V normálním roce by se teď menší čeští filmoví distributoři chystali na květnový filmový festival do Cannes. Spoustu snímků z prestižní hlavní soutěže by už měli nasmlouvanou na uvedení do českých kin, přesto by si nenechali ujít zejména trh Marché du Film, kde producenti z celého světa nabízejí svoje filmy k distribuci i dlouho před první klapkou.
Jenže Cannes se letos nekoná ani v červnovém alternativním termínu a trh bude fungovat online.
„Je nám to líto, pro celý průmysl je to velká ztráta a komplikace. Filmy potřebují trochu toho ‚šílenství‘, které správný festival a trh vyvolává a které pomáhá v uskutečňování prodejů,“ říká Ivo Andrle z distribuční společnosti Aerofilms.
Ta do českých kin uvedla například černou komedii Parazit, která loni startovala právě v Cannes, poté se stala globálním hitem, historickým oscarovým vítězem a v Česku nejnavštěvovanějším asijským filmem za posledních 20 let.
„Parazita jsme koupili několik měsíců před jeho uvedením v Cannes. Nevybíráme do distribuce filmy primárně podle toho, zda se účastní nějakého festivalu, ale i tak je to jeden z důležitých faktorů při rozhodování,“ dodává distributor.
Festival v Cannes ale není jedinou akcí, která pro distributory definuje květnové týdny. Naplno už běží sezona hřmotných blockbusterů a drahých komiksových adaptací, jenže ta se letos také nekoná. Tedy zatím.
Plán amerických premiér, na který reaguje celý svět, se totiž neustále mění. Přesun marvelovky Black Widow nebo bondovky Není čas zemřít na podzim oznámila studia už dávno, teď se však posouvají i filmy z podzimu na rok 2021 (například druhý Venom).
Pozastavená natáčení včetně postprodukčních prací zase mění plán pro následující rok, kde se čachruje s daty premiér filmů jako The Batman nebo životopisu Elvise Presleyho, v němž hraje (z koronaviru již vyléčený) Tom Hanks. Přesto to zatím vypadá, že několik velkých filmů otevře o letošních prázdninách.
Blockbustery Mulan, Tenet a Wonder Woman 1984 by totiž stále mohly mít americkou a následnou českou premiéru na konci července (v případě Wonder Woman v srpnu) – je ale otázkou, zda se to vyplatí. Aby měly naději na černá čísla, potřebují takto velké filmy s rozpočty kolem 200 milionů dolarů masivní globální start na většině pláten, ideálně včetně těch čínských.
Pokud se ale kina budou otevírat postupně a za hygienických opatření typu omezené kapacity, očekávané tržby patrně nepřijdou, zvlášť při nákladech na reklamu atakujících samotné výrobní rozpočty. Poslední slovo v otázce otevírání kin by v Americe měli mít guvernérové jednotlivých států.
V Česku by proto z vyklízení pozic velkých premiér mohli těžit čeští filmaři a distributoři menších filmů, jejichž premiéru nediktuje prvotní uvedení v Americe. Od 8. června by se u nás kina mohla otevřít, pokud kapacita nepřekročí 50 návštěvníků. Ti by mohli vyrazit například na novou gangsterskou komedii Bourák režiséra Ondřeje Trojana nebo životopisné drama Zátopek od Davida Ondříčka.
„Oba filmy v tomto týdnu řešíme přímo s jejich producenty a tvůrci. Já osobně jsem zastáncem toho, je z letního období nikam nepřesouvat, ale ještě musí proběhnout detailní diskuse,“ sděluje Jan Bradáč ze společnosti Falcon, v jejíž distribuční režii jsou oba očekávané tuzemské snímky.
Nejsou to ale jen novinky, do kin by se mohly vrátit i české hity z doby před pandemií. Například dokument V síti, který byl pro společnost Aerofilms nejúspěšnějším filmem všech dob, by toho v biografech ještě mohl hodně předvést.
„Už od začátku února jsme se obávali, zda ještě stihneme tento film uvést do kin. Pracovali jsme na něm spolu s producenty prakticky půl roku nepřetržitě. Nakonec jsme to stihli a za dva týdny ho vidělo více než 300 tisíc diváků,“ vypráví Ivo Andrle s tím, že se film po znovuotevření kin na plátna vrátí.
Distribuční společnost CinemArt pro změnu hledá nová data premiér pro film Šarlatán s Ivanem Trojanem nebo artové drama Žáby na jazyku.
Právě CinemArt ale na konci srpna plánuje do kin uvést i animák Trollové: Světové turné. Ten se přitom před pár týdny stal první vlaštovkou malého „odboje“ studií proti americkým kinařům. Studio Universal ho totiž ve Státech a dalších teritoriích neposlalo do kin, ale na online platformy.
Zdá se, že poměrně úspěšně – tržby z VOD (video on demand) prý zatím atakují asi 80 milionů dolarů. Studio by ale pořád získalo víc z kinotržeb a následných výnosů z domácích nosičů.
„O uvedení druhých Trollů v česky dabované verzi se ale u nás na VOD neuvažovalo, protože je stále možné kvalitní uvedení v kinech,“ prohlašuje Petr Slavík ze CinemArtu. Druzí Trollové v Americe premiérovali za částku 19,9 dolaru (cca 500 korun) za zhlédnutí filmu, což je podle Slavíka adekvátní ekvivalent rodinného vstupného.
„V současné době si myslím, že to může fungovat v zemích, kde se masivně nekonzumují pirátské kopie,“ dodává. Kina podle něj ohrožuje současný výpadek tržeb, nikoli popularita VOD. Při velikosti tuzemského trhu navíc nejsou výnosy z VOD schopny pokrýt náklady na výrobu filmu.
Nebyli to ale jen rozjuchaní Trollové, kteří se rozhodli kina vynechat. Společnost Disney před pár dny zrušila premiéru blockbusteru Artemis Fowl a přesunula ho na svou platformu Disney+, kde se bude v Americe streamovat od 12. června.
V Česku zatím služba k dispozici není, přesto se premiéra snímku, který už na internetu stihli vyhejtovat fanoušci předlohy, zrušila. Právě uvedení filmů na VOD platformách mimo jiné znamená, že se snímky okamžitě objeví k nelegálnímu stažení ve vysoké kvalitě.
Čeští distributoři nicméně nemohou z lokálního pohledu ovlivňovat rozhodnutí v Hollywoodu, ať už co se týče premiér, nebo předčasného uvedení na VOD.
„Být na místě našich partnerů, také bych na nic nečekal a sebral peníze, které tam reálně ležely – u zákazníků doma,“ míní Jan Bradáč z Falconu, který byl zároveň ujištěn, že se z dřívějšího uvádění filmů na VOD nestane běžná praxe a že se situace vrátí do původních mantinelů. Návrat k normálu neočekává jen jako distributor, ale i jako kinař.
Je totiž zároveň šéfem sítě kin CineStar, která by se po 8. červnu mohla otevřít v omezeném režimu. „Výhodu dvojpozice distributora i kina vidím v tom, že sedíte na židli, co má dvě nohy, a nikoli jednu. Ale je to diskutabilní. Obecně platí, že když máte jedno kino, máte v krizi jeden problém. Pokud máte těch kinosálů 100, těch problémů je najednou také tolik.“
Jistým „štěstím v neštěstí“ je podle něj to, že situace s uzavřením celého trhu přišla po loňském, tedy nejúspěšnějším roce v celé novodobé historii českého filmového trhu. „Kdybychom tuhle situaci zažili v krizi návštěvnosti například roku 2011 nebo 2012, nevydrželi bychom ani měsíc,“ myslí si. Nejen pro něj bude následující léto s podzimem úplně novou zkušeností.
„V kinech bude k dipozici určitě široký výběr ve velmi zúženém čase. A jsem si jist, že k tomu, aby to dopadlo nějak snesitelně, potřebujeme ještě dvě věci. Zaprvé, aby měli lidé chuť do kina chodit. A zadruhé, aby se tam nebáli a uvěřili, že je to pro ně bezpečné,“ dodává Bradáč.
Podle Petra Slavíka ze CinemArtu má firma indicie, že se diváci zpátky do kin těší a po společném zážitku už prahnou. Právě „hru“ na takový zážitek už spustila společnost Aerofilms.
Jmenuje se Moje kino LIVE a připojily se do ní kina po celém Česku. Na YouTube se za poplatek (většinou 100 korun) streamují filmy, v úterý 5. května to bude třeba premiéra filmu Kanáři.
„Moje kino LIVE běží už více než měsíc a jeho úspěch velmi pozitivně ovlivňuje naši morálku,“ říká Ivo Andrle z Aerofilms, i když příjmy z projektu zdaleka nenahradí běžný provoz kin. „Registrujeme zájem soukromých firem o uspořádání uzavřených představení pro jejich zaměstnance či klienty,“ dodává. Do rekordních výšin narostl i VOD portál Aerovod.
Distributory tak pravděpodobně čeká letní sezona s omezeným provozem kin, kde možná poprvé v novodobé historii nebudou převažovat americké blockbustery, ale alternativnější obsahy, filmové návraty a české snímky. O podobě letošního ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary má být mimochodem jasno už v úterý 28. dubna.
„Kinům se předvídal zánik už tak často. Namátkou to bylo v časech nástupu televize, pak barevné televize, poté s příchodem VHS, DVD a nyní VOD. Přesto se vždy ukáže, že zážitek z filmu v sedadlech kin je mnohem intenzivnější a pro diváka atraktivnější než doma v papučích a z gauče,“ uzavírá Petr Slavík ze CinemArtu.