skip to main content
Byznys

Češi jsou doma a hrajou deskovky jako šílení. České Tlama games díky tomu raketově rostou

Jsou to dva roky, co si Miroslav Tlamicha udělal ze svého velkého koníčka podnikání. Když ho na platformě Kickstarter zaujala nová desková hra Escape Plan, rozhodl se, že ji zkusí dostat do Česka. Vydavatelství ale o tuhle hru pro fajnšmekry nestála, a tak si Tlamicha se svým kamarádem Jakubem řekli, že se do toho pustí sami.

Vzali půl milionu korun úspor, založili vydavatelství Tlama games, hru přeložili do češtiny a dvojjazyčně vydali. Vyšla loni v květnu a pak… pak se skoro nic nestalo.

„Paradoxně se moc neosvědčila. Pomohlo nám to ale dostat se do povědomí v místní hráčské komunitě,“ říká Miroslav Tlamicha. Sám měl ale jasno. Do nového byznysu s deskovými hrami se rozhodl zainvestovat ještě víc a pořádně ho rozjet. V té době se už cítil unavený a vyhořelý z práce ve svém grafickém studiu a změna ho lákala.

Reklama

Kontaktoval zahraniční vydavatele a brzy se mu povedlo dostat na český trh nové, úspěšné hry. Dneska už má jeho vydavatelství, do jehož rozjezdu postupně investoval celkem dva miliony korun, na kontě dvacet titulů a na další desítce pracuje.

Klíčové rozhodnutí přišlo ve chvíli, kdy si řekl, že na svůj e-shop dá i hry ostatních vydavatelů a podstatně tak rozšíří nabídku. Načasování i provedení se povedlo výborně. Povědomí o Tlama games dál rostlo. 

A pak přišla pandemie koronaviru. Lidé zůstali doma a zájem o deskové hry rychle stoupal. „Měli jsme samozřejmě vlastní vizi, ale realita nás překvapila,“ říká Tlamicha.

Zatímco první rok fungování měla mladá firma obrat kolem šesti milionů korun, letos počítá téměř s desetinásobkem. A projekce pro příští rok je okolo 100 milionů korun. „Jde o střízlivý odhad. Podle toho, jak se to vyvíjí teď, to nejspíše bude víc,“ dodává Tlamicha. Fakt, že je silný růst podpořený právě pandemií, dokládá i tím, že nejvíc se prodávají rodinné nebo lehčí strategické hry. Ještě před rokem přitom k hitům patřily party hry.

Reklama

„Spousta lidí je doma, jsou unavení online prostředím, cítí nedostatek sociálních kontaktů a to se v současnosti ještě zesílilo, takže deskovky berou jako dobrou alternativu, možnost, jak se sejít a normálně se bavit,“ říká Tlamicha.

Hned při prvním lockdownu na jaře viděl asi 30procentní skok v prodejích a podobný nárůst pak sledoval i na začátku další vlny na podzim. „Ale ani v létě nebyla žádná okurková sezona,“ říká Tlamicha s tím, že pořád nabírá nové lidi a dnes už jich pro Tlama games pracuje okolo patnácti.

Kvůli nečekaně rychlému růstu se bude mladá firma už potřetí stěhovat. Po začátcích u sebe doma si hned zkraje pronajal menší sklad. Loni v létě pak otevřel v pražských Vršovicích asi na sto metrech čtverečních prodejnu, hernu s půjčovnou a showroom a postupně rozšiřoval skladové i kancelářské prostory.

„Aktuálně jsme na asi 350 metrech čtverečních. Ale to nám bohužel už nestačí, takže nás na začátku ledna čeká další stěhování,“ říká Tlamicha s tím, že nových 800 metrů čtverečních už snad jeho firmě chvíli stačit bude.  

Zatímco u prvních her, které jeho vydavatelství Tlama games vydalo, si dělal sám sazbu i grafiku, dneska už na to nemá vůbec čas.

„Hledám nové hry, které bychom chtěli přinést na český trh, snažím se zaměřit na strategické hry. Máme ale i svého autora a chystáme hru vlastní,“ říká Tlamicha s tím, že vývoj složitějších her běžně trvá i roky. Přitom i sledovat, co se děje na trhu a jaké jsou novinky, je časově náročné. Jen v Česku loni vyšlo na dvě stě lokalizovaných her a každým rokem jich přibývá.

A dostane se sám vůbec ještě k hraní? „Jasně, musím hrát. Netrávím tím sice celé dny, ale máme herní večery, kde testujeme novinky,“ říká Tlamicha s tím, že skloubit práci v dynamicky rostoucí firmě s rodinou a dvěma malými dětmi, kterým se chce maximálně věnovat, je sice náročné, ale neměnil by. „Tahle práce je pro mě splněný sen.“

Reklama
Reklama