Podzimní návrat na home office nastavuje v oblasti kancelářského oblékání the new normal: nejenže zrovna nepotřebujete kalhoty z nejnovější kolekce, v domácí kanceláři nemusíte mít kalhoty vůbec. Podle průzkumu statistické společnosti YouGov z letošního května dokonce nosí při práci z domova kalhoty jenom asi polovina zaměstnanců.
České oděvní značce Pietro Filipi se tak jen od léta snížily tržby o 10 procent, ani tehdy přitom zdaleka nedosahovaly obvyklé úrovně. Kromě home officu nákupy negativně ovlivňuje návrat roušek a s ním i obavy zákazníků z návštěvy zalidněných nákupních center. To všechno navíc utvrzoval extrémně teplý měsíc, který oddaloval poptávku po podzimním oblečení. Sečteno a podtrženo: tržby módního velikána Pietro Filipi jsou teď oproti normálu poloviční.
Poklesy výnosů v řádech desítek procent hlásí i konkurenční Blažek. „Nejenže lidé přestávají chodit do práce, nekonají se ani veletrhy a konference a tohle všechno samozřejmě cítíme,“ říká majitel oděvní firmy Ladislav Blažek. Jinak na tom není ani Vermont, společnost sdružující prémiové značky jako GANT nebo Karl Lagerfeld.
Ta však svůj osmiprocentní pokles tržeb v kamenných obchodech plně kompenzuje online. „Díky e-shopu jsme na tom celkově s výnosy o 20 procent líp než touhle dobou loni. Jenom doufáme, že to takhle vydrží,“ směje se majitel Vermontu Amadeus Naumann.
S nespočtem krizových variant na stole je pro byznys těžké cokoli plánovat. „Jediné, co teď můžeme ovlivnit, jsou naše vlastní náklady,“ říká podnikatel Michal Mička, který kromě Pietro Filipi vlastní i českou Karu. V plánu má proto zefektivnit fungování firmy, v centrále snížit náklady o 60 procent, v kamenných obchodech o 40 procent.
„Ta úspora bude postavená hlavně na omezení našich vlastních nákupů. Zatímco běžně se zboží nakupuje dvakrát ročně tak, jak jdou kolekce, dnes dodávky zboží rozkládáme do více měsíců a dokupujeme věci podle toho, jak se budou prodávat,“ vysvětluje investor, který už v létě s Pietro Filipi oznámil konec sezonních kolekcí či tradičních slevových akcí a nedávno i možnost výběru ze tří cen podle toho, jak se zákazník zrovna cítí.
A podle všeho se zákazníci cítí pod psa. Devadesát procent z těch, kteří za poslední dva týdny u firmy nakoupili, totiž zaškrtlo políčko „nevím, co bude“, a zboží si tak pořídilo za poloviční cenu. Podle Michala Mičky však firma s touhle variantou počítala.
„Prodeje se zvedly podobně, jako kdybychom udělali slevy, a počet lidí, kteří přišli díky kampani do obchodu a nakoupili, se zvedl o 86 procent. Jsou navíc řádově stovky lidí, kteří rádi zaplatili zvýšenou cenu. Takže to funguje,“ pochvaluje si ostražitě podnikatel s tím, že na celkové vyhodnocení kampaně je ještě brzy.
Změnu sortimentu ale značka nechystá, teplákových souprav Pietro Filipi pro práci z domova se tak nejspíš nedočkáme. „Myslím, že by to bylo krátkozraké. Věříme, že i na home officu se lidé můžou oblékat hezky, dokonce jsou výzkumy, že to zvyšuje jejich produktivitu,“ uzavírá přesvědčeně Mička.