Kdyby tohle byl článek do dětského časopisu, začínal by asi slovy: „Věděli jste, že Česká republika je v elitním klubu devíti zemí světa, které dokážou vlastními silami vyvinout a vyrobit celé letadlo?“

Jenže tohle je článek pro Forbes, a tak začíná slovy: „Letoun L 410 NG z Kunovic včera přistál na největším leteckém veletrhu Dubai Air Show a vypravit ho stálo 2,5 milionu korun.“

L 410 NG je výstavní skříň českého civilního letectví. Jde o novou verzi (odtud také ono NG jako „new generation“) proslulého českého letounu L 410, jehož se od počátku výroby v roce 1971 vyrobilo přes 1200 kusů. Vedle tehdejšího Sovětského svazu byl oblíbený také v mnoha evropských, asijských, afrických i jihoamerických zemích.

Aktuální „engéčko“ vychází z konstrukce svého předchůdce a je dílem společnosti Aircraft Industries (dřívější Let Kunovice, který stál za zrodem původní L 410). Sériová výroba L 410 NG sice začala už koncem roku 2019, jenže na pomyslnou ranvej namířenou na světový obchod jí hodila pomyslné vidle koronavirová pandemie.

Pro kunovickou společnost proto přichází očekávaná velká chvíle až nyní na nejvýznamnějším leteckém veletrhu v Dubaji, kde se „čtyřistadesítkou“ osloví zákazníky z Brazílie, Ázerbájdžánu, Spojených arabských emirátů i Evropy. Česko se zde objeví jako jediná z unijních zemí, která dokáže na vlastním území takový devatenáctimístný turbovrtulový letoun vyrobit.

Letošní Air Show Dubai je pro český letecký průmysl přelomová také proto, že se tu na společném stánku bude prezentovat hned devět firem: Aero Vodochody AEROSPACE, Aircraft Industries, Galaxy GRS, CHARVÁT AXL, MESIT holding, OMNIPOL, PBS Velká Bíteš, UNIS a VRgineers.

Pozoruhodná je i samotná výprava letounu z Kunovic na dubajský veletrh. Aby tam mohli letoun nabídnout zákazníkům, musí se tam nejdřív také nějak dostat – a L 410 NG letěl skrz vzdušné prostory devíti zemí na 5200 kilometrů dlouhé trase, během níž spotřeboval 5600 litrů paliva.

Firmu přišla výprava letounu v kategorii L 410 NG na necelých dva a půl milionu korun. Letová hodina stroje stojí zhruba padesát tisíc korun a obousměrný dvaatřicetihodinový let tak vyjde na více než půl druhého milionu. Připočítejte k tomu navigační poplatky různých zemí, náklady na prezentování na veletrhu, podtrhněte a sečtěte a máte výsledek.