V letectví pracuje Marta Guthová velkou část svého profesního života. Poslední dva roky řídí coby jednatelka a generální ředitelka Czech Aviation Training Centre (CATC). Za tu dobu dostala výcvikové středisko pro všechny letecké profese nejen z krize, ale i do zisku. 

Skutečné startovací dráhy pražského Letiště Václava Havla jsou odsud vzdálené jenom pár stovek metrů. V celkem nenápadné budově v neveřejné části ruzyňského areálu se nacházejí hangáry a z jednoho z nich se dá během chvíle obletět celý svět. Právě sem chodí trénovat piloti, stevardi, letušky i technici. Stojí tu letecké simulátory v hodnotě desítek milionů eur.

Přesto Marta Guthová říká, že hlavní chloubou jejího výcvikového střediska nejsou technologie, ale lidé. Experti na letecký výcvik. Mezi nimi pracuje čtyřicet procent žen. „Firmy, které mají různorodost, fungují podle mě lépe,“ říká ta nejvýše postavená z nich v rozhovoru pro Forbes. 

Už letectví překonalo covidové ochromení? 

Pořád to ještě doháníme. Před rokem 2019 si asi žádný pilot nedokázal představit, že bude dlouhodobě bez práce. Protože získat takové zaměstnání, kromě toho, že to je náročné na znalosti, fyzickou kondici i na psychiku, je také nesmírně drahá záležitost. 

Když se někdo chce stát pilotem, tak si musí připravit tak dva až dva a půl milionu korun a také dva až dva a půl roku svého života, kdy se jenom a jenom učí. Když získá průkaz dopravního pilota, teprve pak se může ucházet o práci u nějaké aerolinky.