Bota jako šperk? Zlínská firma Vasky se spojila s jabloneckou Preciosou a společně vymyslely, jak se blýsknout. Doslova. České značky, navazující na tradici obuvnictví a sklářství, se nově propojily, aby posunuly hranice technologií a designu.
Základem všeho je kámen. Přesněji řečeno křišťál Spike Cone, se kterým nově sklářská Preciosa přichází. „Jde o mnohostranný jehlan vybroušený tak, aby dokonale odrážel světlo. Vznikl jako revoluční doplnění portfolia Preciosy Components v rámci snahy vycházet vstříc všem odvětvím módy a designu. A jako první komponent je určený primárně pro boty,“ vysvětluje marketingová ředitelka Preciosy Eva Švihovská.
Na obuv je aplikován pomocí HotFix metody. To znamená, že kámen má na spodní straně tenkou vrstvu lepidla, která se působením tepla roztaví a křišťál se přilepí na laserem připravené místo. Celý proces probíhá v aplikačním centru Preciosy, odkud pak putují jednotlivé části zpět do Vasek, kde už je v šicí dílně spojí dohromady a vyrobí z nich botu.
„Jsme rádi, že si Preciosa pro prezentaci svého produktu vybrala právě nás. Společně tak můžeme ukázat nový křišťál na třech modelech sliponů Leny. Ty jsou jím doslova obsypané,“ uvádí za Vasky mluvčí Karolína Ježková.
Design bot vymyslel Martin Brna, který krystal navrhnul také na dva unikátní páry farmářek. Kameny se třpytí po jejich stranách, do prodeje ale nepůjdou. Stanou se součástí charitativní dražby, která proběhne do konce letošního roku.
„Krystaly jsou synonymem dokonalosti a čistoty, a krásně tak doplňují minimalistický design našich kožených bot. První kolekci, která bude dostupná i pro zákazníky, chystáme na první polovinu příštího roku,“ doplňuje mluvčí. S největší pravděpodobností půjde ale o limitovanou, a tedy dražší edici.
„Zatím jsme na začátku spolupráce, tak nemůžeme říci, jak dlouho potrvá. Nicméně jsme do toho šli, abychom vzájemně propojili dvě odvětví, která mají svou dlouhou tradici,“ konstatuje zakladatel a majitel výrobce obuvi Václav Staněk.
Jeho firma kromě bot nabízí i kožené doplňky, a i když působí na trhu teprve pět let, daří se jí rychle růst. V loňském roce se obrat pohyboval okolo 130 milionů korun a podle Staňkových odhadů bude letošek ještě úspěšnější – obrat čeká trojnásobný.
Jablonecká Preciosa rozvíjí stovky let let sklářské tradice v Libereckém kraji. Má zastoupení ve čtrnácti zemích světa a denně zpracuje čtyřicet tun skla.