Španělské ministerstvo financí schválilo prodej padesáti procent českého Leo Expressu do rukou jednoho z největších železničních dopravců v Evropě, španělských státních drah RENFE.

Ten obchod zdůvodnil snahou o další expanzi do zahraničí. „Jde o součást naší strategie udělat z RENFE více mezinárodní společnost,“ uvedla společnost v prohlášení. Španělská firma ovládnutím poloviny Leo Expressu získá licenci na provoz drážní dopravy ve čtyřech zemích – Česku, Slovensku, Polsku a Německu.

A to bez toho, aby musela sama zakládat novou pobočku a zdlouhavě čekat na přidělení potřebných povolení a licencí. „Prakticky okamžitě se tak státní dopravce může hlásit do soutěží na provozování závazkové dopravy,“ připomněl server Zdopravy.cz, který jako první o transakci informoval.

Za kolik si Španělé polovinu české společnosti pořídili, není jasné, ani jedna strana částku nekomentovala. „Podepsání investiční smlouvy je dalším krokem ke vstupu strategického investora do Leo Express. Podmínky investiční smlouvy jsou předmětem obchodního tajemství, a proto se k nim Leo Express nemůže blíže vyjadřovat,“ sdělil mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.

Renfe provozuje přibližně patnáct tisíc kilometrů železničních tratí a zaměstnává zhruba čtrnáct tisíc lidí. Společnost vznikla v roce 1941 znárodněním železnic.