů korun, její loňský obrat už atakoval hranici 50 milionů.

„Ambiciózně jsme chtěli pětadvacet milionů a to jsme překonali už v září. Hodně moc udělal říjen, listopad a prosinec, kdy jsme udělali ještě jednou tolik,“ ohlíží se Čech za dobou, kdy lidé s ohledem na nejistá a zmatečná rozhodnutí vlády nevěděli, zdali před Vánoci budou moct nakupovat v kamenných prodejnách, a tak pořizovali dárky online.

„Byl to mazec. Museli jsme všeho nechat a jenom se balilo. Měsíc a půl v kuse. Šestnáct hodin denně,“ dodává Auer.

Ze zákazníků se mezitím stala komunita nadšenců, kteří mnohdy neváhají v rámci jedné objednávky nakoupit zboží za tisíce korun. Dokonce se na sociálních sítích předhánějí, kdo značku podpořil více. S trochou nadsázky se tak označení magoři, které na Vysočině s oblibou používají, nelze divit. „Rekordní objednávka byla asi 9600 korun, a to nabízíme převážně položky v řádech nižších stokorun,“ kroutí hlavou Adam.

Ačkoliv firma kromě Česka působí také na Slovensku a v Polsku, drtivá většina příjmů stále plyne z tuzemska. Do zahraničí by však zakladatelé letos rádi šlápli více.

V plánu je vedle aktivnějšího přístupu ke slovenskému a polskému trhu také vstup do Německa a Rakouska. Jejich ambicí je totiž z Angry Beards udělat globální pánskou značku zaměřenou nejen na kosmetiku.

Letos Tomáš s Adamem očekávají další růst, dost možná až dvojnásobný. Jejich prioritou ale není hnát se za dosažením plánovaného obratu.

„Primární bude pevně uchopit otěže firmy a sladit procesy v ní. Donedávna jsme všechno mohli nosit v hlavě, objemy nebyly takové, často rozhodovaly pocity. Nastal ale čas, abychom punk dali stranou a brali to více byznysově,“ uvědomují si.

Reklama
Reklama