Ať se nám to líbí, nebo ne, máme k sobě s Němci a Německem ještě blíž, než si často myslíme. O důvod víc, proč je namístě sledovat, co se v Německu děje. Ekonomiku, byznys, politiku i kulturu. Vše důležité, zajímavé i bizarní.
Pravidelně z pera redakční germanofilky Pavly Francové v jejím sloupku Alles Gute.
Pošleme!
Bojovka jménem „jak dostat německé zbraně na Ukrajinu“ bude mít konečně řešení. Spolková vláda prý nakonec povolí soukromým zbrojovkám, aby na Ukrajinu prodaly své starší i novější zbraně.
První zprávy se týkají povolení pro společnost Krauss-Maffei Wegmann, která prodá Ukrajině obrněné protiletadlové transportéry Gepard. Vedle toho například největší německá zbrojovka Rheinmetall má podle informací deníku Handelsblatt k dispozici další dvacítku novějších tanků Leopard 2 (kromě téměř devadesáti starších modelů tanků a obrněných transportérů), které od ní chce Ukrajina koupit.
Rheinmetall by je ráda prodala, ale německá vláda doposud váhala s povolením takového exportu. Zatím není zcela jasné, jestli nakonec i tahle žádost dostane zelenou – podle německých médií se však zdá, že se cesta německých zbraní pro Kyjev otevírá.
Na růžovo
Nálada v německé ekonomice je překvapivě dobrá. Podle barometru mnichovského institutu IFO vnímají manažeři a podnikatelé svou situaci v dubnu a výhled do dalších měsíců lépe. Ekonomové přitom čekali daleko větší německou byznysovou trudnomyslnost.
Dotazování se účastní devět tisíc manažerů a manažerek. Podle prezidenta institutu se ukazuje, že po prvotním šoku a propadu po ruské invazi na Ukrajinu nyní ukazuje německá ekonomika svou odolnost.
Jak dlouho jí to vydrží, bude do velké míry záležet i na vývoji situace okolo pandemie v Číně a délky tamních nových lockdownů. Už teď se kvůli nim opět prohlubují problémy v dodávkách zboží a materiálů a dále tak tlačí na růst cen.
Experiment
Od začátku června do konce srpna má vyjít cestování s německou hromadnou dopravou na krátké i delší tratě mimořádně levně. Jen devět eur by měla stát měsíční jízdenka, se kterou půjde jezdit regionálními vlaky, autobusy, ale například i metrem nebo S-Bahnem.
Na experiment, chystaný spolkovým ministerstvem dopravy, bylo vyčleněno 2,5 miliardy eur. Ambicí je ulevit lidem od vysokých nákladů na energie a například přimět řidiče aut, aby přesedli do vlaků a autobusů a ušetřili za drahý benzin a naftu.
Ministerstvo dopravy chce krom úspor podpořit i dlouhodobý přesun lidí k ekologičtějším způsobům dopravy. Záměr ale ostře kritizují jednotlivé spolkové země. Obávají se totiž, že extrémně výhodnou nabídku bude chtít využívat tolik lidí, až budou muset vypravit další autobusy i vlaky, aby doprava nezkolabovala. Pak už ale státní finanční podpora stačit nebude.
Jako pravý
Byznys s padělaným zbožím kvete. Vděčí za to hlavně prodeji přes internet a růstu cen zboží. V Německu se už přes čtyřicet let vyhlašuje potupné ocenění pro „nejlepší“ plagiáty německých výrobků a letos se do výběru, za kterým stojí spolek Aktion Plagiarius, dostala třeba sada designových barevných příborů, poklice na kola aut, ale i pánská módní košile nebo třeba tlakoměr.