Osmé finále v porevoluční historii a i tentokrát automobilka Škoda v prestižní soutěži evropské auto roku zůstává bez vítězství. Evropští motorističtí novináři z finálové sedmičky jako nejlepší auto roku 2022 vybrali korejský elektromobil Kia EV6.

Škoda Felicia, Fabia, Octavia v různých generacích hned dvakrát, Superb, Yeti nebo atypický Roomster. Všechna tato auta mladoboleslavské Škodovky se v minulosti probojovala do finále silně sledované ankety Auto roku. A byť ani jeden model nakonec nevyhrál, už to samo o sobě se dá považovat za úspěch.

Dostat se do finálové sedmičky například letos vyžadovalo uspět v konkurenci celkem devětatřiceti nejnovějších automobilů a o kvalitách auta přesvědčit jednašedesát na motorismus zaměřených novinářů z dvaceti tří evropských zemí. Jejich hlasy totiž rozhodují.

Letošní rok byl svým způsobem přelomový. Ne však snad proto, že by zvítězil elektromobil. To se poprvé stalo už před třemi lety, kdy hlasující na první místo vyzdvihli elektrický Jaguar I-Pace a v roce 2011 Nissan Leaf.

Aktuální ročník se ale od těch předchozích lišil v počtu elektromobilů, které se ve finále objevily. Tak silná dominance aut s bateriovým pohonem je novinkou. „Je to dané tím, že hlasující motorističtí novináři jsou fanoušky moderních řešení,“ naznačil prezident poroty Frank Janssen.

  • VÝSLEDKY SOUTĚŽE
  • Kia EV6, 279 bodů
  • Renault Mégane E-Tech, 266 bodů
  • Hyundai Ioniq, 261 bodů
  • Peugeot 308, 191 bodů
  • Škoda Enyaq iV, 185 bodů
  • Ford Mustang Mach-E, 150 bodů
  • Cupra Born, 144 bodů

Kdyby to bylo jinak, běžných aut by ve finále bylo určitě víc. Už jen proto, že z celkového počtu 39 přihlášených vozů jich elektromobily představovaly osmnáct, tedy ani ne polovinu. Ve finále přesto jasně převažovaly.

Navíc se dá předpokládat, že elektromobily budou v soutěži evropské Auto roku kralovat i v dalších letech. Už jen proto, že v posledním roce téměř každé na trh nově uvedené osobní auto nějakou formu elektrického pohonu závislého na dobíjení ze zásuvky využívá. 

Když zůstaneme doma, růst výroby elektromobilů hlásí i Škoda Auto. „Letos vyrobíme přibližně devadesát tisíc kusů modelu Enyaq iV. Zhruba třetinu z nich bude představovat Enyaq Coupé,“ uvedl nedávno Štěpán Řehák, mluvčí Škodovky zodpovědný za elektromobilitu.

Z pohledu loňské celkové produkce automobilky oněch devadesát tisíc aut představuje desetinu celkové výroby. Vedle toho ale Škodovka vyrábí ještě další desítky tisíc kusů hybridní Škody Superb a Škody Octavia ve verzi plug-in, které se rovněž dají dobíjet ze zásuvky.

Ale zpět k evropskému autu roku. Že Kia EV6 bude favoritem, naznačovaly už předchozí úspěchy v jiných soutěžích. Příkladem může být prvenství v kategorii Luxusní vozy německé soutěže Auto roku nebo ocenění Crossover roku pořadu Top Gear. Naposledy si pak Kia EV6 odvezla vítězství v hlasování o nejlepší auto roku v respektovaném britském magazínu What Car?

„Bylo načase, aby značka a koncern byly oceněny, protože na tomto voze tvrdě pracovaly. Tempo pokroku značky Kia je opravdu působivé,“ okomentoval výsledek Frank Janssen.

S kvalitou a schopností zaujmout Kia EV6 podle všeho problémy nemá. Co ale pro řidiče, a to zejména ty české, může být problém, je její vysoká cena. Základní Kia EV6 s dojezdem mírně přes 500 kilometrů totiž vyjde nejméně na téměř 1,3 milionu korun. Ve srovnání s další elektrickou konkurencí tím však Kia EV6 nijak nevybočuje z řady.

Ani pondělnímu vyhlašování cen motoristické soutěže se nevyhnulo dění na východě Evropy. Vedení ankety totiž oznámilo, že porota se většinou hlasů rozhodla vyloučit Rusko z letošního hlasování. Právo ruských novinářů hlasovat navíc pozastavila až do doby, dokud nedojde vyřešení konfliktu.