skip to main content
Celebrity

Král podcastů? Joe Rogan těží z kontroverzí miliony dolarů

Americkými médii tento týden prolétly zprávy o otevřeném dopisu, který na své webové stránky nakrátko umístil legendární kanadský písničkář Neil Young. Hudebník se v něm vymezil proti americké podcastové hvězdě Joeu Roganovi a směrem ke streamovacímu gigantu Spotify vyslal jasné ultimátum. Buď si necháte Rogana, nebo půjdu já.

A tak se stalo, že si Youngovy písně od středy již na Spotify nepustíte. Co hudební legendu tak rozhořčilo? A kdo je vlastně Joe Rogan a proč za jeho podcast Spotify loni zaplatilo sto milionů dolarů? Pokud sami The Joe Rogan Experience posloucháte, jste možná obeznámeni alespoň s kontroverzním vystupováním tvůrce.

Rogan je například otevřeně rekreačním uživatelem marihuany, což by u americké celebrity nevzbudilo větší rozruch, kdyby si jointa nepodával s Elonem Muskem, kterého tato legendární epizoda Roganova podcastu stála nepřiměřené nepříjemnosti včetně devítiprocentního poklesu akcií Tesly v den zveřejnění rozhovoru.

Joe Rogan za třináct let existence podcastu natočil více než 1770 epizod a s trochou nadsázky se dá říci, že jeho hostem byl skoro každý, kdo pro širokou americkou veřejnost a showbyznys něco znamená. Kariéra rodáka z New Jersey však začala celkem nenápadně.

Dnes čtyřiapadesátiletý Rogan začínal v osmdesátých letech jako stand-up komik, význačný svým vulgárním a bezprostředním projevem. V devadesátých letech se přestěhoval do Los Angeles a ztvárnil vedlejší role ve dvou málo významných sitcomech z produkce Disney.

Z televizních obrazovek ho ale lidé poznávali a kombinace výřečnosti s jeho láskou k bojovým sportům ho přivedla až k expertnímu komentování zápasů pro Ultimate Fight Championship. Nejvíce ho pak proslavilo moderování reality show Fear Factor, která se vysílala i v Česku. Podcast The Joe Rogan Experience byl spuštěn v roce 2009.

Jeho domovskou platformou byl po dlouhou dobu YouTube, avšak po strmém růstu popularity mediálního formátu podcastů o Rogana projevilo zájem Spotify. To si za již v úvodu zmíněných sto milionů dolarů koupilo Roganovu exkluzivitu. Sestřihy nejlepších momentů z epizod jsou však stále k vidění na YouTube. Dva Roganovy stand-up speciály má ve své produkci také Netflix.

Kromě mnohdy zábavných konverzací a drsného nekorektního humoru Joe Rogan často nabízí svůj vlastní náhled na svět, který se svými hosty probírá. Stal se takzvaným názorovým vůdcem. Jeho podcast mívá průměrně až jedenáct milionů posluchačů a pro britský deník The Independent označilo hned několik mediálních expertů Rogana za nebezpečného. Proč?

Roganovo publikum je mladé – v průměru je každému jeho posluchači čtyřiadvacet let. Tím si experti vysvětlují i jeho enormní vliv, který si získává svým srozumitelným a vtipným vyjadřováním, s nímž se generace Z snadno ztotožňuje. A to i přesto, že Rogan nezastává jen názory, které mezi zástupci této generace převládají.

Reklama

Neil Young ze Spotify svůj repertoár stáhl, protože nesouhlasil s Roganovým postojem vůči očkování proti koronaviru. Joe Rogan prohlásil, že není antivaxerem, avšak dle jeho názoru by se mladí a zdraví lidé očkovat neměli.

270 lékařských odborníků a odbornic na to konto podepsalo otevřený dopis pro Spotify, v němž upozornili na to, že Rogan nemá v daném oboru žádné vzdělání a kvůli svému obrovskému dosahu vystavuje společnost nebezpečí, protože se dopouští dezinformací.

Na otevřený dopis od lékařů Rogan reagoval slovy „Nejsem lékař. Jsem jen pitomej komentátor zápasů v kleci a špinavej stand-up komik. Většinu času jsem opilý, užívám testosteron a kouřím hodně trávy. Ani sám pro sebe nejsem spolehlivým zdrojem informací!“

Poslední pozdvižení způsobila epizoda s kontroverzním kanadským psychologem Jordanem Petersonem. On i Rogan ve společné konverzaci vynášeli dle expertů zavádějící prohlášení týkající se klimatické krize, genderu či rasy.

Podcast je nové médium. Audioformát, který se fakticky moc neliší od rozhlasového vysílání, v poslední dekádě ovládl svět a zahltil streamovací služby. A není divu. Jeho popularita je založena na pohodlnosti.

Medializace světa nám dovolila konzumovat náš oblíbený obsah všude a při jakékoli činnosti. S novým formátem se začínají objevovat lidé, které podcasty vynáší na vrchol. Oblíbení názoroví vůdci, kteří jsou schopni dlouhodobě udržet růst nových předplatitelů, jsou v kurzu.

Předplatné Forbesu

Uniklá data ze Spotify, která loňské léto zveřejnil Business Insider, odhalila, že Roganův podcast představoval 4,5 procenta všeho obsahu přehrávaného na Spotify během září 2020, což představuje 14,9 milionu hodin celkového poslechového času.

Joe Rogan je králem podcastů. Na trůn usedl v éře, kterou někteří mediální odborníci označují jako dobu postfaktickou, ve které může být hledání pravdy komplikované, stejně jako vymezení se vůči názoru druhých. Gesto, kterým se vůči Roganovi a Spotify vymezil Neil Young, je v dnešní době přinejmenším neobvyklé.