Přišel covid a mnohé změnil. Zatímco někteří se za lockdownů poprvé v životě pokoušeli péct chleba nebo šít roušky, generace Z se s telefonem v ruce rozhodla začít investovat. A ani po skončení uzavírek je nadšení z možného výdělku neopustilo.

Dnešní mladí v průměru investují dříve než kterákoli generace před nimi. Pro své peníze hledají lukrativnější místa uložení, než se tradičně nabízela. Oblíbené jsou proto mezi nimi třeba kryptoměny. A většina z mladých investorů sází na rady ze sociálních sítí.

Své peníze si do investic schovává šestapadesát procent amerických a až osmdesát procent britských dospívajících do pětadvaceti let. V Česku se pak počet mladých, kteří již investovali nebo investování aspoň zvažují, pohybuje na necelých devětašedesáti procentech. To je o sedm procent více, než je průměr u všech ostatních generací.

Hlavní motivací k investování je pro pětačtyřicet procent mladých snaha, aby jejich peníze jen tak nezahálely na bankovních účtech. Někde ale musí získat zaručené tipy na to, která z investic vystřelí hodnotou jejich peněz až na Měsíc.

A jelikož je to z bankovní aplikace prstem nejblíže k ikonce sociální sítě, právě tam se řada začínajících investorů uchýlila. Nedávná studie britské společnosti Hargreaves Lansdown odhalila, že každý pátý z nich se před investováním dívá na Instagram.

Celkem pak sociální sítě jako rádce využívá osmačtyřicet procent z nich. Jsou pro ně nejoblíbenějším zdrojem informací o investicích a překonávají i tradiční poskytovatele tipů — rodinu a přátele. Vyplývá to aspoň ze studie amerického institutu CFA.

Česko v tomto trendu není výjimkou. „Mladí u nás získávají investiční tipy především ze sociálních sítí,“ říká bývalý influencer Jonáš Čumrik alias Johny Machette, který v současnosti působí jako strategy & idea director společnosti Notino založené miliardářem Michalem Zámcem.

Že se právě sociální sítě staly pro mladé školou investování, není podle expertů překvapivé. „Je to jejich přirozené prostředí, kde každý den tráví několik hodin,“ vysvětluje Martin Beneš, content manager online investiční platformy Portu.

Sociální sítě navíc uspokojují potřebu mladé generace mít všechny informace rychle a snadno dostupné. „Tvůrci na nich jsou si toho samozřejmě vědomi a dokážou mladého diváka přitáhnout efektivněji než novinový článek,“ říká Beneš.

Forbes Digital Premium