Ten, kdo si chce pořídit exkluzivní bourák, musí být předem připravený na to, že za něj zaplatí pořádný balík. Ale že by měl za auto dát téměř 19 milionů dolarů? Skalní fanoušci značky Bugatti jsou přesvědčeni, že její nový model takovou cenu má.

La Voiture Noire, což možná zní vzletně, ale ve francouzštině to znamená prostě „černé auto“, byl světu slavnostně představen před několika dny na autosalonu v Ženevě.

Že cena – pro někoho – evidentně přemrštěná není, signalizoval i fakt, že ještě než byl model vůbec odhalen, byl prodán nejmenovanému nadšenci za neuvěřitelných 18,9 milionu dolarů neboli 431 milionů korun (mimochodem, reálná cena auta je 12,5 milionu dolarů, zbylých 6,4 milionu jsou daně). Automobilka odmítla zveřejnit, kdo si auto koupil, prozradila jen, že jde o někoho, kdo má ke značce „silný citový vztah“.

To dělá z Bugatti nejdražší nové auto všech dob. Až dosud tenhle rekord držel Rolls-Royce model Sweptail, který si nejmenovaný klient nechal udělat na zakázku za 13 milionů dolarů.

Kdybychom se bavili o nejdražším autě vůbec, pak by to bylo Ferrari 250 GTO z roku 1963, které v roce 1964 vyhrálo Tour de France. V témže roce skončilo čtvrté ve slavném čtyřiadvacetihodinovém závodě Le Mans. Závoďáku s maximální rychlostí 280 km/h (který ale splňoval podmínky i pro běžný silniční provoz) bylo v letech 1962 až 1964 vyrobeno pouhých 36 kusů. Současný majitel slavného vítězného vozu David MacNeil, jinak úspěšný podnikatel v automoto branži, za něj údajně zaplatil 52 milionů liber, což je – sedněte si – zhruba jeden a půl miliardy korun.

La Voiture Noire, kupé s luxusní výbavou a silou supersporťáku, je podle automobilky moderní variací na legendární model Bugatti Type 57 SC Atlantic, který letos oslaví osmdesáté výročí. Designoval jej Jean Bugatti, syn zakladatele automobilky Ettoreho Bugattiho, a jeho exkluzivitu podtrhuje to, že byl vyroben v pouhých čtyřech exemplářích. Dodnes se zachovala jen tři auta (čtvrté zmizelo ve 40. letech 20. století, krátce před německou invazí do Francie). Jen dvě z nich jsou navíc stoprocentními originály (módní návrhář Ralph Lauren to své nechal přelakovat), což z nich dělá patrně nejhodnotnější auta na světě. Podle odhadů agentury Hagerty Insurance, která už léta mapuje investice do autoveteránů, by každé z nich mělo mít hodnotu přinejmenším 50 milionů dolarů.

Technicky vzato staví La Voiture Noire na stejných základech jako Bugatti Chiron. Osobité ztvárnění karoserie, její elegantní leštěný povrch, delší rozvor kol a neuvěřitelně výkonný motor z něj dělají opravdovou bestii, která si zaslouží unikátní cenovku.

Srdcem auta je ikonický šestnáctiválcový motor o obsahu osmi litrů, který najdeme už u modelů Chiron a Divo a který je schopen vyvinout výkon 1479 koní a krouticí moment 1600 Nm. Na rozdíl od svých sportovních protějšků je však La Voiture Noire stavěný na delší cesty. Zkrátka spojuje v sobě pověstnou dravost s mimořádným pohodlím.

„Vzdáváme tímto vozem hold dlouhé tradici, hold Francii a práci Jeana Bugattiho,“ cituje oficiální prohlášení šéfa automobilky Bugatti Automobiles S. A. S. „Zároveň spojením mimořádných technologií, estetiky a výjimečného luxusu posouváme hranice myslitelného.“