Předposlední červencový den spustil Microsoft předobjednávky svého leteckého simulátoru se strohým názvem Microsoft Flight Simulator. Navzdory tomu, že u titulu chybí jakékoliv číslo, se jedná o nejnovější instanci někdejší herní vlajkové lodi Microsoftu.
První díl vyrazil na virtuální oblohy poprvé před 37 lety, což ze série dělá nejtrvanlivější produkt portfolia Microsoftu – značka Microsoft Flight Simulator je dokonce ještě o tři roky starší než samotné Windows.
Nejnovější verze bude hráčům k dispozici od 18. srpna v edicích Standard, Deluxe a Premium Deluxe. Stejně tak bude k sehnání i ve fyzické formě, v podobě bytelné krabice s deseti dvouvrstvými DVD disky. Už nyní se ale světové herní servery plní dojmy prvních herních novinářů, jimž se dostala do rukou hratelná verze hry, určené prozatím pro osobní počítače a později také pro Xbox.
Microsoft Flight Simulator se vrací na trh po dlouhém období, v němž panovalo ohledně ikonické značky ticho po ranveji. Ostatně v roce 2009 došlo v rámci snižování stavů k uzavření Aces Game Studio, jež mělo do té doby digitální letadla od Microsoftu pod palcem, a nová informace o pokračování zazněla teprve vloni, v rámci herního veletrhu E3 v Los Angeles.
Aktuální Microsoft Flight Simulator dostalo na starost francouzské herní studio Asobo a cílí na oba konce herního spektra. Hra bude fungovat nejen jako hardcore realistický simulátor všech představitelných letadel pro fanatiky, z nichž mnozí jsou schopni ve hře večer vzlétnout v San Franciscu, nastavit autopilota, jít spát, ráno se probudit, přistát v Tokiu a jít do své skutečné práce v reálném světě, ale užije si ho širší veřejnost, která se chce prostě jen proletět po fotorealistickém světě a zamávat na svůj vlastní dům virtuálními křídly.
Novému Flight Simulatoru se Microsoft hodlá dlouhodobě věnovat a přinášet nové verze, vylepšující a prohlubující koncept. Má na čem stavět: hra je neoddělitelně propojená s technologiemi Microsoftu, jako jsou satelitní data jeho Bing Maps a cloudového systému Microsoft Azure, díky nimž zvládne hráčům nabízet například předem konkrétně vykreslenou a částečně procedurálně generovanou fotorealistickou podobu všemožných koutů planety.
Simulátor stejně tak využívá meteorologických dat, která bude v reálném čase prát do počítačů digitálních pilotů a umožňovat jim takové věci, jako že když si odskočí od počítače a podívají se z okna, bude tam panovat úplně stejné počasí, jaké tam panovalo, když u svého domu ve hře ztroskotali ve virtuálním Airbusu A320.
Svou poetiku má i načasování: hra vychází v době, kdy na letecký průmysl dopadají následky nejzávažnější krize v jeho historii. Poté, co pandemie koronaviru přikovala veškeré letouny nedigitálních aerolinek k velmi fyzickým ranvejím, vykazuje letecký průmysl astronomické ztráty.
Giganti jako Airbus (který je za čtvrtletí pandemie ve ztrátě 1,4 miliardy eur a tržby se mu meziročně propadly o 55 procent) či Boeing (ztráta 2,4 miliardy dolarů) masivně propouštějí desítky tisíc lidí a snižují provoz stávajících i produkci nových letadel. Další aerolinky ukončily činnost (jako německá nízkonákladovka Germanwings pod Lufthansou) nebo rovnou zbankrotovaly (jako aljašský dopravce RavnAir).
Podle analytiků přitom virus změní tvář letecké dopravy už nadobro, i kdyby potenciální další vlny pandemie nějakým nečekaným hnutím osudu odezněly jako letní bouřka nad Letištěm Václava Havla.
Jeden z herních novinářů, kterým se dostal Microsoft Flight Simulator do rukou, přirovnal své létání skrze digitální oblaka s výhledem na dechberoucí krajiny k zážitku hluboké meditace. Tvůrci hry nemohli tušit, že ať už dopadne hodnocení hry v recenzích jakkoliv, tvořili skrz ní skutečně jakousi meditaci nad ztraceným rájem: pomník světu letecké dopravy, nad nímž se s koronavirovou pandemií zatáhla oblaka.
A začalo z nich vydatně pršet.