V Dubaji v posledních dnech probíhá boj o to, kdo bude na špičce leteckého byznysu – a Boeing, jehož reputaci i finance v posledních letech zasáhlo několik krizí, chce opět nabrat rychlost, kterou ztratil. Jenže stále lépe se daří také jeho největšímu konkurentovi, Airbusu. Vypadá to tak, že se zřejmě ani v příštích letech zašlá prvenství Boeingu nevrátí.
Pro Emirates pětašedesát letadel, o deset víc pro Flydubai a k tomu osmnáct pro Gulf Air. Americkému Boeingu se zkrátka na právě probíhající dubajské airshow daří a ruce si jeho zástupci podávají s dalšími a dalšími zájemci o obří zakázky na jeho letouny.
Že to také potřebuje. Konkurenční Airbus je každoročním lídrem v dodávkách letadel už od roku 2019, kdy Boeing zasáhlo téměř celosvětové uzemnění letadel 737 MAX. To přišlo poté, co v jednom z letadel zemřelo 189 lidí a o necelých pět měsíců později přišlo o život dalších 157 lidí.
Za nehody se společnost zavázala zaplatit pokutu ve výši pěti miliard korun, přesto se v roce 2024 situace opakovala, když za letu vypadl panel a kvůli tomu došlo k nekontrolovatelné dekompresi. Nikdo ze 177 lidí na palubě naštěstí nezemřel, Národní úřad pro bezpečnost dopravy ale opět donutil letadla zůstat na zemi.
Krom toho se Boeing loni i letos potýká s dlouhými stávkami za zvýšení platů, minulý rok tak skončil se ztrátou téměř čtvrt bilionu korun.
Foto SounderBruce – Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=78326240
Uzemnění letadel Boeing 737 MAX
Že by se ale mohla situace otáčet, naznačilo nedávné setkání v Bílém domě mezi prezidenty Spojených států a Turecka, po kterém aerolinie Turkish Airlines oznámily, že hodlají koupit až 225 letadel Boeing 787 Dreamliner a 737 MAX.
Boeing jistě potěšilo také rozhodnutí Evropské komise, která mu před několika týdny schválila akvizici společnosti Spirit AeroSystems za téměř sto miliard korun. Musí sice odprodat provozy společnosti, které dodávají pro Airbus, i tak ale získá pod svá křídla klíčového dodavatele.
Až to vypadá, že už Boeingu bude jen a jen lépe. Takový pocit přichází i při pohledu na čísla – Airbus za uplynulé tři kvartály tohoto roku vydělal 1,14 bilionu korun a doručil celkem 507 komerčních letadel, Boeing za stejnou dobu dosáhl na příjem 1,37 bilionu korun. Samotných letounů však dodal o 67 méně.
I to je ovšem masivní posun oproti loňsku, kdy jich za prvních devět měsíců udal o polovinu méně. Jenže rostoucí zájem zřejmě nebude stačit ani v Dubaji k tomu, aby Boeing v počtu dodaných letadel dohnal Airbus.
Ten dokázal prolomit výlučnou věrnost společnosti Flydubai k Boeingu, když si od něj v úterý objednala 150 letadel A321neo. Dalších čtyřicet letadel Airbus A350-900 chce Air Europa, která nyní provozuje Boeingy 737 a 787 Dreamliner.
V souboji leteckých es navíc minulý měsíc Airbus sestřelil i jednu z posledních kategorií, ve které měl Boeing stále navrch – nejdodávanějšího tryskového letadla. Když 7. října přistál model Airbus A320 v saúdskoarabském Rijádu, jednalo se o dodávku číslo 12 260, tedy více, než dokázal dosavadní držitel rekordu Boeing 737.
Jenže být může ještě hůře – výrobu plánovaného modelu 777X musela společnost odložit na rok 2027, za což si vysloužila penále ve výši téměř 105 miliard korun. Přestože měly první z těchto letounů plnit letiště už od příštího roku, před měsícem Boeing oznámil, že kvůli problémům s certifikací a výrobou to nevyjde.
A co může bolet ještě více, je možné zrušení objednávky Turkish Airlines na stovky strojů. Předseda společnosti Ahmet Bolat o tom promluvil pro agenturu Reuters, když zmínil, že se zatím nebyli schopni dohodnout na ceně se společností CFM International.
Ta je jediným dodavatelem motorů pro letadla 737 MAX, kterých by mělo v Turecku přistát 150. Experti podle Reuters počítají, že i kvůli politickému tlaku se tak nakonec stane, Bolat je však ve svých výrocích ostřejší.
„Pokud bude CFM pokračovat ve svém postoji, přejdeme k Airbusu. U Airbusu mám na výběr,“ řekl předseda společnosti pro agenturu.
Jenže Airbus má problém s kapacitou výroby a nevyřízené zakázky na 8665 komerčních letadel, stejné číslo u Boeingu činí „pouhých“ 5900 strojů. Americký výrobce také získal povolení na rozšíření výroby přísně kontrolovaných modelů 737 MAX ze třiceti osmi na dvaačtyřicet kusů měsíčně.
Ani zde se ale Airbus nehodlá nechat porazit a do roku 2027 chce každý měsíc vyrábět pětasedmdesát letadel z rodiny modelů A320. Přesto ho aktuálně omezují nedostatky motorů, problémy s dodavateli i neobvyklá sabotáž.
Na straně Boeingu je totiž i rodina mývalů, která se letos v květnu zabydlela v kanadské továrně Airbusu. Ani pět dráty kousajících mláďat a jejich matka, kterou pracovníci spatřili, jak šplhá po podvozku letadla, ale nedokázaly změnit pro Boeing stále nepříznivou situaci.