Poprvé v historii byl loni v Česku vydražen obraz za více než sto milionů korun. Staropražský motiv malíře Bohumila Kubišty, za který kupec zaplatil v aukci 123,6 milionů korun, však podle odborníků ze světa umění není nečekanou výjimkou, naopak – ukazuje na trend zhodnocování českého umění i rostoucí zájem sběratelů.

Podle průzkumu J&T Banka Art Report 2023 má především vysoká inflace a nejistota na trhu za následek, že do galerií a aukčních domů proudí stále více zájemců o nákup umění.

Počet sběratelů byl loni podle daného průzkumu dokonce nejvyšší v historii, nárůst nových klientů zaznamenalo téměř 60 procent prodejců. Podle přehledu serveru ART+, který každoročně mapuje český trh s uměním, navíc sběratelé jen v rámci sálových a online aukcí za výtvarné umění utratili rekordní částku 1,746 miliardy korun.

K historicky nejvyšší částce přitom přispěly také aukční rekordy, včetně už zmiňovaného obrazu Bohumila Kubišty, který se v Galerii Kodl vydražil za více než 120 milionů korun včetně aukční přirážky, která v případě zmiňované galerie činí 20 procent z prodejní ceny. „Pro mě je zásadním momentem, že tuto snovou hranici překonal obraz českého autora,“ přiznává Martin Kodl, majitel Galerie Kodl.

Podle odborníku na umění jde však o historický mezník nejen pro aukční trh, ale i pro dlouhodobé zhodnocování českého výtvarného umění jako takové.

„Prodej tohoto naprosto jedinečného díla reprezentuje celkovou situaci na trhu, kdy se na každé aukci posouvají aukční rekordy i ostatních významných a frekventovaných autorů jako je Špála, Filla, Čapek, Lada, Toyen a mnoho dalších,“ komentuje rekord Martin Kodl.

Staropražský motiv Bohumila Kubišty se loni vydražil za rekordních 123,6 milionů korun. | Foto Ročenka Art+

České výtvarné umění bylo podle ní dlouho neoprávněně nedoceňované. „Až díky významným aukcím a cenám, kterých české umění dosáhlo, se probudil zájem o jeho autory. Vysoké aukční ceny jsou jedním z prvků tvořících respekt k výtvarnému umění,“ dodává galerista.  

Jako katalyzátor pro nákup umění přitom často slouží překvapivé faktory. Podle J&T Banka Art Report až třetinu sběratelů motivovala ke koupi výtvarných děl právě ekonomická nejistota. Historicky totiž platí, že kvalitní umělecká díla zavedených umělců dokážou hodnotu vložených úspor ochránit a znehodnocení takové investice tak nehrozí.

Podle Valerie Horváth, art specialistky J&T Banky, je nárůst lidí, kteří jsou ochotni investovat do umění, nicméně globální fenomén. „A tento trend se nevyhýbá ani tuzemskému prostředí. Odráží se nejen na aukčním trhu, kde padají mediálně vděčné částky, ale i na primárním trhu, který se odehrává nejčastěji mezi samotnými umělci a sběrateli,“ říká art specialistka.

To, že hodnota kvalitního umění roste, je podle ní dnes už dobře známý fakt. „Překročení 100 milionové hranice na českém aukčním se proto dalo očekávat a myslím, že málokoho z oboru překvapilo,“ dodává.

Až do loňska drželo aukční rekord plátno Divertimento II od Františka Kupky, které se na podzimní aukci v Galerii Kodl v roce 2020 prodalo za 90,2 milionů.

Divertimento II od Františka Kupky | Foto Galerie KODL

„Byl to tehdy zároveň i světový rekord tohoto autora, protože jsme na krátkou dobu překonali významné prodeje aukčních domů Sotheby’s a Christie’s,“ říká Martin Kodl, jehož galerie stála, stejně jako za loňským rekordem, i za tímto prodejem.

Jen loni pak měla Galerie Kodl na kontě šest z deseti nejhodnotnějších prodejů. „Naší prioritou je prostě kvalitní, usilovná a erudovaná činnost. Možná i z těchto důvodů jsme již jedenáct let ve všech číslech nejúspěšnější aukční síní. Jméno a tradice jsou pro byznys s uměním velice důležité, ale věřím, že poctivá práce je základ všeho,“ usmívá se galerista.

Investiční žně na trhu s uměním však neskončily. I letos se rýsují zajímavé aukční úlovky, je však otázkou, zda může být loňský rekord překonán.

V první polovině roku se například v Galerii Kodl dražil obraz Toyen s názvem Puis, plus tard. Dílo z roku z roku 1950 se v aukci prodalo za 37,44 milionu korun, tedy za nejvyšší částku, za jakou se kdy dílo této autorky z poválečného období u nás i globálně prodalo.

Obraz Toyen s názvem Puis, plus tard. | Foto Galerie Kodl

Za zmínku stojí také ostře sledovaná dražba díla Oskara Kokoschky, Žena a otrok. Ta měla podle Valérie Horváth, ambici poprvé pokořit dokonce dvě stě milionovou hranici.

„Aukce však dopadla velkým překvapením, a to ne v dobrém smyslu slova. Těsně před aukcí se totiž v rakouském tisku objevil kritický článek napadající motiv obrazu i vlastnická práva. Všichni zájemci proto rychle vycouvali a dílo nakonec zůstalo nevydražené,“ připomíná Horváth.

A dodává, že tento incident jasně ukazuje, že jakkoliv kupní síla na českém trhu je a žízeň po investování do umění roste, sběratelé a investoři jsou ve svých nákupech extrémně citliví a opatrní.

Jinak byla však podle art specialistky první polovina roku na českém trhu spíše průměrná. „Ostatně podobně jako v celosvětovém měřítku. Potvrzuje se ale trend zvyšujícího se zájmu o poválečné umění, ve kterém ještě dřímá velký investiční potenciál. Co nás čeká během podzimní aukční sezóny se teprve uvidí, aukční domy zatím nabídku svých katalogů nezveřejnily,“ uzavírá.