Americký výrobce letecké techniky Boeing ve třetím čtvrtletí hospodařil s čistou ztrátou 6,17 miliardy dolarů (144,35 miliardy korun), což je téměř čtyřnásobek proti ztrátě 1,64 miliardy dolarů před rokem. Firma to uvedla ve středečním oznámení. Boeing se od 13. září potýká s rozsáhlou stávkou. Tržby činily 17,84 miliardy dolarů (417,3 miliardy korun), což je zhruba o procento méně než před rokem.
Zaměstnanci Boeingu, kteří na západním pobřeží Spojených států nyní stávkují, by ve středu měli hlasovat o novém návrhu kolektivní smlouvy. Její přijetí by umožnilo stávku ukončit.
Generální ředitel Kelly Ortberg u příležitosti zveřejnění čtvrtletních výsledků hospodaření písemně oslovil zaměstnance. „Můj úkol je poměrně jednoduchý. Obrátit tuto velkou loď správným směrem a vrátit Boeingu vedoucí postavení, které všichni známe a chceme,“ stojí v oznámení.
Zároveň vyjmenoval čtyři kroky, jak toho chce dosáhnout – zásadní změnu firemní kultury, stabilizaci podniku, zlepšení disciplíny při plnění závazků ohledně nových výrobních programů a „začtvrté, při plnění prvních tří úkolů, musíme vybudovat novou budoucnost společnosti Boeing.“
Zhruba 33 tisíc zaměstnanců Boeingu v USA stávkuje od září. Podle jednoho z odhadů stávka stojí firmu více než jednu miliardu dolarů měsíčně. Tento měsíc společnost oznámila, že zruší po celém světě zhruba sedmnáct tisíc pracovních míst, což je asi deset procent její pracovní síly.
Podle aktuálního návrhu by mzdy zaměstnanců v příštích čtyřech letech stouply o pětatřicet procent. O dohodě mají zaměstnanci hlasovat ve středu. V zářijovém hlasování výraznou většinou odmítli dohodu, která by znamenala zvýšení mezd o třicet procent.
Stávka zastavila výrobu letadel Boeing 777, 767 a nejprodávanějšího letadla 737 MAX. Letadlo MAX je pro firmu důležitým zdrojem výnosů v době, kdy se potýká s nízkými maržemi v obranné divizi.
Boeing v červenci přistoupil na mimosoudní uznání viny v případu dvou tragických nehod letadel 737 MAX v letech 2018 a 2019. V rámci dohody zaplatí pokutu 243,6 milionu dolarů. Firma se také zavázala k investicím do programů bezpečnosti a kontroly kvality. Kvůli finančním problémům po nehodách Boeing zastavil výplatu dividend, které naposledy vyplatil v březnu 2020.