Favorit se po letech v kómatu probouzí k životu. Slavná cyklistická značka z Rokycan se začíná opět prodávat. Tentokrát se už ale vyrábí na Slovensku a v Jeseníku a pro každého bude na míru. I když pro každého… Nový favorit vyjde na 55 tisíc korun a je na něj pořadník, za rok se vyrobí maximálně pět tisíc kol. Objednávat Favorita 2.0 je možné od tohoto týdne.

Za resuscitací legendárního kola stojí slovenský podnikatel Richard Galovič. Přesně před třemi lety jsme o jeho snaze vzkřísit favorit psali ve Forbesu a trvalo to až do dneška, než se bicykl představil zákazníkům – a to ve třech variantách: Aviator, Bigboss a Diamante.

„Proč to trvalo tak dlouho, než favorit ožil? Protože to, co jsme si na začátku nadefinovali – tedy krásné, spolehlivé, bezúdržbové, poctivě udělané kolo –, nebylo jednoduché přetavit do produktu,“ říká Galovič. Podle jeho slov bylo vůbec nejtěžší zajistit výrobu karbonových rámů, které se každému cyklistovi dělají na míru, ale přitom se vyrábějí v podstatě sériově.

„Geometrie se dělá pro každého jezdce speciálně, nemáme jen tři formy rámů, jak je to běžné u normálních kol,“ vysvětluje Galovič s tím, že prvovýroba kola probíhá v Pezinku u Bratislavy a rámy se pak lepí, tmelí a lakují v Jeseníku, včetně osazování elektronikou, mechanickými komponenty a také personalizovanými štítky se jménem jezdce.

Jaký vlastně nový favorit je? Galovič tvrdí, že převedším vysoce návykový. „Těžko jsme testovací jezdce po dvou hodinách sundávali ze sedla. To kolo má v sobě wow efekt. Je velmi lehké a úplně tiché, jízda není vůbec slyšet.“ Po odtajnění nových modelů se začaly objevovat i první reakce. „Krása,“ napsal například na svůj facebookový profil Vojtěch Franta, starosta Mariánských Lázní a vystudovaný architekt.

favorit1 done

Richard Galovič se svým starým favoritem na fotografii z roku 2012, kdy jsme psali o tom, že se legendární značka probouzí k životu. Trvalo další tři roky, než se tak skutečně stalo

Šestatřicetiletý Galovič, který má agenturu na digital signage a pokoušel se o rozjezd sociální sítě Singletones, doufá, že si „jeho“ favorit své zákazníky bez problémů najde. Už teď má prý desítky objednávek z doby, kdy se nové kolo teprve vyvíjelo. O cílové skupině má jasno: „Je to bicykl pro lidi, kteří se nechtějí zaobírat technickou stránkou kola, chtějí se jen vozit a jsou ochotní za to pohodlí zaplatit. Typologicky to jsou lidé, kteří mají v kapse iPhone a klíčky od auta vyšší střední třídy. A pak také ženy, pro něž jsou normální kola těžká a komplikovaná.“ Do budoucna se údajně plánuje i závodní speciál. Na starém favoritu sbírali kdysi čeští cyklisté medaile na olympiádě i mistrovství světa.

Ostatně na původního favorita ten nový navazuje nejen jménem, designem a lakováním. Také má tři modely, také se na něj čeká v pořadníku a také vyjde na dvoj- až trojnásobek průměrné měsíční mzdy.

Počátky výroby jízdních kol v Rokycanech sahají do roku 1922, kdy zde vznikla značka Tripol Hering, od roku 1934 vyráběli v Rokycanech už dva výrobci, Tripol a Tudor. Po znárodnění v roce 1948 byly oba podniky sloučeny do jednoho, a tak vznikla značka Favorit. Po revoluci se ovšem výroba utlumila, až nakonec výrobce favoritu skončil v konkurzu a v roce 2011 jeho ochranné známky koupil Galovič.

„Před pěti lety jsem zavolal tátovi domů do Bratislavy, že chci zrekonstruovat svého starého favorita, protože chci v Praze jezdit na kole. A on mi na to řekl, že ho vyhodil. Tak jsem googloval a na internetu našel, že značka je v konkurzu. Počkal jsem si, až bude vyhlášená dražba, a pak ji za pět milionů koupil,“ popisuje začátky Galovič, který se v posledních letech snaží z trhu dostat nekvalitní kola, která značku Favorit využívají nelegálně. „Je to nepříjemná věc, kterou řešíme. Stojí to dost peněz na právnících a trvá to dlouho, ale lepší se to.“

Pravda je, že Favorit má stále zvuk. Podle tři roky starého průzkumu agentury STEM Mark je spontánní znalost značky v Česku 37 %, nejvíc ze všech značek kol (pro srovnání: Specialized má 0,8 %). Pokud by se Galovičovi podařilo vyrobit a prodat pět tisíc kol ročně, znamenalo by to jedno až dvě procenta z celkového prodeje bicyklů u nás.