skip to main content

Láska je slepá, sex zakázaný. Co (o nás) odhalují nové reality show

4 minuty čtení

Včera měla na Netflixu premiéru nová reality show s názvem Too Hot To Handle. Deset krásných mladých lidí a milovníků seznamovacích aplikací v ní bude po dobu čtyř týdnů obývat luxusní ostrovní vilu. Mohou vyhrát velké peníze, ale pod jednou přísnou podmínkou: ve vile jsou zapovězené jakékoli sexuální akty včetně líbání nebo masturbace.

Účastníci k sobě naopak musí najít cestu jinak než přes postel. Pokud někdo pravidla poruší, přijde o peníze. Vydrží to?

Too Hot To Handle se pravděpodobně stane dalším hitem v žánru reality TV, který Netflix v posledních měsících a týdnech vyloženě opanoval. „Sama bych se ohodnotila deseti body z deseti,“ říká sebevědomě jedna ze slečen v traileru na show, kterou jako by se Netflix opatrně vymezoval vůči kultuře randění, založené na rychlém hodnocení zevnějšku a následné okamžité dostupnosti sexuálních partnerů skrze aplikace.

Není to poprvé, co se producenti za asistence konvenčně krásných lidí snaží dokázat, že vzhled nehraje prim.

Láska je slepá je ostatně název další reality show s červeným štemplem Netflixu, která se stala v karanténních týdnech tak populární, že ji vážně rozebírala i média jako The Guardian nebo The New Yorker. Stále také patří mezi nejsledovanější pořady i na české verzi platformy.

V tomto „sociálním experimentu“ hledá několik cizinců svůj romantický protějšek. Trochu to připomíná britský hit Love Island, v němž se musí soutěžící nutně zadat, ale v Love is Blind se hráči během prvních rande navzájem nevidí.

Honbu za láskou vnímají účastníci jako marketingový úkol.
Reklama

Jsou totiž odděleni zdí, přes kterou se na schůzkách pouze slyší. Cílem celé šarády je, aby páry za rekordní čas zamířily k oltáři. Ač to zní neuvěřitelně, už po několika dnech vzniknou první romantická pouta a účastníci si vyznávají lásku či mluví o „úžasném spojení“.

Jejich interakcemi se lze provinile kochat a cítit se u toho jako lepší člověk – účastníci jsou totiž specifičtí v tom, že nedokážou svoje city popsat jinak než těmi nejotřepanějšími floskulemi a honbu za láskou vnímají jako byznysově-marketingový úkol k „vyřešení“.

Zda tento přístup k mezilidským vztahům kopíruje realitu, zůstává otázkou pro sociology. Namlouvání v Love is Blind je každopádně návykové svojí konzervativní nekomplikovaností. Rovnou tři ženy mají na začátku zájem o vyhořelého středoškolského krasavce Barnetta, účastnice jménem Diamond se naštve, že ji podle jména považují za striptérku, a věčně ovíněná Jessica nasává i se svým psem.

Právě ona je ale z celé série nejvýraznější.

„Můžu se omluvit komukoli, komu je třeba se omluvit, ale nebudu se omlouvat sama sobě, protože mi to ve skutečnosti líto není,“ setře všechny s nedbalostí sobě vlastní na závěr dramatického svatebního finále, které pro několik párů neznamená společnou budoucnost.

Jessica se po odvysílání nechala slyšet, že show prý chtěla v průběhu natáčení opustit, ale nemohla. Netflix to popřel.

Na Guardianu už vyšel komentář, že reality show vlastně emocionálně vykořisťují zranitelné lidi a že po skončení natáčení by pro účastníky měla být k dispozici odborná psychologická pomoc. Při poslechu některých jejich replik ale vyvstává otázka, co přesně filmaři z jejich nitra vykořisťují.

Zejména když se ukazuje, že účastníci občas s různou mírou vypočítavosti jen hrají role. Za náklonnost k Love is Blind se ale rozhodně není třeba nikomu omlouvat.

Předstírání, manipulování a sebepropagaci ostatně Netflix tematizuje i v jiném svém hitu z ranku reality TV s názvem The Circle. Ani v něm se navíc účastníci nevidí, a to dokonce po většinu trvání celé soutěže.

Jde v ní o to, co všechno je osm hráčů schopno udělat pro popularitu na sociálních sítích. Všichni se ve svých bytech v jednom velkém domě připojí ke komunikační platformě nazvané Kruh, ve které si vytvoří profily. Buď mohou být sami sebou, anebo někým úplně jiným, čehož se mnozí vůbec neostýchají využít.

O lajky a náklonnost soutěží prekarizovaní mileniálové, jako třeba grafik pracující i jako spirituální guru nebo umělec vydělávající prodejem sýrů. V americké, brazilské i nové francouzské verzi The Circle hrají i lidé, kteří používají profilovou fotku někoho jiného – v poslední zmiňované například dvě seniorky komunikující s ostatními za fotkou vnuka jedné z nich.

Reklama

Hráči se snaží být milovaní a přetahují na svoji stranu „spojence“. Zásadní je totiž stát se influencerem, který může zablokovat a vyřadit ze hry ostatní. Účastníci tak hrají hry, intrikují, hlasují (třeba o tom, zda je o. k. ve sprše čůrat, či nikoli) nebo poznávají celebrity typu Meghan Markle či Tiny Turner.

Kdo v Kruhu vydrží jako poslední, dosáhne na výhru 100 tisíc dolarů. Jenže jaký je klíč k internetové popularitě?

Na soutěži je fascinující, jak účastníci neustále opakují, že v projevech na síti je nejdůležitější „být sám sebou“ – přesto všichni komunikují v zásadě stejně. Mají oblíbené emoji, myslí si, že jsou „super podivíni“, nebo používají věty typu „Moje minulost mě nedefinuje“. Když potom vidí prefabrikovaný interiér svého nového bytu osázeného kamerami, prohlásí: „Wow, to je přesně můj styl!“

Ale opět, podobně jako v Love is Blind se za to nejde na hráče zlobit.

The Circle vtipně vystihuje realitu sociálních sítí.

The Circle by pravděpodobně chtěl podat zprávu o tom, že na internetu může být každý kýmkoli, což není moc objevné, ale v některých detailech realitu sociálních sítí vystihuje docela vtipně.

Hráči se nejvíce bojí reálných setkání, chtějí mezi sebou flirtovat, ale zároveň odsuzují, když to dělají ostatní, a tváří se pořád stejně znuděně, i když do chatu ovládaného hlasem diktují slova jako „heart emoji“, „winking smile emoji“ nebo „lol“.

Při sledování si nelze nepředstavit dělníky produkce, kteří v zázemí zprávy od hráčů manuálně přepisují a teprve potom odesílají. Reakce jednotlivých hráčů, kteří se nikdy nezasekávají nebo nehledají slova, se navíc v The Circle prolínají až moc hladce, což ničí iluzi reality a umocňuje dramaturgii v pozadí.

Ironické poznámky moderátorky navíc divákovi tak trochu nadbytečně nadhazují, co si má myslet, do soutěže navíc moc nezapadají hráči přicházející v dalších dílech, kteří jsou jen stafáž, co stejně nemá šanci vyhrát.

The Circle, který se vysílal poprvé v Anglii už v roce 2018, se na Netflixu dočká dalších sezon, podobně jako Love is Blind.

Streamovací gigant v nedávné době sbíral lajky i za hiphopovou soutěž Rhythm + Flow, která posunula koncept hudebních reality show typu Superstar, nebo Queer Eye, která zase navázala na popularitu makeover show – jen v ní pětice gayů nepomáhala lidem pouze s úpravou zevnějšku, ale i se změnou životního stylu.

Netflix se tak pomalu, ale jistě stává lídrem žánru naleštěné reality TV s krásnými lidmi, která za sebou možná v budoucnu nechá tradiční globální tahouny, jako je Survivor, America’s Got Talent nebo Big Brother.

Soutěžící v německých, italských, rakouských nebo brazilských mutacích Big Brothera se mimochodem teprve nedávno dozvěděli o světové pandemii, o níž zavřeni v domě neměli vůbec tušení. Některým jen přišlo zvláštní, že je během vyřazování nesleduje žádné publikum.

Co se týče reality TV v Česku, ambice projevila v minulosti Česká televize v reality show nazvané Zlatá mládež, kde sociální bublinu mladých lidí z velkoměsta propichovala skrze službu v domově důchodců, pobyt na sídlišti Chanov nebo práci na jatkách.

Experiment se naopak moc nezdařil v případě projektu Dovolená v Protektorátu, v němž jedna rodina simulovala život v českých zemích mezi lety 1939 a 1945. Ano, to je ta show, ze které si dělal legraci i John Oliver.

Nejvíce populární jsou u nás ale stále pořady jako Prostřeno nebo Výměna manželek, vysílaná už 15 let. Nablýskanému světu reality TV na Netflixu přitom nemůže být vzdálenější a naopak se v posledních letech tak trochu rochní v sociálním pornu, když ukazuje ty nejnižší vrstvy společnosti, aniž by jim nabídla naději na změnu.

I proto možná v poslední době zarezonovala reality show Peče celá země, líbivý a pomalu kynoucí pořad o pečení, v němž se žádné drama nekonalo. Vítězná amatérská pekařka teď může s nabytou pozorností pracovat v dalších svých projektech, což je často cíl účastníků reality show – například všichni hráči v The Circle získali během vysílání dohromady 1,5 milionu nových followerů na Instagramu.

Co však momentálně dělá třeba takový dvojnásobný vítěz českých Vyvolených Vladko Dobrovodský, se nám zjistit nepodařilo.

Reklama
Reklama