Zjistit, kam by cestovatelé celého světa rádi vyrazili na svůj příští výlet, je pro firmy z odvětví cestovního ruchu asi tak přibližně stejně cenné, jako najít svatý grál.

Pro cestovní kanceláře je správný odhad oblíbenosti turistických destinací základním předpokladem ke správnému plánování téměř všeho, co se v nich děje. Letecké společnosti se snaží trefit do poptávky při otevírání nových leteckých tras. A hotely a další firmy působící v turistickém ruchu se snaží před každou sezonou co nejpřesněji předpovědět poptávku cestovatelů a podle toho nakoupit zásoby a najmout dostatečný počet personálu.

Pokud však bylo odhadování cestovatelské poptávky v uplynulých letech složité, pandemie covidu-19 převrátila všechny tradiční předpovědní modely naruby.

„V minulých letech jsem byl schopný zavřít oči a prostě říct: Zaměříme se na tuhle část trhu a tohle je naše cílové publikum,“ popisuje například Butch Spyridon, prezident cestovní společnosti Nashville Convention & Visitors Corporation, která láká turisty do Nashvillu. „To však v současné době vůbec nefunguje,“ dodává.

Pro Spyridona a ostatní pracovníky v turistickém ruchu si však připravil velkou novinku Google. Technologický gigant spustil novou stránku Travel Insights with Google (v překladu Cestovní postřehy s Googlem), kde zájemci můžou najít bezplatné nástroje, které analyzují data z vyhledávače Google a pomáhají s určováním reálné poptávky cestovatelů.

Nástroj Destination Insights přináší pracovníkům v cestovním ruchu hlavní cestovatelské trendy současnosti.

První z nástrojů, Destination Insights, dává cestovním organizacím i vládám jednotlivých zemí jasný obrázek o tom, odkud cestovatelská poptávka po jednotlivých destinacích proudí.

Druhým nástrojem je Hotel Insights a jak už název napovídá, pomáhá hoteliérům analyzovat trendy ve vyhledávání ubytování. Ti tak mohou přizpůsobit svou nabídku a přilákat víc hostů právě do svého zařízení. 

„I v předvídatelnějších dobách je opravdu složité najít spolehlivá data pro odhad budoucnosti. Usoudili jsme, že nadešel čas podělit se o svá data z vyhledávačů s odvětvím cestovního ruchu, aby tak turistické společnosti mohly lépe pochopit, po čem zákazníci touží, jaké otázky pokládají a jaké informace je zajímají,“ říká Gianni Marostica, výkonný ředitel obchodního rozvoje v Google Travel. 

Google spustil pilotní verzi Travel Insights už v prosinci, ale jen pro asijsko-pacifický region. Na konci minulého roku totiž začaly některé z oblíbených turistických destinací uvolňovat restrikce spojené s pandemií a hledaly, kterým směrem napnout své marketingové snahy a peníze.

„Vietnamu přišlo spuštění nové stránky velmi vhod. Celá země a zejména turistický ruch se snaží vzpamatovat z pandemie covidu-19,“ říká Ha Van Sieu, místopředseda vietnamské turistické organizace.

„Ten nástroj je extrémně užitečný, pomáhá porozumět jak domácí poptávce, tak i té přicházející zvenku. To všechno je navíc založené na digitálních datech v reálném čase, bez zpoždění. Velmi to usnadňuje tvorbu marketingových strategií,“ pochvaluje si Ha Van Sieu. 

Které destinace jsou populární? Destination Insights shromažďuje data z vyhledávače Google.

Během šestiměsíčního pilotního provozu v Asii získal Google cenný feedback od vlád a cestovních organizací ze zemí, kde bylo možné novou stránku otestovat. „Poskytli nám některé skvělé nápady, kterým směrem naše služby ještě rozšířit,“ pochvaluje si Marostica.