Když se řekne Square Enix, zasvítí zelená kontrolka hlavně hráčům a hráčkám sérií Final Fantasy nebo Tomb Raider. Právě druhé jmenované milionové značky se však společnost čerstvě zbavila.

Japonský konglomerát Square Enix za 300 milionů dolarů, což je něco přes sedm miliard korun, prodal část svého intelektuálního vlastnictví a tři herní studia k tomu. Důvod? Získání potřebného kapitálu pro investice úplně novým směrem, zahrnujícím hned tři populární buzzwordové evergreeny: blockchain, umělou inteligenci a cloud.

Kupujícím překvapivě není žádná americká megakorporace, ale švédská skupina Embracer, která vám možná bude trochu povědomá: od roku 2019 vlastní skrze THQ Nordic také pražské Warhorse Studios, tvůrce úspěšné historické hry Kingdom Come: Deliverance. Akvizice má být dokončena už letos v září.

Embracer od Square Enixu nekupuje žádný podřadný odpad. Skupina, která má sama ve vývoji okolo třiceti velkých herních titulů, přebírá vedle asi tisícovky zaměstnanců studií Crystal Dynamics, Eidos-Montréal a Square Enix Montréal hlavně oblíbené herní série – vedle Tomb Raidera také Deus Ex, Thiefa nebo Legacy of Kain.

Především první značka přitom představuje jednu z nejúspěšnějších herních franšíz vůbec a symbol žánru akčních adventur. K dnešku si může připsat skóre zhruba 88 milionů prodaných kopií a Square Enix tak od sebe odřízl největší část svého západního byznysu.

Krok samotný nepřichází bez varování. Kdo čte například náš newsletter Cryptoshot, ten si možná vzpomene, že na začátku letošního roku prezident společnosti Josuke Macuda zmínil plán letošních významných investic do blockchainových technologií. Macuda v nich vidí možnou budoucnost gamingu, ke které firma přičichla během loňského roku.

V rámci partnerství s japonskou blockchainovou herní společností Double Jump Tokyo tehdy vytvořila NFT do videoherní série Million Arthur. Na Macudova letošní lednová slova následně zareagovaly akcie společnosti prudkým růstem, který ale dlouho nevydržel.

Na čerstvé akvizici, upečené koncem minulého měsíce, jsou zajímavé především dvě věci: relativně nízká cena, která svědčí o tom, že se Square Enix potřeboval zbavit svého herního stříbra co nejrychleji, a samozřejmě samotný směr, vytyčený pro restrukturalizaci společnosti.

Trh momentálně prochází dramatickou proměnou, o které svědčí probíhající konsolidace. Square Enix v těchto vodách úplně nezvládal udržovat stabilní komerční úspěch na všech rozehraných frontách. Kdyby mu šlo jen o provozní optimalizaci, stačilo by se soustředit na to, co mu dosud šlo dobře – tvorbu chytlavých RPG – a odříznout vše ostatní.

Že se však firma rozhodla jít se získanými prostředky do mnohem většího rizika a začít zkoumat úplně nové vody? Macuda zřejmě vidí něco, co ostatním zatím uniká. Vnímání her se mění a herní společnosti musí s ním. Kryptoměny a NFT ukazují jednu velmi slibnou cestu, kudy se vydat.

O hráčích se říká, že jsou extrémně konzervativní, což by dokládal i bojkot prvních pokusů o prolnutí se světem NFT, který loni zkusil Ubisoft. Jak se ale mnohokrát v minulosti potvrdilo, nakonec nejspíš rezignují a nechají se „ukecat“. Pokud ne, může je brzy nahradit armáda nových konzumentů, kteří budou na podobných titulech vyrůstat – a protože předtím nepoznali nic jiného, nebude jim to připadat divné.

Byla by ale škoda se tomuto novému světu hned uzavírat. Přináší totiž zajímavé možnosti pro všechny z´učastněné. Macuda například hovoří o tom, jak by se dalo pomocí veřejného blockchainu lépe motivovat hráče a hráčky k tvorbě uživatelsky generovaného obsahu, na který mnoho současných áčkových titulů spoléhá.

Když se použije blockchain, lze tvůrce motivovat odměnami v podobě herní kryptoměny nebo digitálními tokeny. Z toho pak podle Macudy může vzniknout ekosystém, který bude schopný dále růst a udržet sám sebe. Hráči budou vytvářet obsah, který posunuje kvalitu hry dále, a jim hra pro změnu umožní vydělat si na sebe.

Možná je vize prezidenta Square Enixu příliš optimistická. Rozhodně je zatím na hony vzdálená jak dnešnímu světu prémiových titulů, kde je hráč převážně konzumentem, tak play to earn blockchainovým hrám, které zase ze všeho nejvíce připomínají neregulované digitální kasino.

Osobnost roku 2024
Vydání Forbesu Osobnost roku 2024

Herní vítr se každopádně otáčí a bude nyní hodně zajímavé sledovat, jestli právě Square Enix vsadil na vítěznou loď. Od Sony, Microsoftu, Nintenda, Tencentu, Electronic Arts a dalších zatím žádnou revoluci asi čekat nemůžeme, na to je jejich byznys model příliš konzervativní a zatím relativně dobře fungující.

Přesto už tímto novým směrem pošilhávají – nebo v něm už dokonce dělají první opatrné krůčky. Microsoft ostatně blockchain, i když jen privátní, využívá pro Xbox už několik let.