skip to main content
BrandVoice
BrandVoice jsou speciálně označené články a další typy obsahu, které připravuje kreativní studio Forbes BrandVoice Lab ve spolupráci s obchodními partnery. Jejich cílem je informovat o zajímavých produktech a tématech a propojit partnery se čtenáři. Pokud se chcete o BrandVoice dozvědět více, napište na jana.viskova@forbes.cz.

Král školních bufetů. V 21 letech rozjel síť bister, školy chce vytáhnout z minulého století

Už v sedmnácti letech zkoušel podnikat, v jednadvaceti otevřel první bistro a teď vlastní největší síť školních bufetů v Česku. Covid ho o rok zpomalil, ale nezastavil. „Letos otevíráme sedmnáct nových poboček a do pěti let jich chceme mít sedmdesát,“ říká dnes pětadvacetiletý Marek Leffler, majitel a CEO společnosti Designex Group.

Už na střední škole rozjel několik e-shopů a průmyslovce, kam chodil, pomáhal s marketingem. Ve čtvrťáku pak nastoupil do KFC. „Nikdo tomu nevěří, ale já jsem si vždycky chtěl vyzkoušet práci za pokladnou, to mě strašně lákalo,“ směje se Marek vlastním začátkům. 

Ve fastfoodu se bleskově vypracoval na manažerskou pozici a už v osmnácti letech vedl vlastní pobočku. „Byla to obrovská škola, naučil jsem se tvrdé dovednosti, vyškolil jsem se v marketingu a potkal spoustu zajímavých lidí. Ale chtěl jsem zkusit podnikat sám,“ popisuje. A tak po roce založil vlastní marketingovou agenturu, KFC bylo jejím prvním klientem. 

„Postupně přibyly Burger King, Starbucks, Pizza Hut nebo Vodafone a částečně i Alza. Agentura funguje, roste,“ říká mladý podnikatel. „Přesto se mi stýskalo po provozu něčeho víc hmatatelného, něčeho, co si budu moci víc přizpůsobit vlastním představám,“ připouští Leffler.

Když před čtyřmi lety z jeho bývalé střední školy v centru Prahy přišla poněkud překvapivá nabídka, aby zkusil provozovat tamní svačinový bufet, váhal jenom chvíli. „Nabídka paní ředitelky mě dost zaskočila, ale nakonec jsem souhlasil.“

Okýnka a komory po uklízečkách

První rok bral školní bistro jako marketingový projekt své agentury, záhy v něm však vycítil zajímavou byznysovou příležitost. „Většina školních bufetů dnes vypadá pořád jako před dvaceti lety, jsou to tmavé místnosti po uklízečce nebo okénka, která jdou sotva otevřít. Na některých školách mají jenom automaty, nebo taky vůbec nic. Zkoušíme to změnit,“ říká Marek Leffler.

Hned další školní rok si k prvnímu bistru přibral pět nových poboček na středních školách v Praze i okolí. Založil firmu Designex Food, postavil manažerský tým a projekt ReFresh Bistro rozjel naplno.

„Letos máme už pětatřicet poboček po celé republice,“ vypočítává Lucie Benešová, kterou Leffler vzal do firmy původně jako asistentku a protože v ní viděl potenciál, celý projekt školních bister jí v pětadvaceti letech svěřil. „Vystudovala jsem personalistiku a chtěla jsem se věnovat vzdělávání seniorů, takže jsem vůbec netušila, co od té práce čekat, ale dnes jsem za tu příležitost extrémně vděčná,“ popisuje současná ředitelka Designex Food.

Úspěch školních bister oba vidí v tom, že se od začátku odlišují. Vsadili na moderní design, trošku jiný sortiment a hlavně technologie. Řada poboček už má samoobslužné pokladny a bistra fungují jako malé samostatné gastroprovozy.

„Ředitelé nám ze začátku ani nevěřili, že něco takového můžeme z jejich starých školních okének udělat. Teď už ale máme dostatek referencí, takže je dokážeme přesvědčit a oni pochopili, že dobré bistro může zvýšit úroveň jejich školy i v očích rodičů a studentů,“ usmívá se Marek Leffler.

Školní bistra jako moderní byznys

Od začátku síť budoval jako franšízy – podobný design, podobný nábytek, stejný sortiment i způsob prodeje. „Díky tomu nemáme problém síť rychle rozšiřovat. Dokážeme modernizovat jakýkoli prostor, ať už je to místnost velká jako třída, nebo jen komora či zákoutí,“ říká Leffler. Do každé pobočky na začátku investuje 100 až 250 tisíc, návratnost má vypočítanou na deset až patnáct měsíců.

V bistrech pracují zčásti studenti, zčásti senioři nebo mámy s malými dětmi, kterým režim časově vyhovuje. „Je to neobvyklý byznys, musíme obsloužit velký počet zákazníků během pár krátkých přestávek, proto využíváme technologie, samoobslužné poklady, placení kartou, vyvíjíme aplikaci, která by nákup studentům ještě usnadnila,“ popisuje Lucie Benešová.

„A proto také od začátku chceme budovat velkou síť, abychom zvýšili celkový obrat firmy. Chceme růst o deset nových poboček ročně,“ dodává Marek Leffler. 

Ředitelka Designex Food Lucie Benešová

Růst mu otevírá dveře i u dodavatelů, u kterých se ReFresh prostupně zařadil mezi vážené klienty, což mu pomohlo i v těžkých covidových časech.

„Vloni jsme v září zavezli zboží za tři miliony a pak jsme museli zavřít a propouštět. Kdybychom nedostali mimořádný splátkový kalendář od některých dodavatelů a kdyby nám zřizovatelé škol neodpustili nájem, mohlo nás to položit,“ připouští Leffler.

„Ale všechno špatné je k něčemu dobré. Kvůli covidu musela řada dosavadních provozovatelů školních bufetů skončit a my jsme je teď nahradili,“ podotýká.

Zdravá strava? Studentům se pořád moc nezamlouvá

Roční obrat firmy roste ke třiceti milionům korun, letos by měl být ještě o deset milionů vyšší a překonat i obrat marketingové agentury Designexu. Bistra zaměstnávají 200 lidí, obslouží měsíčně přes 150 tisíc zákazníků a prodají například 112 tisíc zapečených toastů vlastní výroby.

„Jestli si někdo myslí, že dnešní studenti jí nějak zdravě, tak je na omylu,“ krčí rameny Leffler. Zkoušel to, bistra nabízela vedle sušenek, balených potravin a toastů třeba saláty, jogurty, v nabídce bylo víc zeleniny, ovoce.

„Zůstávalo nám to v regálech a lednicích. Ale nevzdáváme to, snažíme se alespoň hlídat kvalitu a čerstvost. A na to studenti slyší, třeba párek si jen tak nekoupí, sledují složení a i když jde o sušenky nebo slazené nápoje, chtějí kvalitu,“ dodává. 

Brzy chce v bistrech nabízet privátní značku, jedná s moravskou firmou Zdravé stravování, která vyrábí i pro Rohlík nebo Sklizeno.

„Znovu to chceme zkusit s vlastními jogurty a třeba místo klasických baget plných majonézy a smažených stripsů chceme nabízet čerstvé bagety se salátem a pečeným masem. Díky privátní značce si ohlídáme složení a budeme nabízet zase o něco zdravější sortiment,“ vysvětluje šéfka ReFresh Bister Lucie Benešová. 

U středních škol prý Designex Group neskončí, expanduje i na vysoké školy – letos otevírá nový koncept ReFresh Bistro Point, jakousi večerku s rozšířeným sortimentem na kolejích v Brně a síť bister chce rozšiřovat i do domovů důchodců, nemocnic a dalších veřejných budov.

Markovi Lefflerovi se v hlavě rodí i další nápady, například na letní bistra na koupalištích nebo kulturních akcích, na vlastní fastfoody Tortilla Burger, nebo dokonce na síť samoobslužných apartmánů pro turisty. „Covid nám plány zkomplikoval, některé projekty jsme museli odložit, ale věříme, že se nám je podaří znovu nakopnout,“ dodává majitel Designex Group.