Magnát v oblasti luxusního zboží Bernard Arnault zaujímá v žebříčku světových miliardářů časopisu Forbes první místo již druhým rokem v řadě. Oproti loňsku je o 22 miliard dolarů bohatší díky dalšímu rekordnímu roku, který za sebou má jeho konglomerát luxusního zboží LVMH, impérium 75 žádaných značek včetně Louise Vuittona, Christiana Diora a Sephory.

Forbes odhaduje, že pětasedmdesátiletý magnát má aktuálně majetek v hodnotě 233 miliard dolarů, což mu dává náskok 38 miliard dolarů před jeho nejbližším soupeřem Elonem Muskem, který si letos udržel druhé místo.

Tento rozdíl je větší než loni, kdy Muska Arnault předstihl o 31 miliard dolarů. Zatímco Muskovy ostře sledované potíže v roce 2023 snížily jeho bohatství, zejména poté, co soudce ve státu Delaware v lednu zrušil dohodu mezi Teslou a Muskem o vyplacení rekordní odměny 55,8 miliardy dolarů, Arnault za sebou má mnohem lepších dvanáct měsíců.

V dubnu 2023 se LVMH stala první evropskou společností, která dosáhla tržní kapitalizace pět set miliard dolarů. Skupina za loňský rok oznámila čistý zisk 16,5 miliardy dolarů při tržbách 94 miliard dolarů, což její akcie za poslední rok poslalo o pět procent výše.

Letos se Arnault objevil v žebříčku světových miliardářů časopisu Forbes již poosmadvacáté v řadě. Poprvé se do něj dostal v roce 1997 s majetkem odhadovaným na 3,1 miliardy dolarů. Po zohlednění inflace by toto číslo dnes činilo přibližně šest miliard dolarů, což znamená, že Arnault díky růstu LVMH v posledních dvou desetiletích navýšil svůj majetek o více než dvě stě miliard dolarů.

V žebříčku rychle šplhal nahoru, v roce 2005 se vyhoupl mezi dvacet nejbohatších (s majetkem v hodnotě 17 miliard dolarů) a v roce 2011 se stal čtvrtým nejbohatším na světě (s majetkem 41 miliard dolarů).

V roce 2018 jeho jmění zaznamenalo obrovský skok, když se zvýšilo na 72 miliard dolarů z předchozích 41,5 miliardy dolarů – přestože stále zůstal na čtvrtém místě. V roce 2023 poprvé předstihl Elona Muska a stal se nejbohatším člověkem světa v každoročním žebříčku časopisu Forbes.

Ačkoli je LVMH známá zejména drahými akvizicemi luxusních prodejců, jako je třeba Tiffany & Co., a také spoluprací s hvězdami zvučných jmen, jako je Rihanna a její Fenty Beauty, v loňském roce uzavřela méně obchodů.

Koupila jen většinový podíl ve společnosti Château Minuty, druhém největším výrobci růžových vín v jihofrancouzské oblasti Provence, a v listopadu převzala losangeleského výrobce luxusních brýlí Barton Perreira. O měsíc později prodala osmdesát procent provozovatele výletních lodí Starboard & Onboard Cruise Services skupině soukromých investorů.

Během klidnějšího roku se Arnault snažil upevnit svůj plán nástupnictví – tedy udržet společnost pod rodinnou kontrolou. V lednu navrhl, aby se jeho synové Alexandre a Frédéric stali členy představenstva LVMH, kde by se připojili k jeho dvěma nejstarším dětem Antoinovi a Delphine. Akcionáři budou o schválení, či zamítnutí nominací hlasovat 18. dubna.

Tento plán navazuje na dřívější krok, který učinil v roce 2022, kdy reorganizoval svůj holding Agache tak, aby jeho pěti dětem připadl stejný podíl.

Kontrola dětí nad společností Agache, která vlastní většinu rodinných podílů v LVMH, v kombinaci s jejich přítomností v představenstvu LVMH zajišťuje, že si Arnaultové udrží kontrolu nad největším luxusním impériem na světě i v příštích letech. Forbes přičítá hodnotu všech rodinných akcií LVMH spíše Arnaultovi než jeho dětem, vzhledem k jeho kontrole nad společností.

Pokud však vše půjde podle plánu, budou Arnaultovy děti pokračovat v odkazu svého otce. „Náš otec je velmi soutěživý. Nerad prohrává,“ řekl v roce 2019 časopisu Forbes Frédéric Arnault, druhý nejmladší z jeho dětí a generální ředitel hodinářské divize LVMH. „To je něco, co nám předal.“