Ján Hladký je akciový analytik společnosti Patria Finance spadající pod skupinu ČSOB. Specializuje se na americký a západoevropský trh, přičemž pokrývá primárně takzvané blue chips – tituly s vysokou tržní kapitalizací.

Farmaceutickému sektoru jsem se dlouho vyhýbal, jelikož jsem měl vždy pocit, že mi pro něj chybí nutná expertiza. Orientovat se v extrémně složitém názvosloví indikací jednotlivých léků a odhadnout dopředu šanci na úspěch v klinických studiích byly dvě hlavní příčiny mé averze.

Také jsem nedokázal zkousnout fakt, že kumulativní pravděpodobnost úspěchu uvedení nového léku na trh je sotva deset procent. To znamená, že každý desátý lék vám musí zaplatit devět předešlých neúspěchů, do toho režijní náklady a marketing. A ideálně chcete, aby vám na konci ještě něco zbylo pro akcionáře.

Takovýto byznys model mi dělá příliš velké vrásky, a tak radši volím přímočarou cestu technologického sektoru. Grafické karty a cloud mi přijdou jako výrazně jednodušší investiční teze než sázka na nové léčivo rakoviny plic. K tomu se stačí podívat na fundament a člověk má jasno.

Zatímco zisky farmaceutické složky indexu S&P 500 se nebýt posledních dvou silných let plácají celou dekádu na místě, zisky technologického podindexu v tom samém období neustále rostly. To se samozřejmě projevilo i na výkonnosti, když první jmenovaný vygeneroval za posledních deset let celkový výnos 170 procent, druhý jmenovaný až 520 procent.

Nyní jsme ale dle mého názoru na začátku velmi zajímavé a poměrně přímočaré investiční teze i ve zdravotnictví. Ta se týká léčby obezity, která je klasickým příkladem vypěstované civilizační choroby.

Dle Světové zdravotnické organizace (WHO) postihovala již v roce 2016 až 650 milionů lidí po celém světě a počet případů prudce stoupá i mezi mladými. Již teď se bavíme o možná nejběžnějším onemocnění, na které se váže celá řada dalších.

A spolu s tím, jak se zvedá životní úroveň v rozvojových zemích Číny a Indie, bude jeho prevalence v populaci skoro určitě dále růst.

Zjednodušená představa mnoha lidí je, že obezita je jen výsledkem špatné životosprávy. Méně jíst, víc se hýbat a vše je vyřešeno. To je však pravda jen částečně. Obezita se totiž úzce pojí s cukrovkou II. typu, která tělu brání správně zpracovávat energii z jídla a místo toho ji rovnou ukládá do tuku.

Pro mnohé cukrovkáře, kteří za své onemocnění vděčí například i špatné životosprávě svých rodičů, je tudíž úspěšné hubnutí téměř nemožné. Jak stárnou, k obezitě a cukrovce se nabalují kardiovaskulární problémy, potíže s pohybovým ústrojím a tak dále.

Právě pro ně je tady ale konečně řešení, které není jen typickou „zázračnou pilulkou vyrobenou z tajemných rostlin nalezených v hlubinách Amazonie“. NovoNordisk, Eli Lilly a Sanofi jsou tři přední globální výrobci inzulinu a analogů GLP-1, což je hormon upravující sekreci a metabolismus inzulinu.

Dle Světové zdravotnické organizace postihovala obezita již v roce 2016 až 650 milionů lidí po celém světě.

Pacienti užívající jejich léčiva na sobě pozorovali kromě stabilizace cukru v krvi také významný úbytek váhy, a to hlavně u analogu GLP-1 zvaného semaglutid (obchodní název Ozempic) ze stáje dánského NovoNordisk.

Společnost se samozřejmě okamžitě pustila do studií prokazujících statisticky významný úbytek váhy a v roce 2021 uvedla na americký trh semaglutid i pro léčbu obezity pod obchodním názvem Wegowy. A tady je vlastně dokonalost a elegance celého řešení.

Wegowy je ten samý lék jako Ozempic, jen má upravené dávkování a je určen na novou indikaci, tedy na obezitu místo cukrovku II. typu. Návratnost původní investice na výzkum a vývoj se tak prudce zlepšila a spolu s Ozempicem to bude dle všeho na nejbližší roky podstatný tahoun tržeb.

Konkurence samozřejmě není nikdy daleko a americká Eli Lilly uvede letos na trh svůj analog GLP-1 zvaný tirzepatid s obchodním názvem Mounjaro. Ten se ale zatím dočkal schválení jen pro léčbu cukrovky II. typu, i když je dle prozatímních studií co do úbytku váhy dokonce ještě účinnější než Wegowy.

Osobně si ale myslím, že je pro oba produkty hřiště dostatečně velké. NovoNordisk například odložil evropský start Wegowy kvůli nedostatečným produkčním kapacitám a s dostupností Ozempicu začíná být pro cukrovkáře problém právě i kvůli jeho předepisování na obezitu.

Navzdory vysokým valuačním násobkům tak možná poprvé vidím jasnou investiční tezi i ve zdravotnickém sektoru. Tezi, která má navíc příjemný dodatečný benefit diverzifikace od volatilního IT do defenzivnějšího zdravotnictví v době, kdy se na obzoru rýsuje recese.