skip to main content
Český byznys

Lepší Česko? Rozdělujme peníze s rozumem, přeje si Martin Wichterle

„Jsme rádi, že tu máme zahraniční investory. Pomohli české ekonomice, která na nich vyrostla,“ zaznělo na konferenci magazínu Forbes Lepší Česko z úst Martina Wichterleho, majitele strojírenské firmy Wikov a skláren Rückl a Bomma.

Wichterle ale obratem dodal, že teď už nadešel nejvyšší čas na podporu státu směrem k českým firmám. 

„Zahraniční firmy dostaly za uplynulé roky takovou podporu jako žádná jiná domácí firma. Myslím, že tohle už není potřeba,“ pokračoval muž, který je jedním z lídrů iniciativy dvaatřiceti byznysmenů a manažerů podepsaných pod nedávnou výzvou ke druhé transformaci české ekonomiky.

Reklama

Diskusního panelu s podtitulem Česká značka se zúčastnila i Jana Zielinski, která stojí za přehlídkou Designblok. I ona apelovala na podporu českých značek. A to i z toho prostého důvodu, že Designblok podle ní bude tak silný, jak silné budou české značky a čeští designéři.

„Když jsme před dvaceti lety Designblok rozjížděli, v Česku bylo hrozně málo firem, které s českými designéry spolupracovaly. Už se to sice zlepšilo a je jich spousta, ale podpora státu je stále velmi roztříštěná,“ okomentovala současný stav Zielinski, která v souvislosti s blížícími se změnami ve složení vlády očekává, že se stát k českému designu postaví tak, že pro něj bude prioritou hodnou podpory.

„Z historického hlediska byl spotřební průmysl navázaný na kvalitní český design velkým vývozním artiklem a jakýmsi rodinným stříbrem Československa. A to je zapotřebí obnovit,“ vyzývá Jana Zielinski.

Předplatné Forbesu
Reklama

„Nikdy se nebudeme chlubit, jak jsme postavili Temelín. To asi není to, co by chtěla česká značka prezentovat, ale průmyslový design a design celkově je něco, co může být něčím typicky českým, co nám tu dobrou službu udělá,“ dodala šéfka Designbloku.

Na slova o větší podpoře českých firem reagoval možný budoucí ministr obchodu a průmyslu Věslav Michalik, který poznamenal, že se mu podobná vyjádření moc dobře neposlouchají. „Připadá mi, že dobrá značka spočívá v tom, že ji lidé chtějí kupovat. Ne proto, že ji stát podporuje. Jsem spíš nepřítel státních dotací,“ odpověděl.

Vůči Michalikovu použití slova dotace se ale vymezil Martin Wichterle, podle něhož skupina signatářů výzvy po žádných dotacích v žádném případě nevolá.

„Po čem voláme, to jsou věci, které by měl stát zprůchodnit. Voláme po tom, aby si stát nemyslel, že když k nám přitáhne výrobce iPhonů, že na tom zbohatneme,“ ozval se Wichterle, který zdůraznil, že by uvítal, kdyby se rozdělování státních peněz odehrávalo s větším rozumem.

Nikoli jen s ohledem na počet nově vytvořených pracovních míst, ale s větším důrazem na návratnost podpory a vyšší přidanou hodnotu.

„Potřebujeme silné domácí firmy s velkým kapitálem, které tady budou vytvářet ústředí. Takové, kde se bude rozhodovat o tom, co se kde vyvíjí a kde se co prodává. To nám strašně chybí,“ dodal Wichterle, který jako příklad firmy, které se to daří, uvedl technologickou společnost Avast.

Reklama
Reklama