Z koníčku a životní posedlosti se stal byznys, který generuje milionové obraty. To je ve zkratce příběh firmy Zaleťsi.cz, kterou založili dva kamarádi ze školy – čtyřiatřicetiletý Miroslav Polach a stejně starý Jiří Spolek.
Na rozhovoru se s Polachem domlouváme dlouho, velkou část roku totiž sám cestuje. Lítá všude možně a už projel víc než stovku zemí. U kávy vám stejně jako svým klientům z hlavy poradí s výběrem toho správného hotelu v podstatě kdekoliv si vzpomenete.
Cestování je součástí jeho práce. Hlavním pilířem jeho byznysu je prodej letenek na portálu Zaleťsi.cz, který má v Česku konkurenci v podobě serverů jako Letuška nebo Pelikan. Mimo to také organizuje cesty na klíč pro náročné klienty v rámci společnosti Airbakers.
„Zaleťsi.cz si tvoří největší část našeho podnikání. Zajišťujeme mimo jiné letenky pro firmy, cestovní kanceláře, sportovní kluby a reprezentace, služební cesty a podobně. Tvoří to nyní šedesát procent našeho obratu,“ popisuje Polach, který však do budoucna vidí mnohem větší potenciál v rámci Airbakers.
Zaleťsi.cz mělo v roce 2019 obrat čtyřicet milionů korun, v roce 2021 už víc než padesát milionů. Loni společně s nově vzniklou společností Airbakers dosáhli obratu téměř sto sedmdesát milionů. „Podobný růst čekáme i letos,“ dodává Polach, který si sedm let budoval kariéru právníka v kanceláři Havel & Partners.
Na začátku jeho byznysu stála odvaha vystoupit ze zajetých kolejí a vsadit vše na nejistotu. Polach byl jako právník velmi úspěšný. Už od vysoké školy ho však bavilo právě cestování a kamarádům pomáhal se spolužákem Spolkem shánět levné letenky. Už na škole založili zmíněný web Zaleťsi.cz, kde sdíleli cestovatelské tipy.
„Web jsme založili pro spolužáky, kteří nám nevěřili, jak levně se dá cestovat. První web nás stál u kamaráda čtyři piva. Byl to dlouho jen koníček při práci, který jsme dělali skoro zadarmo,“ vzpomíná Polach, který v cestovatelsko – poradenském koníčku pokračoval i během práce v právní kanceláři. Organizoval cesty kolegům i lidem z vedení a podobně to měl i Jiří Spolek, který pracoval ve společnosti Hewlett Packard Enterprise.
„Jednou za mnou šéf přišel s tím, že nemůžu být známý jako advokát a cestovatel zároveň. A že bych si měl vybrat,“ vzpomíná Polach na zlomový bod, kdy se rozhodl odejít a společně se Spolkem založit cestovatelský byznys: oba mají ve firmě shodný padesátiprocentní podíl.
Odejít z práce do nejistoty bylo sice zpočátku složité, ale tento krok udělal podle svých slov včas. „Neměl jsem rodinu ani závazky a nevydělával jsem ještě tolik, jinak by byl propad v životní úrovni mnohem větší,“ míní Polach, který se však s bývalými kolegy nerozešel ve zlém, spíš naopak. „Lidé z bývalé práce se stali našimi prvními klienty, obrovsky nás podpořili a doporučili dalším. Pomohli nám byznys nakopnout,“ vzpomíná.
Jedním z jejich prvních stálých klientů se stala velká firma, která se zabývá umělým oplodněním. Díky ní začali být známí mimo jiné jako „ti, co lítají se spermiemi“. Jde prý o hodně složité cestování plné překážek a výzev.
„V praxi to funguje tak, že když si paní vybere vysokého blonďáka, tak pro jeho spermie musí někdo zaletět třeba do Austrálie. A tyhle firmy mají několik kurýrů, kteří nonstop létají po světě a vozí reprodukční materiál,“ popisuje Polach s tím, že každá taková cesta je plná komplikací: pro každý transport se musí zajistit zvláštní povolení a lahve s tekutým dusíkem, kde se spermie převážejí, jsou prý už od pohledu nápadné. A navíc se s nimi nesmí do rentgenu.
„Každou chvíli se stane, že i přes veškerá povolení kapitán letadla odmítne kurýra na palubu přijmout, protože z toho má strach,“ dodává Polach. „My ale musíme tento drahocenný materiál vždy v pořádku dopravit do cíle. V případě některých složitých zásilek létáme někdy jako kurýři i sami,“ tvrdí. Jeho firma si postupně získala důvěru a spolupracuje teď s dalším klinikami po celé Evropě.
Právě díky umění řešit zdánlivě neřešitelné situace jako v případě převozu spermií si získali brzy pověst, že dokážou zajistit i to, co ostatní neumí. Díky tomu se pak dostali k dalším zajímavým zakázkám: během pandemie koronaviru třeba zajišťovali dopravu českých a slovenských týmů na Rally Dakar.
Teď je kontaktují lidé a firmy v nouzi nebo dokonce světové hudební hvězdy uvízlé na cestě. Loni v létě se na ně třeba obrátil irský promotér koncertu Imagine Dragons v Praze s tím, že jim odpoledne celý tým tvořený desítkami lidí, uvízl kvůli zrušenému letu v Belfastu a musí se do půlnoci dostat do Prahy, jinak se koncert ruší.
„Prý na nás dostali tip, že jsme jediní, kdo to zvládne. A zvládli jsme to a nakonec jsme si sami koncert užili jako VIP hosté,“ vzpomíná Polach, který má kromě společníka nyní už deset stálých pracovníků a chce změnit vnímání práce cestovním byznysu.
„Neustále hledáme talentované cestovatele, kteří jsou v něčem výjimeční a mají chuť se realizovat. Nesouhlasíme s tím, že práce v cestovním ruchu musí být nutně špatně placená. Právě výše finančního ohodnocení spolu s možností seberealizace jsou hlavní důvody, proč se nám stále daří takové lidi získávat,“ dodává podnikatel, který touží mít do budoucna firmu, která dokáže i nejnáročnějším klientům splnit každé cestovatelské přání.
„V době masového turismu je třeba být vždy o krok napřed a nabízet něco, co si jinde nekoupíte. Už teď dokážeme zajistit cesty, o kterých se nám před pár lety ani nesnilo, a právě tento proces objevování je něco, co nás na naší práci nejvíc baví,“ dodává závěrem podnikatel, který zvládne třeba do detailu naplánovat i velmi populární roční cestovatelské sabatikly, které hodně využívají unavení topmanažeři.