Každý z nás to někdy zažil. Potřebujete být v práci, spěcháte na schůzku, ale městská doprava je proti. V tu chvíli by se hodila kouzelnická hůlka, Arabelin prsten nebo – létající taxi! Zní to všechno nereálně, ale právě létající taxíky možná brzo začnou brázdit oblohu.
Vývoji elektrických letounů eVTOL (electric vertical take-off and landing) se v současnosti věnuje hned několik společností a dvě z nich teď představily novinky, které leteckou taxislužbu posouvají mílovými kroky vpřed.
Společnost Volocopter představila na světovém kongresu inteligentních dopravních systémů v Singapuru svůj Voloport, prototyp prvního městského letiště. Německá společnost ho vyvíjí dohromady s firmou Skyports a oba podniky mají v plánu zavést komerční letecké taxislužby nejenom v Singapuru.
„Aby se městská letecká mobilita stala skutečností, potřebujete tři hlavní pilíře: letadlo, infrastrukturu a nezbytnou regulaci. Díky otevření Voloportu se ukazuje, že letecké taxislužby nejsou tak vzdálenou budoucností. Lze je spustit během dvou až pěti let. To je fantastický krok vpřed,“ řekl Florian Reuter, generální ředitel společnosti Volocopter, která první městské letiště otevřela.
Směrem k budoucnosti se posouvá i společnost Lilium. Ta předvedla video ukazující úspěšný přechod z vertikálního letu na horizontální. Oznámila také dokončení svého prvního výrobního závodu, plánuje druhou továrnu a své komerční lety chce uvést na trh do roku 2025.
„Náš letoun je poháněn šestatřiceti plně elektrickými tryskovými motory a má nulové provozní emise. Během horizontálního letu používá zhruba desetinu ze svých maximálních 200 koňských sil, a to díky vztlaku generovanému dvěma křídly,“ vysvětlují zástupci společnosti Lilium. Jejich stroj momentálně létá rychlostí 100 kilometrů za hodinu, ale rychlost by měl brzy ztrojnásobit. Pro uskutečnění svých plánů potřebuje společnost investici zhruba 400 až 500 milionů dolarů.
Lilium chce provozovat nejenom leteckou taxislužbu, ale díky delší výdrži baterie a rychlosti letounu plánuje svými letouny propojovat města. V Anglii by letoun zvládl pokrýt tři největší: Londýn, Birmingham a Manchester, což jsou zároveň největší dopravní uzly v dosahu 300 kilometrů.
Podle BBC se momentálně připravují normy, které mají tato nová letadla splňovat. I proto jsou před nimi ještě roky testování, než normy naplní. Společnosti to navíc bude stát stovky milionů liber. „Většina výrobců eVTOL, se kterými jsem mluvil, se snaží získat certifikaci do roku 2023,“ říká Darrell Swanson, který řídí vlastní poradenskou činnost specializující se na odvětví elektrických letounů s vertikálním startem.
Než se letecké taxislužby stanou běžnou součástí našich životů, ještě si nějakou dobu počkáme. Ale jejich podoba už se posouvá ze sci-fi do reality.