Je z Česka a podařilo se jí dobýt celý svět. Jako dosud jediná původní tuzemská hra navíc získala německou cenu Spiel des Jahres, jakousi deskoherní obdobu filmových Oskarů. Řeč je o party hře Krycí jména a bez nadsázky světovém fenoménu.
Deskové verze hry se už prodalo přes dvanáct milionů kusů a přeložena byla do šestačtyřiceti jazyků. Ve hře proti sobě stojí dva týmy hráčů, soupeřících špionů, kteří si potřebují předat tajnou informaci. Problém je, že to mohou udělat jen pomocí asociací.
Na stole před hráči leží rozložená kódová slova nebo obrázky, podle toho, jakou verzi Krycích jmen zrovna máte. Jeden člen týmu, jenž ví, která ze slov jsou součástí týmové šifry, musí spoluhráčům sdělit, o která jde. Může na to však použít jen jediné slovo a pokusit se s jeho pomocí napovědět co nejvíce kódových slov. Některá však patří protihráčům a pod jedním ze slov se navíc schovává nájemný vrah, po jehož odhalení pro tým hra končí.
Poměrně jednoduchá hra, která okouzlila miliony lidí po celém světě, se teď ze stolu stěhuje do mobilních telefonů a tabletů. Přístupná v nich bude hráčům už za pár dní.
Její autoři vyvíjeli mobilní podobu pět let a investovali do ní vyšší desítky milionů korun. „Chtěli jsme ji udělat pořádně,“ říká Vlaada Chvátil, který hru před lety vymyslel a je zodpovědný i za její grafickou podobu. Společně s Petrem Murmakem ji vydávají pod značkou firmy Czech Games Edition, která je podepsaná pod řadou dalších titulů.
„Nechtěli jsme, aby to byla hra jen na stole, ale aby to byla zábava, kterou máme v kapse a nemusíme se s nikým dopředu domlouvat, že si chceme zahrát,“ dodává. Výhodou tak je, že ve hře lze vyzvat na souboj přátele i náhodné hráče z nejrůznějších koutů republiky. Všichni navíc nemusí být připojeni k internetu ve stejný čas, ale každý může hrát ve chvíli, kdy mu to nejlépe vyhovuje.
V aplikaci je nově znázorněný celý agentský svět i doprovodný příběh a hráči si mohou vytvořit i vlastní sbírku tematických slov, která v deskové hře normálně nejsou, a hledat asociace spojené třeba se Zlatým slavíkem nebo Voldemortem či hláškami ze známých filmů. Obsah, který během své agentské kariéry odemknou, mohou pak nabídnout k hraní i svým přátelům.
O tom, jak nabídnout hráčům možnost setkávat se v digitálním prostoru, přemýšleli zakladatelé firmy už během covidu, protože pandemie omezovala osobní návštěvy. „A tak jsme si řekli, že hru uděláme online. K dispozici je zdarma na webu a postupně si ji oblíbilo stále více lidí. Akorát bylo nutné se vždy dopředu domluvit, poslat si odkaz na Zoom nebo na Meet a pak hrát. To už v mobilní aplikaci dělat nemusí,“ zdůrazňuje Petr Murmak.
Aplikace bude zatím k dispozici v češtině, aby si autoři ověřili, že vše funguje i mimo prostředí firmy, kde ji dosud testují zaměstnanci i jejich rodinní příslušníci. Až poté hru přeloží i do angličtiny. A i proto, že jde o jakousi testovací verzi, nevyjde nijak draho. Česká aplikace tak bude ke koupi za minimální cenu, zhruba za jeden dolar. Anglická už bude dražší.
Skupina CGE byla založena v roce 2007, kdy vydala první tituly Galaxy Trucker od Vlaady Chvátila a League of Six od Vladimíra Suchého. Od té doby už se díky ní dostalo na trh přes čtyřicet her. V roce 2014 expandovala i do sféry digitálních deskových her, kde prorazila právě s hrou Galaxy Trucker a později s oblíbeným titulem Throug of Ages. A pak, o rok později vyšla Krycí jména, která si hned po vydání získala spoustu fanoušků po celém světě.
„To byla první hra, u které jsem se rozhodl, že na začátek vytiskneme deset tisíc kusů anglické verze. Bylo to poté, co jsme se vrátili z akce z Ameriky, kam se vždy sjíždějí vydavatelé a autoři her a my tam přijeli s prototypem Krycích jmen. Asi čtyři američtí vydavatelé se nás snažili přesvědčit, ať jim tu hru dáme, že nám ji vydají, ale my řekli ne, že to zkusíme vytisknout sami,“ vzpomíná Petr Murmak.
A rozhodnutí to bylo více než prozíravé. Když poslal do Ameriky první várku deskové hry, hned mu přišly objednávky na dvacet tisíc kusů. Výroba probíhá v továrně v Mnichově Hradišti, kde vznikají i tituly značky Dinotoys. A pokud kapacitně nestačí, vypomáhá i spřátelená německá fabrika.
Oba zakladatelé firmy začínali nejdříve z domova a pak měli delší dobu jedinou kancelář v bývalé kočárkárně v paneláku, se dnes mohou pochlubit obratem firmy kolem půl miliardy korun a asi padesátičlenným týmem, který pracuje jak na vývoji a výrobě deskových her, tak i těch digitálních.
Čtyři zaměstnanci jsou v americké pobočce, kde se starají o tamní trh. Právě USA patří mezi stěžejní zákazníky firmy, ale své fanoušky mají Krycí jména i v Anglii, Francii, Německu, Austrálii, Jihoafrické republice nebo třeba ve skandinávských zemích.
Jazykové mutace má vždy v dané zemi na starosti jeden partner, který zajišťuje překlady, marketing, prodej. „My hry vyvíjíme v angličtině. A naši partneři si pak řeknou, kdy může jít přeložená hra do tisku, a sami si určí náklad. My ji pak pro ně vytiskneme, vyrobíme a doručíme,“ dodává Petr Murmak. Přes 95 procent her se vyrobí v Čechách, pouze do některých zemí, kde je vysoké clo na hotové výrobky, dodávají jen nějaké komponenty.
V současnosti kromě původní verze Krycích jmen existují také Krycí jména Obrázky, kde kódová slova nahradily obrázky, Duet, který hrají jen dva hráči, a také celá řada licencovaných Krycích jmen. Ať už jde o anglické verze s Harry Potterem, Simpsonovými nebo hrdiny Marvelovských komiksů, či i v češtině dostupná Krycí jména Disney.
„V momentě, kdy vtrhli Rusové na Ukrajinu, jsme přemýšleli, jak na to reagovat. A nakonec jsme se rozhodli, že veškeré zisky, které jsme kdy udělali z ruských her, darujeme na napadenou zemi. Dohromady to bylo deset milionů,“ dodává Murmak.
A protože už dlouho v sobě nosili i myšlenku dvojjazyčných Krycích jmen, vyrobili ukrajinsko-českou verzi. Na jedné straně kartičky je slovo napsané česky s ukrajinskou výslovností a na druhé straně naopak. Lidé si tak mohou nejen zahrát, ale také se naučit jazyku.
„Udělali jsme to v co nejmenší krabičce a tyhle kopie rozdáváme zdarma přes neziskové organizace do školy, dětských skupin, ale i ukrajinským uprchlíkům a rodinám, které jim pomáhají. Vytiskli jsme jich pět tisíc, které už jsou pryč, a příští týden budeme mít další, dvojnásobnou várku, abychom mohli v rozdávání pokračovat,“ uzavírá Petr Murmak.