Už více než dva roky je český výrobce raw food sortimentu součástí impéria miliardáře Pavla Boušky. Jak akvizici hodnotí jeho zakladatelka a spolumajitelka Tereza Havrlandová?
Ačkoli u nás měl před dvěma dekádami málokdo ponětí o takzvané raw food stravě, podnikatelka z firmy o jednom člověku během pár let vybudovala jednoho z největších raw food výrobců na světovém trhu. Před třemi lety do „syrové“ hry vstoupil třicátý nejbohatší Čech.
Miliardář Pavel Bouška, jehož primárním byznysem je výrobce krmiva pro psy a kočky Vafo Praha, do Lifefoodu zainvestoval skrze rodinný fond Fermia, a stal se tak polovičním vlastníkem. Zbylá polovina zůstala Havrlandové, která si od dealu slibovala finanční zázemí pro další růst.
Podnikatelka hledala investora už od roku 2019, ale než si plácla s Pavlem Bouškou, uběhly téměř dva roky. „Proplouvala jsem schůzkami a jednáními s řadou investorů různého druhu, ať už v Česku, nebo v zahraničí, a v jeden moment jsem se začala bavit i s Pavlem. Oťukávali jsme se celkově tři čtvrtě roku, probíhalo to během covidu, takže setkávání nebylo nejsnazší, a v únoru 2021 jsme do toho skočili,“ vzpomíná Havrlandová.
Akvizici dnes hodnotí jako to nejlepší, co ji v dané chvíli mohlo potkat. Součástí dohody byl i přechod z vlastnického na manažerské řízení firmy. „Zrovna jsem si pořídila rodinu a denní řízení nebylo dál v mých možnostech, takže se to perfektně sešlo,“ pochvaluje si.
Lifefood budovala a řídila přes patnáct let, ovšem ani teď nenechává firmu jejímu osudu. Věnuje se zahraničnímu obchodu, podílí se na vývoji produktů a technologií, podporuje oddělení nákupu a kvality surovin a konzultuje i řadu dalších záležitostí. V řídicí funkci ji nahradil profesionální manažer, který je teď zodpovědný za každodenní operativní řízení a ekonomiku společnosti.
Kromě dosazení profesionálního managementu oceňuje Havrlandová stabilní finanční zázemí, díky kterému se firma může rozvíjet rychlejším a udržitelnějším tempem – a také přístup k obrovské studnici zkušeností, kontaktů a synergií z daleko výkonnějšího byznysu, který je zároveň jistým způsobem příbuzný.
Velké změny se začaly navenek projevovat až letos. „Předchozí dva roky probíhaly ve znamení osekávání neefektivit zejména na úrovni sortimentu, optimalizací ve výrobě a procesech a příprav na kompletní rebranding,“ rekapituluje Havrlandová.
„První viditelnou změnou je až kompletní redesign našeho webu, marketingových materiálů a obalů našich produktů, který jsme spustili začátkem letošního roku,“ říká podnikatelka. Akvizice může mít vliv také na export Lifefoodu – firma přes osmdesát procent své produkce vyváží, nejčastěji do Evropy nebo arabských zemí.
„Jídlo pro zvířata je trochu specifický a od naší produkce odlišný byznys, ale Vafo Group je dobře zabydlená například v zahraničních řetězcích, takže tam bychom mohli čerpat výhody z kontaktů i my,“ předpokládá Havrlandová.
Po finanční stránce byly uplynulé dva roky náročnější. Kromě analýz, škrtů a restrukturalizace došlo také k výměně technologií, které zefektivnily a urychlily celý proces výroby. Situaci navíc zkomplikovala i vysoká inflace – od akvizice proto obrat výrazně nevzrostl.
„V loňském roce jsme dosáhli obratu kolem 170 milionů korun, což je konečně předkoronová úroveň. S výraznějším nárůstem obratu počítáme až letos,“ konstatuje podnikatelka.
Je tu navíc další faktor: Pavel Bouška převzal loni v srpnu majoritní podíl také v rodinné firmě Country Life, která je průkopníkem a jedním z největších obchodníků s biopotravinami a zdravou výživou v Česku. A tahle akvizice se podle Havrlandové pozitivně promítne i do Lifefoodu.
„Už nyní hodnotíme, jak si můžeme vzájemně prospět, a děláme první kroky v synchronizaci,“ říká podnikatelka, která je přesvědčena, že i tento krok jim v letošním roce a v letech následujících pomůže k rychlejšímu růstu.
V budoucnu zatím další výrazné změny neplánují. „V rámci pořizování nových technologií možná do sortimentu přibude i nějaká další dobrota vedle tyčinek. Nicméně naším gros zůstávají svačinky, snacky a pochutiny, které jsou vhodné k okamžité konzumaci – nechystáme se zatím skočit do nějaké úplně nové kategorie potravin,“ říká Havrlandová.
V oboru raw a biopotravin obecně se sice pravidelně vynořují různé trendy, ale žádný z nich zatím podle Havrlandové nevypadá, že by mohl ovlivnit mainstreamový prodej. Raw stravování prý naopak trochu ztratilo z původního zápalu.
„Lidé, kteří tomu víc propadli a zajímají se o zdravou stravu déle, stále chápou benefity raw stravy a pokračují v ní. Ostatní, kteří naskakovali, když byl kolem raw foodu největší humbuk, z toho zase postupně vyskočili,“ hodnotí podnikatelka střízlivě.
Její firma rozšířila řadu svých produktů i za horizont přísných pravidel takzvané really raw produkce, zachovává si nicméně poměrně velkou část sortimentu s touto certifikací.
„V přípravě je nová legislativa Evropské unie, která bude omezovat nebo sankcionovat potraviny s vyšším obsahem akrylamidu, což je látka vznikající tepelnou úpravou, například smažením, pražením nebo pečením. To může být snadno nový impulz pro větší zájem o tepelně neupravené potraviny,“ věří Havrlandová.